Ja, ik hoop op volgende week (nog steeds lang, maar wel beter...) maar het is onder voorbehoud.
En "Nog effe snel die andere, want ik wil wel die tram halen," dat leek me geen goed plan...
Ja, ik hoop op volgende week (nog steeds lang, maar wel beter...) maar het is onder voorbehoud.
En "Nog effe snel die andere, want ik wil wel die tram halen," dat leek me geen goed plan...
Laatst gewijzigd door Woml; 2 december 2008 om 12:40
I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
Gelukkig, de les viel niet uit, dus ik heb vandaag het tweede gat kunnen maken:
De randjes wat netter en vloeiender gemaakt (dit is de binnenkant):
En nog eentje, voor op mijn desktop:
Wordt best aardig, al zeg ik het zelf...![]()
Verder, onder de noemer "baat het niet, dan schaadt het niet", even zorgen dat de puntjes wat minder makkelijk kunnen inscheuren. Eerst voor elk puntje een plaatje gemaakt. Kijk maar even goed, straks ziet niemand ze meer:
En dan op de risico-plekjes plakken:
En volgende week... eeh... geen idee. Weer wat nieuws denk ik! Het wordt nu allemaal wel wat afwisselender, heb ik de indruk![]()
Ik kijk altijd een paar keer per week speciaal even of er al nieuwe foto's zijn omdat ik dit zo'n tof project vind. Ga je hem nog een bepaalde kleur spuiten. Het lijkt mij tof om hem gewoon blank te laten want het is echt heel erg mooi hout. Is het een idee om er ook een piezobrug in te bouwen?
Foto's komen naar alle waarschijnlijkheid morgenavond laat weer. Maandag knutseldag, tenzij er iets tussen komt.
En inderdaad: voorlopig is het plan om hem blank te lakken. Of te laten lakken, dat zie ik tegen die tijd wel. Ook elektronica moet te zijner tijd over worden nagedacht, daar heb ik nog geen knopen over doorgehakt. Er schijnt van alles mogelijk te zijn, maar ik ben er niet zo in thuis, dus daar moet ik me nog eens flink in verdiepen. Of toch besluiten dat ik het laat zitten, en hem puur akoestisch houden. Want zo zal ik hem uiteindelijk toch het meest gaan gebruiken. Die elektronica zou vooral zijn vanuit het oogpunt "Je weet nooit waar het ooit eens goed voor is..."
Toch maar goed dat ik laatst heb geleerd dat je tegenwoordig 8 plaatjes in een post kunt zetten; er is veel gebeurd vandaag!
Om te beginnen de zijkanten op maat brengen. Eerst het puntje van de cutaway-zijkant:
Tot daar moet-ie. Het bochtje zit nog even in een klem, met wat water er overheen gesproeid, in de hoop dat hij volgende week nog net iets beter in de gewenste kromming zit. Vervolgens gaan we kijken tot waar de zijkanten aan de staartkant moeten doorlopen. In de mal:
Ook daar mag nog een strookje af. Ietsje ruim nemen, nog een millimetertje erbij, met het oog op de volgende stap: We mogen weer eens zorgen dat er iets recht, en haaks, en strak wordt...
Schuurblokje erlangs, en kijken met een liniaaltje en een zaklampje of je er nog tussendoor kunt kijken. Intussen ook een blokje mahonie er bij gepakt, voor het staartblok:
Netjes de kromming van de mal volgen, en zo'n 2 cm. dik, dus niet te dik, zodat ik nog steeds kan besluiten of ik er al dan niet elektronica aan ga hangen (ja ja, het komt er vast wel van, maar ik houd zo van twijfelen...)
Het staart-uiteinde is op een gegeven moment recht genoeg, en net niet haaks (want er zit immers een minimale kromming in het staartblok!) en dan kan de zijkant aan het staartblok worden gelijmd. Weer zo'n indrukwekkende opstelling van een bos klemmen:
Terwijl die aan het drogen is (en we zijn toch bezig met blokjes mahonie) ook maar het nekblok gemaakt. Ook hier: de bovenkant net niet helemaal vlak, en de zijkant die langs de toets loopt net niet helemaal haaks, maar dat hij de toets volgt. Het tekentje in de rechter bovenhoek betekent dus (voor de meetkunde-puristen onder ons) ook NIET dat dat een rechte hoek is, maar dat dat puntje in de hoek moet gaan komen...
En de tweede zijkant net zo recht, en net zo net-niet-haaks, zodat hij precies aansluit op de andere zijkant. Op "normale" klassieke akoestische gitaren zou je een beetje kunnen smokkelen, omdat je toch een sierrandje in die naad maakt, maar bij archtops horen de zijkanten gewoon strak en zo onzichtbaar mogelijk tegen elkaar aan te zitten (zeggen ze...) Best een geklooi, om dezelfde net-niet-haaks-heid symmetrisch in beide zijkanten te krijgen. En we hebben het over een afstand van 2 mm., dus niet dat je het even kunt controleren door er in de dikte een liniaaltje langs te leggen!
Maar uiteindelijk sluiten de twee zijkanten keurig netjes op elkaar aan, en kan ook de andere kant aan het staartblok worden vastgeplakt:
Kortom: Lekker opgeschoten vandaag!![]()
Laatst gewijzigd door Woml; 15 december 2008 om 23:52
top en back derop, halsje derin en klaar
ben echt benieuwd naar verder verloop, keep up the good work!
Precies! Leuk nieuw speeltje voor het nieuwe jaar!
Maar helaas zal het zo'n vaart wel niet lopen... Ik ben al blij als hij komende zomer af is... Maar goed, het houdt je van de straat![]()
Beetje op tijd vandaag; het is vakantie, dus ik kon overdag knutselen!
Eerste actie vandaag was het fatsoeneren van het staartblok (hoekjes mooi afgerond) en het nekblok (de kromming langs de mal liep nog niet helemaal zoals de bedoeling was), en daarna het nekblok aan de zijkant geplakt:
Terwijl dat droogt, kunnen we beginnen aan het volgende programmapunt: de balkjes! Eerst tekenen we de positie van de balkjes in het bovenblad. De balkjes lopen onder de pootjes van de brug door, en ze kruisen elkaar in het midden. Daarmee ligt de X vast:
Vervolgens zagen we twee balkjes van (om en nabij) hetzelfde hout als het bovenblad:
Dan, na de kromming van het bovenblad met een zeer ingenieus stuk gereedschap (helaas geen foto) op de balkjes te hebben overgenomen, in eerste benadering uitgezaagd:
En dan beginnen we aan het volgende hoofdstuk "gemier in de marge": de balkjes moeten zo perfect mogelijk aansluiten op de kromming van het binnenblad. Constant heen en weer lopen om de vorderingen in het bovenblad te bekijken en te kijken waar er nu nog wat weg moet. En dan het balkje weer in de bankschroef, en weer wat weghalen. Schaafje, beiteltje, schraapstaal, wat er maar het beste werkt...
Dit lijkt wel aardig, maar het is nog lang niet goed genoeg. En daarna mag er nog een...
Volgende keer wordt pas volgend jaar; de kerstvakantie is al vrij vol gepland met andere dingen. Waaronder het begin van het inrichten van een fatsoenlijk knutselhok!![]()
Dat ziet er goed uit Woml.
Nu ben ik wel benieuwd naar dat ingenieuze stuk gereedschap.
Doe zo voort!
Favorieten/bladwijzers