Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 56
    Moderator

ideetje

Parallel hieraan hadden we vandaag de eerste bespreking met de stagiar na vier weken rondhobbelen op ons werk. Hij loopt stage bij mij en een ander en wij hebben beide een knap afwijkende manier van werken van de basis-opleiding. Hij merkt nu aan alle kanten dat die basis-opleiding zeer beperkt is en in de praktijk maar heeeeel matig toepasbaar is en slechts een minimaal stukje is van alle kennis die je nodig hebt om je werk écht goed te kunnen doen. Maar..... zonder basiskennis had -ie er helemaal de ballen van gesnapt en was het niet meer geweest dan een maatschappelijke snuffelstage die de gemiddelde vmbo'er tegenwoordig moet doen.
    Lekker doorgaan met basiskennis neerleggen dus, helemaal niks mis mee.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto Bekijk bericht
    Als je weet hoe iets werkt dan kun je het ook repareren, dat gaat op voor CV ketels, kopieermachines en dus ook voor gitaar versterkers.
    Je kan modden wat je wilt maar uiteindelijk loop je toch tegen bepaalde natuurkundige wetten aan.
    Tweaken is zeker een prima manier om je versterker te laten klinken zoals je wilt maar dat kan niet zonder tenminste enige basiskennis van elektrotechniek.
    De wet van Ohm bijvoorbeeld.
    Al eens gedacht aan het uitgeven van een boek Nico?
    Er is al een uitstekend nederlands boek.
    Nico

Senior Member

Standaard

Thanks Nico, erg duidelijk verhaal.

Heb dit ooit eens in een Zur Linde boek zien staan, maar zoals die man het uitlegt, haak je erg snel af

Leuk om te lezen dit!

Basiskennis is gewoon goed om te hebben en zeker in buizentechniek.
    Mensen met echte basiskennis, dat wordt toch langzaam een uitstervend ras, dus "pass the knowledgde".
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

Standaard

Je komt ze nog wel tegen op braderieën en jaarmarkten, naast de klompenmaker en de mandenvlechter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Standaard

Heb dit ooit eens in een Zur Linde boek zien staan, maar zoals die man het uitlegt, haak je erg snel af
    Dat ben ik niet helemaal met je eens Franc , ook zijn boeken waren een zeer welkome bron van info voor mij dan .

Alleen de duitse terminologie daar moet je even aan wennen.

Alf

Senior Member

Standaard

Berekenen en loadlines tekenen is erg leuk, logisch ook, maar zelf nog nooit echt uitgevoerd.

Waar ik zelf meer waarde aan hecht bij gitaaramps is meer de invloed van verschillende waardes op verschillende punten in het circuit. In de trant van, een hogere waarde koppelcondensator na de eerste gain stage voegt laag toe, maar een grotere kathode bypass condensator ook, wat is de balans en wat het klankmatige verschil etcetera etcetera. Dat zijn vooral de punten bij het tweaken van een overstuurd preampje.

Misschien een idee voor een leuk volgend lesje.
    pokkel'n

Senior Member

Standaard

Iets voor Chris? Daar komt de component keuze meer naar voren en waarom.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Iets voor Chris? Daar komt de component keuze meer naar voren en waarom.
    Dit gaat volgens mij over componentwaardes, ben nu weleens benieuwd of daar formules en/of grafieken voor zijn mbt. guitarsounds.....

@Lennart:
    gewoon proberen en proberen, ik ga geen waardes posten omdat die sterk per circuit/amp/gebruiker verschillen. Zowel de kathode-bypass-cap als de waarde van de kathode=weerstand hebben invloed op de gain, karakter v/d oversturing en de laag en hoog weergave.
    Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 19 december 2008 om 18:09

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Je komt ze nog wel tegen op braderieën en jaarmarkten, naast de klompenmaker en de mandenvlechter.

Basiskennis hier: iets vaags tussen kleuterschool en tegenwoordig in voor mij.

't Is leuk, handig, etc. maar ik ervaarde het "loslaten" van luisteren met de ogen" (afgaan op formules, hypes op internet, etc.) als zeer bevrijdend. Die basiskennis gebruik ik natuurlijk nog steeds (puur voor de maximalen bijvoorbeeld) maar het gros van m'n mod/ontwerp-werk is gewoon tweaken, tweaken en tweaken. Hoewel er duizenden schema's en wat truuks op internet staan zijn de echt toffe dingen toch niet te vinden (of je moet leuke contacten hebben ), gewoon zelf met je gitaren, bandleden, etc. testen en beoordelen. Je kan ook vaak op dingen uitkomen die nog niet eerder gedaan zijn. Natuurlijk vind je het wiel weleens voor de 2e keer uit maar da's part of the game.

Standaard

Voor de gedreven hobbyist die er een klein investerinkje van 39.00 dollar voor over heeft is er de TUBECAD software van Glassware. Het is een design programma voor triode versterkingstrappen. De grafische afleiding die Nico uitlegt wordt erin gevisualiseerd. Een database met curves van de meest gebruikelijke buizen zit er in. Het doet ook simulatie met scoopbeelden en het stelt correcties voor waar nodig. Naast geaarde katode schakelingen berekent het nog een hoop andere circuits (o.m. katodevolger, fasedraaier…)
    Voor wie regelmatig met curves werkt is het practisch, het maakt de lat en de rekenmachine overbodig.

Respect voor het initiatief van Nico overigens. Het maken/tunen van een versterker blijft uiteraard steeds een beetje zoals soep maken maar toch leidt een zekere theoretische achtergrond heel vaak tot inzicht en begrip van dingen die door tweak’en empirisch zijn vastgesteld. De feeling factor blijft natuurlijk, die krijg je door er veel mee bezig te zijn, dat maakt het ook zo'n leuke hobby of job !

De link naar glassware :
    http://www.glass-ware.com/tubecad/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten