Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
Je _kunt_ in principe een 8 Ohm cabinet aan de 5 Ohm uitgang hangen: dat zal de versterker hoogst waarschijnlijk niet beschadigen. Dit komt omdat een mismatch 'naar hogere impedantie' (8 ohm van cabinet is hoger dan de 5 ohm van versterker) in normale omstandigheden niet schadelijk is. Een mismatch naar lagere impedantie (15 Ohm van cabinet is lager dan 20 ohm van de versterker) is wel schadelijk!
Dat heb ik afgelopen zaterdag aan den lijve ondervonden. Mijn 1960B cabinet uit vroege jaren tachtig is 16 ohm, althans volgens de achterkant van het ding en ook de vorige eigenaar zei het dat cabinet 16 ohm was. Die man heeft verklaarde de bedrading aangepast te hebben, waar je de voorheen mono cab nu ook als stereo cab kunt gebruiken.

Gedurende een stuk of 10 repetities en twee optredens (waarvan één van 4 uur) heeft mijn Marshall JMP 2203 gewoon op 16 ohm gestaan. Afgelopen zaterdag kon ik de versterker op hoog volume proberen in een sporthal hier in Maastricht. De master volume ging voor het eerst boven de 4. De JMP had twee maanden daarvoor een uitgebreide checkup gekregen, met o.a. nieuwe buizen, nieuwe elko's etc. Kortom, hij is piekfijn in orde. Na twee minuten spelen op standje 6 knalde er echter plotseling een zekering uit. Versterker meteen maar even opengeschroeft, met de buizen e.d. was niets mis mee, zagen er nog perfect uit. Gisteren heb ik het cabinet gemeten en ik kwam op iets minder dan 4 ohm uit in de mono uitgang en meer dan 6 in de stereo uitgang...

Ja, verschrikkelijk stom achteraf gezien... ik hoop maar dat er niets met de versterker mis is.