Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
    Senior Member

Standaard

Zolang je de pentatonscihe ladder maar uitbreid met de extra noten zoals ik het doe... en deze ook kan verplaatsen, dan kun je er eigenlijk bijna alles mee spelen... in rock/pop gebied dan...
    Alleen is het ff pluizen welke noten je wel en niet kan gebruiken bij bepaalde akkoorden in een track.

Gear: Fender Road worn player HSS / Squier vintage modified strat / Yamaha Pacifica 112j / Dylon (aria) Strat / Yamaha APX300 acoustic / Richwood Bass / Bugera 333XL / Fender FM212 / Boss GT-10

Senior Member

Standaard

Het ging er mij hier in eerste instantie om, wanneer iemand wil weten welke ladder hij kan spelen over een nummer, hoe hij dit zo eenvoudig mogelijk kan vinden. En een penta. ladder spelen is voor de meeste gitaristen een gebakken eitje.

Ik zal er een 2e methode aan toevoegen...
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member

Standaard

Heb je nog goede tips over de ladders die bijvoorbeeld veel in de jaren 80 rock werden gebruikt?
    Daarmee doel ik op de snelle stukjes omhoog richting een bepaalde hoge hoot...
    Als voorbeeld het laatste stukje van de solo van Let's get rocked van Def lepard.
    Die stukken wandelen altijd de hele hals af :P van beneden naar boven zeg maar

Gear: Fender Road worn player HSS / Squier vintage modified strat / Yamaha Pacifica 112j / Dylon (aria) Strat / Yamaha APX300 acoustic / Richwood Bass / Bugera 333XL / Fender FM212 / Boss GT-10

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonnyV Bekijk bericht
    Als voorbeeld het laatste stukje van de solo van Let's get rocked van Def leppard.
    Code:
    |----------------------------------------------------------------------------------------------15-15-13-14-15-16b18==|
    |-------------------------------------------------------------------------------13-15-16-13-16-----------------------|
    |----------------------------------12-12-13-------12-14-------12-13-15-12-13-15--------------------------------------|
    |-------------------------12----13----------15-15-------13-15--------------------------------------------------------|
    |----------11-13-11-13-15----15--------------------------------------------------------------------------------------|
    |-11-13-15-----------------------------------------------------------------------------------------------------------|
    Vul maar in: http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Code:
    |----------------------------------------------------------------------------------------------15-15-13-14-15-16b18==|
    |-------------------------------------------------------------------------------13-15-16-13-16-----------------------|
    |----------------------------------12-12-13-------12-14-------12-13-15-12-13-15--------------------------------------|
    |-------------------------12----13----------15-15-------13-15--------------------------------------------------------|
    |----------11-13-11-13-15----15--------------------------------------------------------------------------------------|
    |-11-13-15-----------------------------------------------------------------------------------------------------------|
    Vul maar in: http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php
    Nu ik een beetje aan het klikken ben, en de theorie idd wat meer snap gaat er een wereld voor me open :P
    Thanx!

Senior Member

Standaard

@EC: ik gebruik ze door elkaar heen. Ik ken heel veel licks, gebaseerd op penta, aangevuld met allerlei tonen, ladder eigen of niet. Ook gebruik ik redelijk vaak oosters klinkende ladders, en ben al een tijdje aan het stoeien met dim ladders, maar vind het nog steeds ondingen.

@Ron: zo ging er voor mij een wereld open toen ik op jazzles ging. Ineens zag ik akkoorden niet meer als grepen, maar als afzonderlijke tonen, die je dus overal kan 'grijpen'. Maar dat is weer een heel ander hoofdstuk .

Banned

Standaard

Goeie tips weer, mooi topic. Goed bezig jongens..

Als ik een nummer/partij uitzoek, "zoek" (het is niet echt zoeken, want meestal hoor ik t binnen een paar seconden) ik de bijbehorende majeur of mineur ladder erbij. Als ik de ene weet, weet je natuurlijk ook direct de andere (mineur/aeolisch is natuurlijk de 6e trap na majeur/ionisch) en daarmee soleer ik over de hele hals. Al dan niet aangevuld met andere noten (soms wel en soms niet ladder eigen). In principe doe ik hetzelfde met volledige ladders wat jullie met een penta ladder doen. Als je dit nog niet helemaal onder de knie hebt zou ik idd lekker bij die penta ladders blijven en het vandaar uit doen, goeie tip.

Ik vind de diminished klank geweldig btw en gebruik ik vaak al op de auto piloot.

Grt R!

Senior Member

Standaard

Ik heb een stukje toegevoegd:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Met behulp van losse tonen:
    Een andere methode is om een willekeurige toon te spelen op één snaar en deze toon een vakje naar links of rechts te verschuiven totdat ...
    Lees hier verder: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116158

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten