Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 28 van 41 EersteEerste ... 18262728293038 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 408

Discussie: 1ste zelfbouw plank

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Is de 17de er ook geen ?
    Nee, wel zit ong. boven de 15de een kleine septime, maar die is voor intonatie niet bruikbaar.
    Die boven de 24ste is als flageolet gelijk aan die boven de 5de; de flageolet boven de 19de is gelijk aan die boven de 7de.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

chicken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
    Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.
    Logisch, dat snap ik ook, maar Barno meldt dat er geen fret voor nodig is. En dat is wat ik niet begrijp, want voor mijn gevoel is er dan geen toon om mee te vergelijken.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Logisch, dat snap ik ook, maar Barno meldt dat er geen fret voor nodig is. En dat is wat ik niet begrijp, want voor mijn gevoel is er dan geen toon om mee te vergelijken.
    Dat snap ik dan ook niet.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ik ben blij dat ik net op gitaarles heb gehoord wat een flageolet is anders had ik dat ook moeten vragen.
    Maar alles valt nu ineens op zijn plek en ik weet hoe ik mijn mensuur exact moet stemmen.

Nu nog uitvinden wat Barno bedoelt met die flageolet op zijn niet bestaande 24ste fret :+)
    (dat rijmt want Sinterklaas komt dichterbij)
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

je legt gewoon je vinger op de plek waar de 24e fret normaliter zou zitten.

Senior Member

Standaard

ken der theorethisch niet veel van maar ik dacht dat een flageolet werd gespeeld door de snaar op bepaalde plaatsen licht te dempen en tegelijk aan te slaan, waardoor enkel harmonische boventoon hoorbaar is. Dat kan op verschillende plaatsen, ook daar waar de 24ste fret staat of zou moeten staan. of op die positie nu een fret staat of niet maakt niets uit, enfin bij mij toch niet

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ken der theorethisch niet veel van maar ik dacht dat een flageolet werd gespeeld door de snaar op bepaalde plaatsen licht te dempen en tegelijk aan te slaan, waardoor enkel harmonische boventoon hoorbaar is. Dat kan op verschillende plaatsen, ook daar waar de 24ste fret staat of zou moeten staan. of op die positie nu een fret staat of niet maakt niets uit, enfin bij mij toch niet

Klopt helemaal, al had je helemaal geen frets. Maar als er wel een 24ste fret is, kun je die (mede) gebruiken om je intonatie te controleren.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Om even nog een late reactie te geven:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik geloof dat alle snaren in de praktijk een fractie langer zijn dan de werkelijke mensuur (correct me if I'm wrong, en laat het niet alleen van mij afhangen), ook de dunne E. Als je een snaar tegen een fret drukt, wordt hij altijd een klein beetje extra aangespannen en dus hoger van toon; dat moet aan de brug gecompenseerd worden.
    Als dit zo zou zijn zou het probleem zo opgelost zijn door de nut een fractie verder 'omhoog' te plaatsen (verder van de 1e fret).

Volgens mij waren alle snaren behalve de hoge E iets langer dan de 'officiele' mensuur...

Verder, ik ben echt helemaal wild van de bodyshape!, vind 'm echt geweldig, doet me beetje denken aan een Ibanez S!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madman Bekijk bericht
    Om even nog een late reactie te geven:

Als dit zo zou zijn zou het probleem zo opgelost zijn door de nut een fractie verder 'omhoog' te plaatsen (verder van de 1e fret).

Volgens mij waren alle snaren behalve de hoge E iets langer dan de 'officiele' mensuur...

Verder, ik ben echt helemaal wild van de bodyshape!, vind 'm echt geweldig, doet me beetje denken aan een Ibanez S!
    Voor zover ik weet, wordt er aan de topkam ook wel gecompenseerd, maar dit heeft mn effect op de allerlaagste posities. Stel je dunne e is goed gestemd maar de g in de 3de positie is een fractie te laag, dan moet de topkam een heel klein beetje richting de stemmechanieken.

Maar je kunt er geen tekort aan ruimte op de brug mee compenseren.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ziezo, vandaag wat cavity's gefreesd en een reparatie gedaan.De reparatie van een pup cavity was nodig omdat de frees min of meer stuk ging en te diep had uitgefreesd. Daardoor was de dikte om de pups in vast te zetten geen 4mm maar 1.5 mm geworden.
    Plaatje Padouk van ruim 2.5 mm gemaakt en erin gelijmd. (bedankt voor de tip Aaron)

achterzijde (binnenkant body)

en verder de cavity's voor de potmeters gemaakt.

Leuk zo een beetje freubelen op de zondag.
    Tevens sidedots gemaakt voor de hals (M.O.P. foto's komen nog wel).
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten