Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 27 van 41 EersteEerste ... 17252627282937 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 261 t/m 270 van 408

Discussie: 1ste zelfbouw plank

Standaard

Ja, wat attent !
    Ik ben alleen al fan van z'n spullen omdat ik het zo'n leuke gast vind.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

chicken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik geloof dat alle snaren in de praktijk een fractie langer zijn dan de werkelijke mensuur (correct me if I'm wrong, en laat het niet alleen van mij afhangen), ook de dunne E. Als je een snaar tegen een fret drukt, wordt hij altijd een klein beetje extra aangespannen en dus hoger van toon; dat moet aan de brug gecompenseerd worden.
    Beetje late reactie, maar toch even mijn ervaring delen. Ik heb op mijn eerste gitaar de mensuur exact afgemeten (acoustisch, dus stellen is er niet bij, behalve dat je de brug naar achter kunt schuren). En ik kom op de B-snaar echt iets lengte te kort en hij is daardoor net niet zuiver. Dus ik ga nu uit van de scale +2mm voor de hoge E.

Senior Member

Standaard

Hi Hedge,
    Bedankt voor je reactie, elk stukje info is meer dan welkom.
    Onze samengestelde kennis zorgt voor mij in ieder geval voor het best haalbare resultaat.

Zoals je ziet, heb ik op de B-snaar nog stel ruimte naar achter en voor. Hij zit nu precies in het midden.
    Wat ik nog niet helemaal vat, is hoe ik de juiste stand moet krijgen via het stellen op de brug.
    Dat is nog iets waar ik me in moet verdiepen als ik klaar ben met de gitaar.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

chicken

Hier alvast hoe ik het gedaan heb.

Op de twaalfde fret moet de flageolet gelijk klinken aan de noot die klinkt als je die snaar op die fret indrukt (en in oktaaf gelijk aan de open snaar). Dit kan op gehoor, maar ik gebruik ook altijd een stemapparaat.
    Helemaal gelijk heb ik het niet gekregen, maar heb gezocht naar de gulden middenweg.

Standaard

Dezelfde truc werkt ook bij de 19de fret; sinds ik dat besef, check ik de 12de en de 19e. Als je er 24 had, zou het daar ook kunnen.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Hier alvast hoe ik het gedaan heb.

Op de twaalfde fret moet de flageolet gelijk klinken aan de noot die klinkt als je die snaar op die fret indrukt (en in oktaaf gelijk aan de open snaar). Dit kan op gehoor, maar ik gebruik ook altijd een stemapparaat.
    Helemaal gelijk heb ik het niet gekregen, maar heb gezocht naar de gulden middenweg.
    De dunne E snaar krijg ik niet op oktaaf (12e fret), zit er net iets onder in beide uiterste standen. Omwille van de barré grepen alle snaren maar iets eronder gestemd. Ideaal is het niet maar liever geen valse accoorden.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Dezelfde truc werkt ook bij de 19de fret; sinds ik dat besef, check ik de 12de en de 19e. Als je er 24 had, zou het daar ook kunnen.

ik doe het ook op 24 fret positie hoor, je hebt er geen fret voor nodig.

Senior Member

chicken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik doe het ook op 24 fret positie hoor, je hebt er geen fret voor nodig.
    Graag een uitleg, een flageolet op 24 snap ik, maar hoe gebruik je dit voor het afstellen van je zadels?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Graag een uitleg, een flageolet op 24 snap ik, maar hoe gebruik je dit voor het afstellen van je zadels?
    Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
    Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
    Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.
    Is de 17de er ook geen ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten