Wat een vreemde manier om je snaren om de tuners te doen (alles rechts vanaf de as). Let eens goed op het feit dat je de onderste twee tuners de andere kant op moet draaien dan normaal gesproken.
Wat een vreemde manier om je snaren om de tuners te doen (alles rechts vanaf de as). Let eens goed op het feit dat je de onderste twee tuners de andere kant op moet draaien dan normaal gesproken.
weet niet juist wat je bedoelt met je vraag. als je vraagt of de zijwaartse hoek vanaf de nut naar de tuner links op de foto een probleem zal zijn: dat denk ik niet hoor. Bij mij gelijkaardig en nooit problemen gehad, er zit genoeg druk op de kam door hoek naar beneden.
Hoezo vreemde manier, op mijn Fender zitten ze standaard ook langs de rechterzijde van de as van de tuner
Ik draai alle tuners strakker als ik naar de top van de headstock draai. Gevoelsmatig dus altijd van me af en dat voelt heel natuurlijk aan.
Gewoon net als bij mijn Strat.
Als je naar deze foto kijkt zie je dat de stemknop boven de as staat. Kijk bijv. eens naar een Gibson kop, daar staan links en rechts de stemknoppen boven de as. Kijk nu naar je eigen kop en je ziet rechts de stemknop (2x) keurig boven de as staan, maar je draait de snaar andersom om de as heen. Voor opspannen moet je dus de "verkeerde" kant op draaien.
Ik ga nog ff op zoek naar een musicman headstock.
Vergelijk hem hier eens goed.
Laatst gewijzigd door barno; 5 november 2008 om 19:28
Ik begrijp nu wat je bedoelt.
Echter, bij een 6 inline draai je altijd tegen de klok in als je de snaar wil spannen.
Bij een 3 x 3 draai je de linker tuners en de rechter tuners nog steeds tegen de klok in om te spannen. Dat betekend dat je aan de linkerkant van je af moet draaien om te spannen en de 3 aan de rechterzijde moet je naar je toe draaien om te spannen.
Bij mijn 4 x 2 leek me dit onlogisch omdat ik alle tuners van me afdraaiend wil hebben om te spannen.
Wanneer ik bij de rechter 2 tuners de snaar aan de linkerzijde van de as laat lopen, zoals bij de Musicman, moet ik naar de body toe draaien om de snaar te spannen.
Mogelijk als ik al jaren had gespeeld en gebouwd, dat ik het andersom had willen doen, maar als er geen mechanische bezwaren zijn vind ik dit wel handig....?
Trouwens, als ik dat nu nog zou doen, kom ik veel te veel naar links uit met al mijn snaren. De hoge E snaar komt net voorbij het midden uit en zou wel heel erg schuin moeten lopen om nog over de kam te kunnen.
Laatst gewijzigd door grizzly; 5 november 2008 om 19:29
Ik vind het eigenlijk best wel amusant om te zien hoe anders de gedachten kunnen lopen van iemand die niet al jaren gewend is geraakt om alles op een vastgestelde manier te doen.
Ook wel link natuurlijk, want veel zaken zijn zo gegroeid met een reden.![]()
Als je naar de denkbeeldige lijn van de snaren kijkt moeten ze allemaal rechtsom, tegen de klok in, om de as gaan.
Mechanische bezwaren zijn er zeker niet, dat weet ik 100% zeker. Het kan alleen zo zijn dat een ander die een keertje op die gitaar speelt ff de verkeerde kant op draait. Zolang je zelf weet welke kant je op moet draaien en eraan went bij deze gitaar zijn er 0,0 bezwaren.
Kan ook echt niet anders bij deze vorm van de kop, en de vorm is gewoon goed. Het totaalplaatje klopt. Ik denk vaak vanuit "wat hoort te zijn" maar dat wil zeker niet zeggen dat je daar niet vanaf kan wijken.
Favorieten/bladwijzers