Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 104 EersteEerste ... 234561454 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 1037

Standaard

I want everything louder than everything else!

Standaard

Ik heb al een paar keer de monitors gewoon afgekoppeld, soms is het voor de geluidsman blijkbaar te moeilijk om die dingen stiller te zetten.

Standaard

Als geluidsman heb ik heel veel verschillende ervaringen. Te veel om hier nu uitgebreid te gaan neerzetten, maar dat komt vast nog wel een keer als ik zin heb.

Wat ik als muzikant kwijt wil is dat een hele hoop bands niet in de gaten hebben hoe belangrijk hun eigen balans op het podium is. Je moet zelf een sound hebben; een geluidsman kan niet van een drol een goudstuk maken.

Ik merk als geluidsman vaak dat bands er op het podium een zooitje van maken en te veel op de monitoren vertrouwen. Alleen zang op de monitor is in sommige zalen al moeilijk te bewerkstelligen, dus ga er niet van uit dat je in de Ster in Tuitjenhorn een volledige mix over je monitor kan krijgen die ook nog eens geweldig klinkt. Pas je verwachtingspatroon een beetje aan de zaal aan, maar zorg vooral voor een goede gebalanceerde sound van je band. Pas dan kan een redelijke amateur er zelfs iest goeds van maken. En vergis je niet, de meeste geluidsmensen in Nederland doen het vrijwillig en voor hen is het niet meer dan een (vaak uit de hand gelopen) hobby.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    I want everything louder than everything else!
    Hey Peter, hoe is't, jongen?

Senior Member

Standaard

Ik heb ook erg wisselende ervaringen met geluidsmannen.
    Over het algemeen vind ik dat ze zich wat meer in dienst zouden moeten stellen van de muzikant en wat meer met ze meedenken.
    Ze kunnen zich soms zo "belangrijk" voordoen en een houding aannemen van: OK jongen, je doet maar en zoek het maar uit!
    Als de muzikant zich lekker voelt en zichzelf en de rest v.d. band goed kan horen staat ie in ieder geval lekker te spelen. Dat straalt van het podium af en daar gaat het op zo'n avond wel om denk ik.
    Neemt niet weg dat het ook wel degelijk een beetje geven en nemen is.
    Goed onderling overleg is daarom wel degelijk belangrijk.
    Feit is dat je ze het beste te vriend kunt houden maar dat valt niet altijd mee.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Over het algemeen vind ik dat ze zich wat meer in dienst zouden moeten stellen van de muzikant en wat meer met ze meedenken.
    Heel veel geluidsmensen willen dit wel, maar je moet je wel beseffen dat ze in dienst staan van JOU. JIJ moet er dus voor zorgen dat er duidelijkheid in de communicatie is en dat een geluidsman weet wat je wil. Natuurlijk komt een goede geluidsman naar je toe met vragen, maar ik heb vaak genoeg gezien dat muzikanten vaak kortaf zijn, niet weten wat ze nou eigenlijk willen of het helemaal niet kunnen uitleggen. Dan kun je als geluidsman nog zo willen meedenken, maar zonder goede communicatie ben je nergens.

Ze kunnen zich soms zo "belangrijk" voordoen en een houding aannemen van: OK jongen, je doet maar en zoek het maar uit!
    Het zou heel fijn zijn als wat meer mensen zich zouden beseffen WAAROM sommige geluidsmensen dit doen. Natuurlijk doen ze belangrijk, het is immers een ontzettend belangrijke functie die door heel veel mensen in moeilijkheid onderschat wordt en waarbij je heel vaak de schuld van vanalles en nog wat in je schoenen geschoven krijgt, terwijl het vaak niet de schuld van de geluidsman zelf of zijn incompetentie is en waarbij je bovendien, als je het echt heel goed gedaan hebt, bijna nooit een complimentje krijgt.

Kijk, ik ben het met Peter en Han eens dat je jezelf ten alle tijden professioneel moet gedragen en nooit of te nimmer de bijdehandte Sjaak moet gaan uithangen, maar ik ben een aantal keer zo waardeloos behandeld tijdens een geluidsklus, dat ik me echt moest inhouden om de desbetreffende muzikant niet de volle laag te geven. En dan achteraf van iedereen in dezelfde band horen dat je het perfect gedaan hebt en dat de die hard fans het geluids geweldig vonden.

Voorbeeld:

Ik deed eens geluid voor een niet nader te noemen band. Op een gegeven moment zag ik toevallig dat ik ineens geen signaal meer kreeg in de microfoon van de gitarist. Mijn oog viel toevallig op zijn zangkanaal toen ik aan de VUmeter zag dat er geen signaal meer binnen kwam. (EDIT: Even voor de duidelijkheid, ik zag dus wel signaal binnenkomen, maar in 1 ogenblik was het weg.) Op dat moment zong hij niet en had hij de microfoon ook niet gebruikt in dat nummer.

Netjes als ik ben, wachtte ik even tot het nummer was afgelopen om snel een nieuwe mic en een nieuwe kabel aan te leggen, nadat ik geconstateerd had dat het probleem niet bij de mengtafel of het kanaal lag.

Na een minuut kon hij weer vrolijk in zijn mic brullen.

Tijdens dit hele incident, heeft hij me overigens met geen blik aangekeken, maar liet hij alles aan zijn stagemanager over.

Na de gig kwam de stagemanager op mij af om me mede te delen dat de gitsrist zich behoorlijk had gestoord aan de kapotte microfoon en dat ik me moest schamen dat ik mezelf geluidsman durfde te noemen.

De FOH geluidsman van de band vond het een zware schande en heeft me getrakteerd op een avondje zuipen in zijn stamkroeg.

Dit is een verhaal waarvan ik er wel zo'n twintig tot dertig heb en waarbij het misschien 2 of 3 keer echt een fout van mijn kant betrof.

Hulde aan iedereen die een goede en fatsoenlijk geluidsman kan worden en kan blijven!
    Laatst gewijzigd door Michael AE; 20 oktober 2008 om 16:40

Standaard

Michael, je moet gewoon altijd een ongebalanceerde kabel bij je hebben. Bij dit soort trieste gevallen moet je die er tussen leggen en er 48V op zetten.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Michael, je moet gewoon altijd een ongebalanceerde kabel bij je hebben. Bij dit soort trieste gevallen moet je die er tussen leggen en er 48V op zetten.
    Hahaha! Goed idee.

Naja, jij kent wel wat van mijn verhalen en ik moet zeggen dat ik er altijd erg veel plezier aan beleef om geluid te doen voor bands. Vooral als het goed gaat, maar soms ook wel tijdens de wat problematischere optredens.

Ik heb bijvoorbeeld ooit eens de schuld gekregen van een kapotte gitaarversterker. Kwam de gitarist scheldend en tierend naar me toe lopen. (En ik ben altijd beleefd, zelfs tegen de grootste klootzakken...)

Dus ik loop tijdens de show het podium op, loop naar zijn pedalboard en trap op zijn stemapparaat dat hij per ongeluk had ingetrapt.

Ik heb nog nooit iemand zo voor lul zien staan. Hij was helemaal rood aangelopen en heeft wel 40 eer sorry gezegd en het publiek vond het geweldig.

Standaard

Klein detail: Ik heb bijna nog nooit last gehad met een buitenlandse act. Bijna altijd waren de probleemgevallen een Nederlandse amateur band of een Nederlandse band op clubtour.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael AE Bekijk bericht
    .....Ik heb bijvoorbeeld ooit eens de schuld gekregen van een kapotte gitaarversterker. Kwam de gitarist scheldend en tierend naar me toe lopen. (En ik ben altijd beleefd, zelfs tegen de grootste klootzakken...)

Dus ik loop tijdens de show het podium op, loop naar zijn pedalboard en trap op zijn stemapparaat dat hij per ongeluk had ingetrapt.

Ik heb nog nooit iemand zo voor lul zien staan. Hij was helemaal rood aangelopen en heeft wel 40 eer sorry gezegd en het publiek vond het geweldig.
    Tja, dat soort dingen zijn ook leuk en kan natuurlijk iedereen overkomen.
    Maar zelfs in zo'n geval moet een geluidstechnicus in principe gewoon z'n werk blijven doen wat je dus ook deed; hulde.
    Die gitarist staat dan wel voor paal en heeft geen leuke avond meer. Als het publiek het dan maar wel heeft.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten