Gitaar: Ibanez RG550 DY - 20th Anniversary model -
Prijs (evt. met link): 995 Euro (bij Nederland Muziek - Almere)
Vorm: Strat
Muziekstijlen: Blues, Rock, Metal.
Waarom deze gitaar? Ik wilde naast mijn "nette" Les Paul een scheur-ijzer er bij hebben. Ook wilde ik graag een 24-fretter en een (goeie) tremolo die niet ontstemt. Verder zocht ik ook een beetje dat typische Stratocaster geluid dat er bij deze gitaar zeker wel uit te halen valt. Heeft verder ook de Wizard neck van het originele model maar wat ik er van begrijp is dat het oude model 3pcs was en deze 5.
Kun je het geluid beschrijven? Zie onder
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...
Naast mijn Les Paul wilde ik toch een beetje een strat achtige gitaar met wat meer scheur mogelijkheden. In eerste instantie was mijn oog gevallen op wat andere Ibanez gitaren, de RG2610E of de RG2550. Ook een cheape Jem (555) lag binnen de mogelijkheden. De RG2610 (met 1 SD SH-10 Full Shred element) was ook een prachtige gitaar maar qua geluid wat te beperkt naar mijn zin. Ik had dan ook bijna de RG2550 gekocht tot mijn oog viel op de RG550 DY. Een 20th anniversary model van de RG550 waarvan er 1987 van zijn gemaakt in de kleuren Road Flare Red, Desert Yellow en Black. Het mooie aan dit model is dat het de originele tremolo bevat (Edge) en zelfs de pickups van Ibanez zijn buiten verwachting goed (V1-S1-V2). De afwerking van de gitaar is werkelijk om van te smullen. Perfect gewoon. Door de 5 standen schakelaar en de 2 humbuckers en 1 single coil pickup kun je lekker varieren met je geluid. Een Stratocaster geluid is er zeker uit te halen dankzij de single coil pickup.
Het speelt echt heel soepel ondanks dat de dunne neck en het maple wel even wennen is ten opzichte van mijn Les Paul (oppassen met dat maple want je hoort echt alles). Ondanks het maple is er met het neck-element nog een aardig warm geluid uit te krijgen ook. Aardig want voor een echt warm geluid is deze natuurlijk niet gemaakt. De gitaar heeft verder een sustain van hier tot Tokio. Wordt verder geleverd met speciale 20th Anniversary case, strap, plectra. Die case stelt verder niet zoveel voor. Matige kwaliteit. Niet echt geschikt voor 'on the road'.
Specs: http://www.ibanez.com/eg/guitar.aspx?m=RG550MXX
Filmpje: http://www.ibanez.com/eg/featured/rg20th.aspx
![]()
Favorieten/bladwijzers