Mijn ongeveer 30 jarige Washburn is erg nodig aan vervanging toe. De bespeelbaarheid loopt sterk achteruit doordat het bovenblad meer en meer bol is gaan staan. Daarbij heeft de klank me nooit heel erg bekoord.

Ik wilde het goedkoop houden en een klein model leek me best leuk, dus heb ik een poosje geleden Taylor GS mini geprobeerd. Dat viel me toch een beetje tegen qua klank. Dus op dat moment nog Taylor 110 en 210 geprobeerd. En tevens Een Martin van de X serie. Op dat moment beviel de 210 me het beste.

Dit was bij Rock Palace in Den Haag.

Later heb ik een Martin DRS1 geprobeerd, bij Dijkmans in Breda. Beviel me op dat moment erg goed. Er werd me daar ook een Eastman AC222CE in de handen gedrukt, maar die vond ik een beetje schel.

Gisteren weer naar Rock Palace en daar de DRS1 geprobeerd. Viel me dan eigenlijk weer een beetje tegen, vooral nadat ik een D15 had geprobeerd. De D15 was vooral in het laag m.i. veel prettiger om aan te horen.
Maar de D15 was zo'n 400 euro duurder. Vervolgens een D16GT, die "maar" 300 euro goedkoper is dan de DRS1. Uiteindelijk beviel die me tot nu toe het beste.

De DRS1 is 750 euro, de D15 is 1150 euro en de D16GT is 1050 euro. Dus lijkt logisch om uiteindelijk de D16GT te kiezen.

Nu twijfel ik echter over de materialen.

De DRS1 is massief Sapele (voor-, zij- en achterkant).
De D15 is massief Mahonie (voor-, zij- en achterkant).
DE D16GT is massief Sitka (voor-) en Mahonie (zij-, en achterkant)

Gezien ik de D15 prettiger vond klinken dan de DRS1, lijkt het me mogelijk dat mahonie voor mij beter klinkt dan Sapele. Maar de D16GT vond ik weer beter klinken dan de D15, die ook van mahonie is behalve het Sitka bovenblad.

Als het voornamelijk door het Sitka bovenblad zou komen, dan is er nog een optie. Namelijk de DRS2. Die heeft ook een massief Sitka bovenblad, maar de rest van de body is dan weer van Sapele. En die is met ongeveer 800 euro weer een stukje goedkoper dan de D16GT.

Mogelijk ga ik de DRS2 dan ook nog proberen, maar ik heb 'm nog nergens op voorraad gezien. Ik zie 'm trouwens ook niet op de Martin site.

Wat denken jullie gezien het materialen verhaal? Voor de D16GT gaan of nog op zoek naar de DRS2?