Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
    Senior Member

Standaard Zoektocht naar een nieuwe akoestische gitaar

Mijn ongeveer 30 jarige Washburn is erg nodig aan vervanging toe. De bespeelbaarheid loopt sterk achteruit doordat het bovenblad meer en meer bol is gaan staan. Daarbij heeft de klank me nooit heel erg bekoord.

Ik wilde het goedkoop houden en een klein model leek me best leuk, dus heb ik een poosje geleden Taylor GS mini geprobeerd. Dat viel me toch een beetje tegen qua klank. Dus op dat moment nog Taylor 110 en 210 geprobeerd. En tevens Een Martin van de X serie. Op dat moment beviel de 210 me het beste.

Dit was bij Rock Palace in Den Haag.

Later heb ik een Martin DRS1 geprobeerd, bij Dijkmans in Breda. Beviel me op dat moment erg goed. Er werd me daar ook een Eastman AC222CE in de handen gedrukt, maar die vond ik een beetje schel.

Gisteren weer naar Rock Palace en daar de DRS1 geprobeerd. Viel me dan eigenlijk weer een beetje tegen, vooral nadat ik een D15 had geprobeerd. De D15 was vooral in het laag m.i. veel prettiger om aan te horen.
    Maar de D15 was zo'n 400 euro duurder. Vervolgens een D16GT, die "maar" 300 euro goedkoper is dan de DRS1. Uiteindelijk beviel die me tot nu toe het beste.

De DRS1 is 750 euro, de D15 is 1150 euro en de D16GT is 1050 euro. Dus lijkt logisch om uiteindelijk de D16GT te kiezen.

Nu twijfel ik echter over de materialen.

De DRS1 is massief Sapele (voor-, zij- en achterkant).
    De D15 is massief Mahonie (voor-, zij- en achterkant).
    DE D16GT is massief Sitka (voor-) en Mahonie (zij-, en achterkant)

Gezien ik de D15 prettiger vond klinken dan de DRS1, lijkt het me mogelijk dat mahonie voor mij beter klinkt dan Sapele. Maar de D16GT vond ik weer beter klinken dan de D15, die ook van mahonie is behalve het Sitka bovenblad.

Als het voornamelijk door het Sitka bovenblad zou komen, dan is er nog een optie. Namelijk de DRS2. Die heeft ook een massief Sitka bovenblad, maar de rest van de body is dan weer van Sapele. En die is met ongeveer 800 euro weer een stukje goedkoper dan de D16GT.

Mogelijk ga ik de DRS2 dan ook nog proberen, maar ik heb 'm nog nergens op voorraad gezien. Ik zie 'm trouwens ook niet op de Martin site.

Wat denken jullie gezien het materialen verhaal? Voor de D16GT gaan of nog op zoek naar de DRS2?

Senior Member

Standaard

Laat je oren vertellen wat je keuze zal worden Een gitaar kiezen doe je op het gehoor, niet op basis van materialen uiteindelijk. Kies de gitaar die jouw het beste klinkt en past.

Super Moderator

Standaard

Het bovenblad heeft verreweg de meeste invloed op het geluid, ook de bracing ervan. De achter- en zijkant zijn tweede orde vergeleken daarbij. Afgezien hiervan, gebruik vooral je oren en niet je ogen!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eric van Esch Bekijk bericht
    Laat je oren vertellen wat je keuze zal worden Een gitaar kiezen doe je op het gehoor, niet op basis van materialen uiteindelijk. Kies de gitaar die jouw het beste klinkt en past.
    Mee eens, maar omdat ik de DRS2 nog niet heb kunnen vasthouden wilde ik toch even meningen peilen.

Standaard

Een 15-series Martin is een heel specifieke en minder 'standaard' gitaar. Mahonie (of Sapele) als top is tof maar niet niet heel veelzijdig.

Een D16gt is een fijne gitaar (ik had er een uit 2001). Maar staar je niet blind op Martin of taylor. Voor dat budget kun je volledig massieve gitaren kopen waarbij je geen enkele consessie hoeft te doen aan specs, behalve dat ze niet uit de USA komen.

Voordat je beslist, probeer een Eastman e10d of e20d.
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

Standaard

Uit de USA en een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding:Recording King.
    Verdere tip: Furch, Blueridge, Simon&Patrick
    Vooral veel proberen!

Senior Member

Standaard

Vanmiddag de DRS2 vergeleken meer de duurdere D16GT. Misschien vreemd, maar de DRS2 beviel me het beste. De differentie tussen de verschillende snaren in een akkoord vond ik duidelijker. Bij de D16GT werd het een beetje meer een brei (iets overdreven gesteld).

Ook nog een Furch geprobeerd van dezelfde prijsklasse als de DRS2. Klonk ook goed, maar de hals was voor mij wat minder goed bespeelbaar.

Binnenkort weer op zoek naar Eastman.

Member

Standaard

Bij deze dan toch maar eens een vraag die ik eigenlijk bij ieder topic over de aanschaf van een nieuwe gitaar kan stellen. Steeds weer (en natuurlijk ook erg logisch) zie ik het antwoord: "gewoon een aantal gitaren proberen en die kopen die je het beste vindt klinken". Logisch! Maar .... wat als er een perfecte gitaar (in potentie) voor je bij zit, maar hij is klote afgestemd of er zitten niet de juiste snaren op voor jou. Dan "klinkt" of "voelt" hij toch ook niet lekker en blijft het nog een grote gok? En dan koop je vervolgens de gitaar die je het beste lijkt op dat moment, niet 100% van overtuigd bent, maar hoopt dat een betere afstelling en geschiktere snaren, wel het gewenste resultaat brengt ....

Standaard

In principe moet je het zwaar spelen en de klank gescheiden van elkaar zien; iedere gitaar kan goed afgesteld worden. Als er andere snaren op zitten wordt het wel wat lastiger. Maar de meeste gitaren hebben Elixirs als ze in de winkel hangen, dus met elkaar vergelijken kan op zich wel. Op mijn eigen gitaren zitten ook Elixirs, dus dat probleem heb ik eigenlijk niet zo. Maar ik heb ook wel mensen in winkels gezien die voordat ze de gitaar gaan kopen nog even een setje van hun favoriete snaren erop zetten om te luisteren hoe ie dan klinkt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    Maar de meeste gitaren hebben Elixirs als ze in de winkel hangen, dus met elkaar vergelijken kan op zich wel.
    Zou het? Op de Martin's zullen toch Martin snaren zitten, niet?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten