Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
harald, ooit al es iets van joe pass proberen na te spelen?
Niet echt, daarvoor vind ik zijn solowerk (en ik heb wel wat van die virtuoso lp's gehoord) niet interressant genoeg. Wel het nodige a la Tuck Andress gedaan, en dat is qua techniek en arrangementen toch echt een slag complexer. Pass is dan weer beter in het single note soleren. Maar serieus, geef me een jazzschema, en ik speel er zonder veel problemen een bas en akkoorden begeleiding bij. Echt strak contrapunt heb ik Pass maar heel weinig horen doen in zijn eentje. Als je goed luistert wat hij doet is het meestal afwisselen tussen de verschillende partijen. In de tijd dat hij dat deed waren er niet zo veel die dat konden misschien, maar er zijn inmiddels echt wel mensen die daar verder mee gegaan zijn.

Pass is zo'n gitarist die ik alleen vanuit gitaristisch oogpunt beluisterbaar vindt (behalve als hij begeleid, wat hij weer erg mooi kan) Emotioneel raakt hij me totaal niet. En het gitaarkunstje kan ik ook van andere gitaristen afkijken. Geef me dan maar solonummers van Wes Montgomery, of een gitarist als Pat Metheny. Die mensen kan ik voelen als ze spelen.