-
11 oktober 2007, 16:56
#30
Er zijn maar 4 toonladders:
- majeur 7;
- dominant 7;
- mineur 7;
- mineur7b5.
Pak ze allemaal met penta+: penta-majeur+7, penta-majeur+b7, penta-mineur (zit de 7 al in), en penta-mineur+b5. Heel simpel. Dat 4-#4 gedoe over majeur 7 lost zich vanzelf wel op in je solo / melodie (vaak gewoon ionisch: lydisch #4 is een rottoon). De kwestie b2/2 en b6/6 over het mineur-gebeuren is ook oninteressant. De b2 is een rottoon (frygisch). Bij dom7 gewoon mixo spelen of de bluesladder + 3.
En over mineur7b5 gewoon de bluesladder met nadruk op de b5.
Als je zo ieder akkoord op zichzelf beschouwt, raak je ook makkelijk af van de onterechte dwingendheid van "bij elkaar passende akkoorden". De akkoorden C-Dm-Em-F-G7-Am-Bm7b5 kunnen mooi uit de toonsoort C worden afgeleid, maar dat betekent niet dat ze bij elkaar horen.
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forum Rules
Favorieten/bladwijzers