Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 64
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Maar ik denk wel dat de periode na de uitvinding van de elektrische gitaar (zo ongeveer rond de oorlog) tot in de jaren zeventig met uitlopers naar de jaren 80 de meest vruchtbare is geweest. Op een bepaald moment is het allemaal wel zo'n beetje gedaan en wordt het tijd voor iets nieuws.
    Wat bedoel je nou met ‘meest vruchtbare’ en wat is 'allemaal wel een beetje gedaan’? En hoezo ’tijd voor wat nieuws’? Ik snap serieus niet wat je bedoelt. De (elektrische) gitaar heeft sinds de jaren dertig een volwaardige rol in de muziek. In de zeventiger jaren was er heel veel belangstelling voor, inmiddels weer wat minder want rock ’n roll is uit de gratie, en life goes on, en dat is het.
    Jij refereert aan muziekstijlen, da’s heel wat anders.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door duckman Bekijk bericht
    Misschien niet "nieuw" als in revolutionaire , maar wel vernieuwend: bijv. evertune bridge, fan frets, gitaren met modeling ingebouwd, boss eurus synth gitaar.
    Evertune bestaat al sinds 2010, fanned frets bestaat al sinds de jaren 90, gitaren met modeling….. wanneer kwam de Variax ook al weer uit? Boss synth gitaar, eind jaren ‘70 de eerste Roland gitaarsynth? Okay, was wel een losse gitaarcontroller en losse synthmodule maar gezien het steeds kleiner worden van elektronica is de Eurus een logisch vervolg. Mijns inziens nog steeds niets vernieuwend. Is ook erg lastig in een markt die met name teruggrijpt naar het verleden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Welke nieuwe technieken worden er dan uitgevonden? Welke nieuwe inventieve gitaren en onderdelen?
    Modeling bestaat ondertussen meer dan 25 jaar. Zeker, iedere nieuwe modeler is weer beter dan de vorige maar de techniek blijft in wezen gelijk.
    Nieuwe technieken zoals in complexere hybrid picking, muted legato, complexere getapte arrpegios, extreem snelle en strakke alternate of economy picking, slappen met hybride picking etc.

8 en 9 snaren, fanned frets, long scale (korter dan bariton) etc.

Modeling via VSTs, profilen, IRs laden etc

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Nieuwe technieken zoals in complexere hybrid picking, muted legato, complexere getapte arrpegios, extreem snelle en strakke alternate of economy picking, slappen met hybride picking etc.

8 en 9 snaren, fanned frets, long scale (korter dan bariton) etc.

Modeling via VSTs, profilen, IRs laden etc
    Schei toch uit.
    Ik bracht enkele maanden terug een hele stapel guitar players uit de jaren 90 naar het oud papier. Staan vol met speeltechnielen met allerlei stoere namen... maar uiteindelijk zijn het gewoon andere manieren van met je plectrum aanslaan. Vast heel "innocatief" als je graag navelstaart op techniek minder gitaristen maar anders gewoon een "nieuw" foefje waarmee een 1 of andere (meestal) amerikaan nog meer noten per minuut kan poepen. Vast heul innovatief als notenpoepen is wat je boot doet drijven maar anders is het gewoon notenpoepen en dus een niche dingetje.

8 en 9 snaren.... doorontwikkeling van de stap van naar 7 snaren gaan. Ik vermoed dat als ik even m'n best doe ik al een 8-snaar uit de middeleeuwen kan vinden. Fanned frets... jaren 90... langere schaal... idem.. sinds de middeleeuwen. Profilen, IR's.. da's dus wederom modeling en gaat richting de 25 jaar oud.

Noem eens iets echt recent innovatiefs...
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Senior Member

Standaard

Prima Dirk, er is geen innovatie wat jij wilt. Zo kun je bijna alles eigenlijk wel een voortborduren c.q. uitbreiden van voorgaande uitvindingen noemen. Dan staat de mensheid dus zo goed als stil volgens jouw criteria.

Senior Member

Standaard

Vertel overigens ook even NLF dat de gitaar en versterking ook al lang voor de jaren 80 bestond en dus de hele gitaarwereld toejuichen al dood als een pier was

Senior Member

Standaard

Ik las ook niks wat ik al niet kende,
    Laatste nieuwe speeltechniek voor mij was Stanley Jordan's TP techniek
    en het zou me niks verbazen als iemand zou roepen, oh maar al in 1642....
    in die tijd (82) zag ik trouwens King Crimson met een Chapman stick waar je ook zo op speelde bedenk ik me nu
    Laatst gewijzigd door Pepe; 21 februari 2024 om 10:51

Senior Member

Standaard

Zoals ik al zei, op wat zaken als wellicht AI na, staat de mensheid stil...

Senior Member

Standaard

Op een gegeven moment is ook iets uitontwikkeld, er zijn maar altijd zoveel mogelijke varianten voordat je wezenlijk van iets anders kan spreken,
    ligt ook aa
    n je criteria,
    als je zegt, een banjo is een viool zonder strijkstok met frets in een andere stemmig heb je ook gelijk.

Standaard

Wat nooit veranderd is, is het gekissebis op dit forum over onbelangrijke zaken, gewoon omdat de kissebissers daar blijkbaar een voldaan gevoel van krijgen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten