Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 67

Discussie: Ik wordt oudt....

Senior Member

Standaard

Kwaliteit is een lastig begrip, persoonlijk natuurlijk,
    Je kan zeggen dat live muziek de beste kwaliteit heeft, alles wat je daarmee doet maakt het kleiner & platter,
    wat natuurlijk ook zo is,
    maar ik heb ook vaak genoeg in een zaal gestaan dat je dacht, gelukkig hebben we de foto's nog.

Wat me steeds nog bijstaat was een grote danszaal waarin een oude Seeburg rock'n roll plaatjes stond te loeien en ik dacht, wow... zo moet een staande bas en een bass drum klinken,

maar goed, ik ben ook meer muzikant dan audiofiel dus al dat gedoe met merkjes & specficaties geloof ik graag.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 september 2023 om 01:50

Moderator

Standaard

Ik ben het eens met Fobo. Ik heb een paar TDL transmissielijn speakers in de huiskamer en een paar IMF speakers (ook transmissielijn) in mijn home studio en die speakers klinken super en zeer gedetailleerd.

Een slechte productie valt genadeloos door de mand met die speakers, maar een goede productie is een groot genot om te luisteren. En in de man cave op zolder van mijn zoon staan twee Adam studio monitoren en dat klinkt ook buitengewoon prima.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit of je moet zeggen, het leukste van muziek is de kwaliteit.

Ik luister ook bijna alleen maar met lullige in-ears naar streaming dingen en ik heb nog nooit zoveel naar muziek geluisterd als nu.
    precies dit. Al snap ik best dat anderen er anders over denken

Senior Member

Standaard

,
    maar goed, ik ben ook meer muzikant dan audiofiel dus al dat gedoe met merkjes & specficaties geloof ik graag.
    Wederom helemaal psies dit. Alhoewel ik dus ook tegenwoordig bezig ben met mixen en masteren, maar blijf nog steeds zelf muziek streamen op crappy speakers haha

Senior Member

Standaard

Je kan zeggen dat live muziek de beste kwaliteit heeft, alles wat je daarmee doet maakt het kleiner & platter,
    wat natuurlijk ook zo is,
    maar ik heb ook vaak genoeg in een zaal gestaan dat je dacht, gelukkig hebben we de foto's nog.
    Dit is grote kul natuurlijk, appels en perenvergelijking: live muziek wordt (kapot) gemaakt door de muzikanten én de mensen achter de knoppen. Registratie doet inderdaad alleen nog verdere afbraak aan het geheel.
    Studio albums zijn van een heel andere orde, met andere intenties gemaakt, en ik kan me niet voorstellen dat jij er eens lekker voor gaat zitten om - om maar wat te noemen - Dark side of the moon - over je speakermonitortjes gaat beluisteren.
    Maar ik vertel niks nieuws natuurlijk.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Dit is grote kul natuurlijk, .
    Ik zit op een wat breder spoor,
    ik zat vorige week naar een 50 koppige orkest in CG Adam te luisteren,
    dat brengt zoveel lucht in beweging en die dynamiek van 1 fluisterende fagot naar de 100 db full monty,
    denk je net alles gehad te hebben komen ze ook nog met het grote kerkorgel op de proppen,
    krijgt je maag ineens 35 Hertz om zijn oren,
    waanzin,

Maar ik snap wel, de muzikant denkt van produceren naar registreren, de audiofiel andersom.
    -grijs gebied, dingen zijn doorgaans niet totaal volkomen-

Hoe je een studio opname het best kan reproduceren zit niet in mijn systeem ben ik bang, daar weten de TDL en IMF transmissielijn fans veel meer over.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 september 2023 om 11:08

Senior Member

Standaard

Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit of je moet zeggen, het leukste van muziek is de kwaliteit.
    Kijk Pepe, jullie muziekanten hebben over het algemeen een absoluut gehoor. Daarom snap ik jouw opmerking niet zo goed. Ik ben maar een eenvoudige boerenlul maar ik kan me vreselijk ergeren als het geluid niet naar mn zin is. Aan de andere kant lach ik me rot om die lui met hun met bijenwas gevulde eikenhouten elco's dus zo kritisch ben ik nou ook weer niet.

Ik geef nog steeds de voorkeur aan een goeie stereoamp met mijn B&W boxen. Om ook mee te kunnen genieten van de surround wereld is de stereoamp aan de kant gezet maar die boxen zijn een blijvertje en luister toch meestal stereo.

Wat streamingdiensten betreft, ik ben natuurlijk ook een ouwe knar en hoor wel eens van die spotify zooi. Ik hoor dan gelijk dat het geen originele uitvoeringen zijn of dat ze zijn geremasterd. Ik herken nummers bij de eerste tonen en verbaas me er over hoeveel er is gekloot met de uitvoering. Jammer is dat want in de 60 en 70er jaren was de muziek nog te pruimen. Een deephouse remixje gaat er bij mij ook gretig in hoor maar het is anders.

Vinyl heb ik allemaal nog maar pak het niet zo snel. Wat ik regelmatig luister van vinyl heb ik gedigitaliseerd naar mp3. Niet opgeknapt met software maar vooraf met de hand alle tikjes er uitgehaald. Klinkt echt goed hoor en merk je niks negatiefs van. Met een nummer kan ik dan rustig een halve dag bezig zijn met het resultaat is er ook naar. Is de remake met automatische software bewerkt worden er ook zaken uit gefilterd die er juist in horen en dat merk je bij die geremasterde spotifyachtige tracks.

Senior Member

Standaard

Absoluut gehoor heeft niets te maken met geluidskwaliteit maar met het herkennen van akkoordstrukturen.

Senior Member

Standaard

NEe, dat is relatief gehoor.

Vroeger was alles beter is echt onzin, er was vroeger ook alleen maar relatief simpele eenheihdsworst op de radio. En al je verder zoekt, zo je wilt, ontzettend veel moois, eperimenteels, klasiek in duizend stromingen, jazz dito, Balkan, Karnataka, allerlei soorten indie, folk, reggae etc etc. Dat is er nog steeds allemaal. Ook te streamen. En er is alleen maar meer bijgekomen. Meer eenheidsworst, maar ook meer niet-eenheidsworst. Geniet ervan!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Kijk Pepe, jullie muziekanten hebben over het algemeen een absoluut gehoor. Daarom snap ik jouw opmerking niet zo goed. .
    Zeker, ik heb geen absuluut gehoor, ik ben al blij als het relatief hout snijdt.

Ik heb niet enkel mijn stream en oordopjes maar ook mijn AKG koptelefoon uit mijn home recording days, mijn hele 90's CD verzameling en al het vinyl uit de 70/80 met daarbij de Maratanz/Sony en AR18 boxen.
    De ene dag wil je de chateaubriand maar morgen is een boterham met pindakaas ook heerlijk.
    Wat je wil, it's all good, zeggen we dan in goed Nederlands.

Wat die remixen betreft, dat doet men deels uit commerciële redenen en deels uit technisch oogpunt.
    De originele mix wordt bijna altijd als standaard aangeboden dus als je dat wil, voila.

Overigens is een mix altijd arbitrair, daar is geen God Given Law van. Dat je aan het een meer gehecht bent dan aan de ander en niet dol op progressie, join the club.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten