Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 52
    Senior Member

Exclamation

Allereerst een paar plaatjes bij de afsluitende actie:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nejra Bekijk bericht
    Intonatie kan nog steeds beter, dus de snaarposities afgetekend en de kam plaatselijk afgeschuind.
    En dat ziet er dus zo uit:

Tot slot een kleine recapitulatie na het eerste enthousiasme. Dit was de bedoeling:
    "Ik wilde eens een andere manier van opbouwen uitproberen: Met voor- en achterblad een soort "Frame" opbouwen waar de hals en fretboard op komen. Afsluitend wil ik daar de zijkanten op vormen en verlijmen ipv andersom. De buitenmaten en mensuurlengte heb ik "geleend" van een parlor, de interne constructie is deels geleend van andere ontwerpen en deels beredeneerd "op goed gevoel".
    Omdat dit vooral een project voor de lol van het bouwen is en de uitkomst door bovenstaande onzeker heb ik geen dure houtsoorten gebruikt en zitten er een aantal onderdelen van ongebruikelijk hout in omdat ik dat toevallig nog had liggen. Zo is de kop van een oud stuk grenen kastplank gemaakt en bestaan de "afstandsblokken" tussen voor- en achterblad uit bouwmarkt-vuren, net als de "hak"onderaan de hals. Dat het mogelijk niet bepaald een topinstrument oplevert is iets waar ik mee kan leven leven; het gaat me nu om het bouwconcept. Valt het eindresultaat tegen dan heb ik in ieder geval een paar weken lekker geknutseld, is het een bruikbaar instrument dan is het een leuke bonus."
    En met het inzicht van nu:

-De bouwmethode op zich werkte prima. Of het voor anderen ook lekker werkt weet ik niet, maar ik zou het zelf denk ik gerust nog een keer zo aanpakken.
    -Vurenhout is een ondergewaardeerd materiaal.
    - De D-box constructie bij de hals is verrassend stijf. De truss-rod doet niet veel, de snaarspanning op zijn beurt ook niet: De hals blijft hardnekkig recht. Ik weet niet of/wat de hals gaat doen in de loop van de tijd, dat wordt een kwestie van afwachten. Het blijft bouwmarkt hout.
    - Ik heb de zangbalkjes licht uitgevoerd en volstaan met een enkelvoudige cross-bracing op het voorblad. Voor een parlor icm finger-style spelen gaat dat prima. Consequentie is dat eea verhoudingsgewijs veel geluid geeft bij een lichte aanslag, maar dat bij wat zwaarder werk er eea wat begint te resoneren. Wel heel makkelijk om veel dynamiek in het geluid te leggen. Heel anders dan mijn PN15 die als voorbeeld voor de buitenmaten heeft gediend en die meer een soort aan/uit karakter heeft (en een veel hardere aanslag wil hebben). In mijn beleving ook makkelijker om muziek "mooi" te spelen. Maximaal volume is niet heel groot. Geen probleem voor in de huiskamer en voor mijn manier van spelen, maar voor een zaaltje heb je al snel versterking nodig. Wel een beetje Parlor-eigen natuurlijk; ondanks de hardere aanslag geeft de PN15 niet meer geluid.
    - Toon: zoals eerder aangegeven: klinkt evenwichtig, alle tonen ongeveer even hard bij gelijke aanslag, klank eigenlijk ook best oke voor zoveel vreemd hout. Klank is helder, maar niet schel of scherp. Er zit wel een heel karakteristiek geluid in. Lastig beschrijven, maar ik ken weinig gitaren die het zelfde "stemgeluid" hebben. Ik ken ook geen andere acoustische gitaren met een meranti/vuren D-box hals en een populier-achtig voorblad. Zou er zomaar ook iets mee te maken kunnen hebben

Paar details om het af te leren:

Laatst gewijzigd door Nejra; 21 januari 2015 om 21:36

Senior Member

Standaard

Damn... Wat is dat voor bruut harpgeval op de achtergrond?

Senior Member

Standaard

Dat is een Salvi "Diana" concertharp (en de trots van mij vrouw)

Ook: Een kilotje of 50 goed toonhout in een muzikaal verantwoorde, maar wat lastig te vervoeren vorm
    Laatst gewijzigd door Nejra; 21 januari 2015 om 19:36

Senior Member

Standaard

Ook: Een kilotje of 50 goed toonhout in een muzikaal verantwoorde, maar wat lastig te vervoeren vorm

Ja, nogmaals: prachtig! Erg leuk gitaartje!

Als ik dan toch enige kritiek mag hebben.. De hiel is echt afzichtelijk.. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik heb er geen andere woorden voor... Die breekt met de verder zo kunstig en blijkbaar overdachte constructie en uiterlijk..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Als ik dan toch enige kritiek mag hebben.. De hiel is echt afzichtelijk.. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik heb er geen andere woorden voor... Die breekt met de verder zo kunstig en blijkbaar overdachte constructie en uiterlijk..

Nou... Kom maar onder die stoel vandaan... Zinvolle kritiek mag geuit worden. Want hoewel ik graag ergens een argument vandaan zou willen halen om het goed te praten heb je hier gewoon gelijk. Dat ziet er gewoon anders uit dan dat ik vooraf had verwacht.

Het is niet anders. Nu die gitaar weer uit elkaar slopen vanwege die bolle knots vind ik ook zonde. Volgende bouwpoging probeer ik het gewoon beter te doen :-)

Senior Member

Standaard

Komende dagen even kijken wat er gebeurt als eea zich "zet" onder snaarspanning en e.v.t. de halspen wat bijstellen. Een fret moet wat nagevlakt worden voor het mooie. Kan nog wel een dagje wachten: Vanavond zit ik met een grote grijns ergens op een bank mijn dubieuze pingelkunsten te vertonen
    En met de beperkingen van weinig licht, slechte stemming en -gitarist en opgenomen via de microfoon van een action-cam klinkt deze gitaar dan dus ongeveer zo....

Senior Member

Standaard

het leuke van deze bouwmethode -lijkt me- is dat je de zijkanten helemaal van achter tot voor kan laten doorlopen, zonder binding, waardoor het lijkt alsof de hele achterkant en het klankblad ingelegd zijn.
    no life without music

Senior Member

Standaard

Ik vind het echt een erg leuk project, juist vanwege de vindingrijkheid en de eenvoudige materiaalkeuze. Toch denk ik dat je met jouw vaardigheden en het juiste materiaal iets kunt maken dat tien keer beter is.

Groet,
    Arne

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht

het leuke van deze bouwmethode -lijkt me- is dat je de zijkanten helemaal van achter tot voor kan laten doorlopen, zonder binding, waardoor het lijkt alsof de hele achterkant en het klankblad ingelegd zijn.
    In principe zou dat kunnen, op het klemmen met verband na. Als daarbij een zijkant iets - al is het maar een millimeter - overschiet gaat de zijkant bol staan in het midden (en wordt zo verlijmd). Als je eea door wit laten lopen zonder binding echter is het voor een net resultaat beter de zijkant iets over te laten steken en daarna strak met voor- of achter blad af te schuren.
    Mogelijk alternatief zou kunnen zijn om de zijkanten te verlijmen met een contactlijm o.i.d. omdat daarbij het klemmen/aanduwen van de zijkanten makelijker realiserbaar is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Ik vind het echt een erg leuk project, juist vanwege de vindingrijkheid en de eenvoudige materiaalkeuze. Toch denk ik dat je met jouw vaardigheden en het juiste materiaal iets kunt maken dat tien keer beter is.

Groet,
    Arne
    Thanks!. Ik ben er van overtuigd dat met - met name - beter hout er ook een kwalitatief hoogstaander gitaar zou ontstaan. Achteraf bezien had dat natuurlijk ook prima gekund, maar omdat vooraf de uikomst nogal onzeker was heb ik er voor gekozen om material te gebruiken waarbij de kosten geen beperkingen aan de experimenterdrift zouden opleggen. Ook vond ik het vooraf zonde om risico's te lopen met goede stukken AA of AAA hout in een project dat mogelijk nooit tot een bruikbaar instrument zou leiden.
    Ik overweeg wel om na mijn huidige"Vurenhout-archtop project" wel in te gaan zetten op een hogere kwaliteit materialen.
    Laatst gewijzigd door Nejra; 30 januari 2015 om 13:13

Senior Member

Standaard

Ik overweeg wel om na mijn huidige"Vurenhout-archtop project" wel in te gaan zetten op een hogere kwaliteit materialen.
    Goed zo! Doen! Hoeft trouwens helemaal niet meteen met AAA materiaal of het duurste hout.

Groet,
    Arne

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten