Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 22 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 211
    Senior Member

Standaard

Ik wil het probleem anders benaderen. Je wilt 6V3 dc hebben, de stroom is 1A en je wikkeling levert 6V9 ac.

Het vermogen achter de regulator is 6W3 (6V3*1A). De regulator slokt minstens zo'n 2W5 (de minimale 2V5*1A), da's al bij elkaar minimaal 8W8.

De ingangsstroom is ook maar afgerond 1A, dus de ingangsspanning moet een minimale dc spanning hebben (laagste punt rimpel) van 8V8. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen uit je 6V9 ac wikkeling met diodeverliezen en al.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Standaard

Dat lukt niet jammer genoeg, vandaar een spanningsverdubbelaar.
    Ik denk dat de regelaar door al het gehannes is gesneuveld. Wel vreemd dat ie in orde lijkt als er geen stroom van de uitgang getrokken wordt.
    Heb alle aansluiting gecheckt en gedubbelcheckt, tis nogal chaotisch aan mekaar geprutst allemaal, maar het zit goed.
    Waag er een nieuwe regelaar aan, zal vragen of ze een iets zwaardere hebben. Wordt dan waarschijnlijk een 5V regelaar, is niet erg. Alleen werkt de tip van Frans dan niet meer om de regelaar rechtstreeks op het chassis te schroeven, om zo de behuizing als min te gebruiken.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Ik denk dat de regelaar door al het gehannes is gesneuveld. Wel vreemd dat ie in orde lijkt als er geen stroom van de uitgang getrokken wordt.
    O, dan gaat ie dus in beveiliging. Dat had ik ook met mijn voedinkje.
    Zoals al beschreven kun je niet én een grote spanningsval wegregelen én stroom leveren. Dan gaat ie in de stroombegrenzing (fold-back regeling).
    Bedenk dat het IC vooral is bedoeld om te stabiliseren, rimpel wegregelen. Als je richting die 1A wilt met alleen dat IC'tje moet de ingangsspanning niet heel ver boven de minimale ingangsspanning komen.

Je komt nu net wat spanning tekort en door een spanningsverdubbelaar heb je op de pieken teveel i.c.m. met stroom trekken.

Als je perse een bromvrije gloeispanning wilt hebben, zou ik maar een apart 9V 1A trafo'tje met de regelaar gebruiken. En koelen. Of gek doen zoals Nico voorstelt

edit: o, ik had die stroombegrenzing hier al bij punt 3 beschreven.
    Laatst gewijzigd door Plant; 6 september 2014 om 10:59

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dan is het de vraag welke verdubbelaar nu gebouwd is.
    Ik vraag me wel meer af

Een bijna 7v@5A kakt niet in door een stroompje van 1A. De gelijkrichter die tommus gebruikt is enkelfasig positief gericht en ook nog een keer negatief gericht. Deze worden bij elkaar opgeteld en kunnen afzonderlijk de 1A met gemak aan. Tenminste zo zou het moeten zijn. Misschien is de wikkeling maar .5A, wie zal het zeggen. Als de boel is zoals wordt beweert dan zakt 18.5V niet in naar 7.9V.

Standaard

Die grote spanningsval snap ik ook niet, moet dan een forse kortsluiting inzitten lijkt mij.
    Nog even voor de duidelijkheid, het onderste schema gebruik ik nu:

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    ......Bedenk dat het IC vooral is bedoeld om te stabiliseren, rimpel wegregelen. Als je richting die 1A wilt met alleen dat IC'tje moet de ingangsspanning niet heel ver boven de minimale ingangsspanning komen.

Je komt nu net wat spanning tekort en door een spanningsverdubbelaar heb je op de pieken teveel i.c.m. met stroom trekken.
    Das interessant. Zou een zwaardere regelaar het beter aankunnen?

Of een voorschakelweerstand? Gelijk een betere filtering.
    Laatst gewijzigd door tommus42; 6 september 2014 om 11:10

Senior Member

Standaard

.5A ... Wie weet

Zoals al gemeld ben ik een tijdje terug ook bezig geweest met een spanningsverdubbelaar en een regulator om een gestabiliseerde 24V dc uit een toevallig aanwezig netadaptjertje te krijgen ... dat doe ik niet nog eens In beveiliging bij belasting, rimpel... been there, done that wel leerzaam, maar ik zie bij Tommus alle valkuilen terug.

Uiteindelijk bij de kringloop uit de bak een goede ongeregelde 24V (onbelast meer) netadapter gehaald voor een Euro, de regulator erachter en klaar.

Standaard

Flauwekul.
    Ik doe dit voor de lol en het zal me lukken ook.

Senior Member

Standaard

Das interessant. Zou een zwaardere regelaar het beter aankunnen?

Of een voorschakelweerstand? Gelijk een betere filtering.
    Ik zie een schema met een hulptor.

Die zou best kunnen helpen om de stroombegrenzing weg te houden. Maar volgens mij heb je een som van problemen.

Een ingangsspanning die bij belasting effektief te laag wordt. Kennelijk zijn de pieken van de rimpel dan nog te hoog en komt óók de stroombegrenzing bij belasting in werking... tenminste, zo begrijp ik het.

Een voorschakelweerstand vind ik al helemaal geen goed idee, want als daar stroom door gaat lopen kakt de spanning nog verder in...

Ik zou de tijd, moeite en materialen besparen en het over een andere boeg gooien want dit wordt niks.

Senior Member

Standaard

Flauwekul.
    Ik doe dit voor de lol en het zal me lukken ook.
    Ah, that's the spirit

Maar ik zou toch eens op een scoop kijken wat er nou precies allemaal gebeurt qua niveaus van rimpel op de ingang en wat er nou precies gebeurt zodra je gaat belasten.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten