Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 28 van 32 EersteEerste ... 182627282930 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 316
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
    Haha, ik heb thuis de gitaren aan de muur hangen en elke keer als m'n vrouw wat zegt (en dat doet ze vrij vaak) dan resoneert er 1 gitaar. Maar die is nog niet geexplodeerd en ook niet geimplodeerd Maar het is af en toe wel irritant, ehh, dat van die resonantie bedoel ik.
    Ha, dat klinkt bekend! We hebben net twee grote planten naar de eeuwige weiden gebracht en nu ook iedere als er iets wat harder wordt gezegd, gaan m'n gitaren resoneren.. Huh, dat is irritant! heb ik al een paar keer te horen gekregen..

Ff wat nieuwe planten scoren..

On topic: mooi wark, Woml, ziet er wel gelikt uit en op de foto's lijkt het al gauw wat, joh, excuses zijn nergens voor nodig!
    Laatst gewijzigd door Rizz; 25 februari 2013 om 18:18
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Jawel!

Afgelopen dinsdag waren er zo veel andere dingen, dat de boel net niet af is gekomen. Toets en frets fatsoeneren, topkam in vorm maken, en een beginnetje met de elektronica. Ik was toen tot zo ver:

Maar toen was het tijd om kinderen van school te halen...

Vanavond kon ik weer verder, en zat de bedrading helemaal vast:

Daarna was het nog een kwestie van topkam invijlen, brugzadel inkorten, en de snaren er op. En toen was hij zo:

En hij doet het!

De halshoek is nèt een klein beetje te veel, de snaren hangen naar mijn smaak iets te hoog, misschien is dat nog wel te redden door de hiel nog iets bij te stellen. (Ja, dat kan, door die bolt-on verbinding!) Maar dat doe ik pas als er weer nieuwe snaren op komen, voorlopig vind ik hem zo al erg leuk.

Mijn vriendin zegt dat hij goed klinkt. Ik hoor dat niet zo goed, want ik zit steeds aan de achterkant, maar ik ben er best tevreden mee. En, waar ik dus de hele tijd nogal huiverig voor was: ook de versterking doet het!
    Ik had er maar een hard hoofd in, of het zou gaan werken, en ik wilde in eerste instantie alles eerst uitproberen met de plug lafjes door het klankgat heen, maar ik heb uiteindelijk toch besloten om er meteen maar helemaal voor te gaan. Groot gat in de kont, en de plug er door. Het streven zou toch moeten zijn om de boel uiteindelijk aan de praat te krijgen, en als het niet meteen lukt, dan lossen we het vast wel op, desnoods met professionele hulp
    Maar zo ver hoefde het dus niet eens te komen; het werkt! Een piëzo onder de brug, en een microfoontje in de klankkast, op een soortgelijke manier als ik ook in mijn archtop heb. Al was dat toen met een magnetisch element, en geen piëzo. Maar ook dit blijkt het dus gewoon te doen. Weer een regel voor in het lijstje "lessons learned": Heb vertrouwen in de techniek...
    Over de versterker schrik ik nog wel een beetje van de herrie die ik maak door met mijn vingers over de snaren te schuiven; ik moet nog een beetje spelen met de knopjes, zodat het allemaal wat minder extreem klinkt, maar dat gaat ook nog wel goed komen.

Nu nog een rustig moment vinden om een filmpje te maken, want dat is-ie toch wel waard. En ik heb laatst mijn nieuwe laptop weer zo ver gekregen dat hij overweg kan met dat vorige-generatie Tascam-apparaat (waar officieel geen Windows-7-met-64-bits-drivers voor zijn, en dat soort ellende) dus het kan eindelijk weer! Binnenkort in dit theater...
    Laatst gewijzigd door Woml; 1 maart 2013 om 10:25
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Standaard

Proficiat Woml!

Mooi ding. Ik ben een beetje kwijt wat er nu allemaal eigen ontwerp aan was. Waarschijnlijk alles. Het bijzondere is dat hij er niet echt als een nylonstring uitziet. Een nulfret, 14 frets buiten de body, type kam, en de plaats van klankgat en kam, lijken wat naar voren te staan. Maar dan ben ik des te nieuwsgieriger naar welk geluid er uit komt!

Is dat die met de negatieve halshoek? In theorie is de snaarhoogte dan toch ook lager te krijgen door de kam te verlagen?

Daalt de rust nu neer, nu er een instrument af is?

K

Senior Member

Standaard

man man man, wat een prachtig instrument is het geworden zeg!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Menk Bekijk bericht
    Proficiat Woml!

Mooi ding. Ik ben een beetje kwijt wat er nu allemaal eigen ontwerp aan was. Waarschijnlijk alles. Het bijzondere is dat hij er niet echt als een nylonstring uitziet. Een nulfret, 14 frets buiten de body, type kam, en de plaats van klankgat en kam, lijken wat naar voren te staan. Maar dan ben ik des te nieuwsgieriger naar welk geluid er uit komt!

Is dat die met de negatieve halshoek? In theorie is de snaarhoogte dan toch ook lager te krijgen door de kam te verlagen?

Daalt de rust nu neer, nu er een instrument af is?

K

Het is inderdaad een beetje een allegaartje, tussen een klassieke en een steelstring in. Soort van hybride ding.

De voornaamste bijzonderheden (lees "afwijkingen van een standaard klassieke gitaar"):
    De body was oorspronkelijk overgetrokken van de klassiekert die ik al heb, maar ik heb de vorm toch nog wat aangepast, min of meer op het oog. Dat was vooral naar aanleiding van de volgende:
    De aansluiting zit bij de 14de fret, niet de 12de.
    De topkambreedte is 48 mm., dus smaller dan klassiek, maar breder dan steelstring.
    De brug is ook een eigen ontwerp. Functioneel voor nylonsnaren, maar qua vorm meer richting steelstring.
    Hij heeft een nulfret. Ik kon het niet laten
    Hij heeft een radius in de toets (14").
    Hij heeft stippen op de zijkant.
    De headstock neigt nog het meest naar zo'n Selmer-Maccaferri-ding.
    Brede hiel.
    De hals-body-verbinding is bolt-on.

Wat er wél klassiekerig aan is:
    Nylon snaren.
    Waaierbebalking.
    Geen truss rod.
    Hals van cedrela.
    En hij heeft inderdaad een negatieve halshoek, zoals dat bij klassieke gitaren wel vaker gebeurt.

Het brugzadel kan niet veel lager meer, daarom wil ik dus proberen of ik die hoek nog iets bij kan stellen. Toen ik het tijdens het bouwen controleerde, leek het beter. Maar de hals zal door de snaarspanning toch net een tikje hol zijn gaan staan (al zijn het nylonsnaren, die minder hard trekken) zodat de snaren weer iets hoger uitkwamen.

Er is in zoverre wel wat rust neergedaald, dat ik een beetje met angst en beven tegen het versterkingsverhaal zat aan te hikken. Dat piëzo-dingetje en het microfoontje min of meer blind besteld, geen flauw idee of het zou werken, en ook het solderen met een stereokabel en fantoomvoeding is iets wat ik niet dagelijks doe... Maar ook dat is dus boven verwachting uitgepakt!

Voor de rest heb ik nog een of twee lopende projecten, en plannen voor de volgende twee of drie. Dus dat er eentje af is, maakt verder niet zo veel uit.
    Laatst gewijzigd door Woml; 1 maart 2013 om 14:14

Senior Member

Standaard

Mooi hoor. Het model heb je mooi aangepast en het donkere rozet staat haar goed.

Senior Member

Standaard

Niets dan complimenten en bewondering voor dit prachtige instrument, ge-wel-dig ! Meenemen naar de beurs aub
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Dank, dank! En ja, hij gaat zeker mee naar de beurs! Er van uit gaande dat ik weer toestemming krijg om er heen te gaan... Het is elke keer lastig, dat weekend eind oktober, omdat onze jongste rond die tijd jarig is. Maar ik geloof dat het dit jaar minder problematisch zal worden dan eerdere keren.

Senior Member

Standaard

Mijn jongste is exact op die dag (26 oktober) jarig
    Erg lastig, maar ik wil wel erg graag naar de beurs....
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Jawel!

Potverdikkeme Woml, die is mooi! En idd lekker eigenzinnig! Gefeliciteerd!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten