Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 21 EersteEerste ... 21011121314 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 201
    Senior Member

Standaard Relativering

Ik ga de zaak even van de andere kant bekijken. We hebben als band op dit moment helemaal geen optredens en het duurt nog even voor we daar weer mee bezig gaan. Verder heb ik (nog) niet eens vervoer voor het rack en is het eigenlijk te gek om het thuis te gebruiken. Hier dus even een ideetje:
    1. Ik ga de Egnater Tweaker thuis gebruiken met wat leuke pedalen (een aantal heb ik al).
    2. In het rack komt geen tweede preamp maar gebruik ik de Engl SE voor clean, rhythm en lead
    3. In Dual Amp patches ga ik de Lexicon gebruiken als clean preamp. In Lead-patches gebruik ik de Lex als wah.
    4. Afhankelijk van de klank op clean gebruik ik de Egnater cabinet of de Engl. De Engl is sowieso voor rhythm en lead.
    5. Het postgain pad van de Lexicon vangt het speakersignaal op en geeft me post-speaker time-FX. Hiervoor moet ik microfoons, PA speakers en een mixertje aanschaffen.
    6. Overige seriele effecten komen van pedalen en de G-Major 2.

Omdat de wah en preamp van de Lex me niet bevallen en het schakelen en gebrek van spillover bij de delay me tegen staat is een Axe FX Ultra misschien een goede keuze. Probleem is dat ik dan alsnog grote veranderingen moet maken.
    Het rack zou echt voor live-only situaties zijn en dan is een extra amp met cabinet op dit moment misschien overkill. Maar is misschien de hele set overkill? :P

EDIT: ik realiseer me net dat de Axe over fantastische cab sims zou moeten beschikken. Dat zou de flow naar de monitors vergemakkelijken, hoewel ik dan niet weet wat ik naar FoH stuur .
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 24 mei 2012 om 10:22

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Maar is misschien de hele set overkill? :P
    Ja. Simpelweg ja. Maar dit heb ik al vaker gezegd. Je repeteert met je band, leuk. Hebt nog geen plannen om live op te treden. Dus voornamelijk zou dit voor thuis zijn of wanneer je zin hebt / de mogelijkheid hebt om dit alles mee te sjouwen.

Heb je vaak live opgetreden? Als je in een band zit die dus nog geen (live) reputatie heeft, dan is de kans groot dat je gewoon ergens het voorprogramma bent of in kleine zaaltjes speelt. Dit gedoe met post-applied effecten is gewoon sowieso ècht overkill voor een bandje wat niet dagelijks optreed, headlined of zelfs opent voor grotere acts (waar je dus nog lang niet bent, gok ik zo). Je kunt ditsoort dingen gaan flikken als je je eigen soundguy hebt èn ook je eigen mics (die zelfs nog belangrijker zijn als je gaat werken met post effecten).

Leuk dat je constant bezig bent om super uitzonderlijke en complexe setups te maken, absoluut, maar in jouw geval, in de situatie waarin je je nu verkeert, is het gewoon ècht way too much, naar mijn mening.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Ja. Simpelweg ja. Maar dit heb ik al vaker gezegd. Je repeteert met je band, leuk. Hebt nog geen plannen om live op te treden. Dus voornamelijk zou dit voor thuis zijn of wanneer je zin hebt / de mogelijkheid hebt om dit alles mee te sjouwen.

Heb je vaak live opgetreden? Als je in een band zit die dus nog geen (live) reputatie heeft, dan is de kans groot dat je gewoon ergens het voorprogramma bent of in kleine zaaltjes speelt. Dit gedoe met post-applied effecten is gewoon sowieso ècht overkill voor een bandje wat niet dagelijks optreed, headlined of zelfs opent voor grotere acts (waar je dus nog lang niet bent, gok ik zo). Je kunt ditsoort dingen gaan flikken als je je eigen soundguy hebt èn ook je eigen mics (die zelfs nog belangrijker zijn als je gaat werken met post effecten).

Leuk dat je constant bezig bent om super uitzonderlijke en complexe setups te maken, absoluut, maar in jouw geval, in de situatie waarin je je nu verkeert, is het gewoon ècht way too much, naar mijn mening.
    Eensch. We hebben al wel optredens achter de rug maar het is niet de intentie om vaak op te treden. Met een optreden per maand zouden we eigenlijk al content zijn.
    In zulke situaties zal het lekker zijn om zo'n toffe setup te hebben, maar het is inderdaad wellicht wat teveel moeite. Echter de vraag of het veel meer moeite is dan een mono rack. Ik zal het live zeker horen en er beter door spelen maar de vraag blijft of het te moeite waard is.

Aan de andere kant is het bedenken en maken van dergelijke setups ook leuk en waardevol. Naar optredens zal sowieso een redelijke setup meegaan (ENGL SE met 212 cabinet, tray met pedalen, multi-effecten en pedalboard) dus het zal wellicht weinig extra zijn.
    Daarbij komt ook dat W/D/W en postspeaker effecten voor de gitarist zijn, niet voor het publiek. Dan maakt het in feite niet uit hoe groot de zaal is.

Senior Member

Standaard

Echter de vraag of het veel meer moeite is dan een mono rack. Ik zal het live zeker horen en er beter door spelen maar de vraag blijft of het te moeite waard is.

Daarbij komt ook dat W/D/W en postspeaker effecten voor de gitarist zijn, niet voor het publiek. Dan maakt het in feite niet uit hoe groot de zaal is.
    Sorry ... ik hoor alleen maar opmerkingen om dit alles goed te praten voor jezelf!
    Het is ook cool, zo'n dikke W/D/W set èn dan nog eens helemaal los gaan met post-speaker effecten, maar kom op ... kerel ... dit zijn dingen die bands uithalen die in grote zalen spelen en stadions vullen. Je hebt met een soundcheck van 10 of 20 min. ècht geen tijd voor dit gehannes als je ook nog fatsoenlijk even wat rondjes wilt soundchecken (geloof me, dat collectief soundchecken is 100x belangrijker dan jouw dikke setup). Daarbij staat het podium dan gelijk vol met jouw gear en vaak kan het zo zijn dat daar te weinig tijd voor is, dus dan moet je na het soundchecken alles afbreken voor band 1 (als je bijv. met 3 of meer bands speelt) en dan heb je als het zover is een change-over van 20min max en dan moet jij alles nog gaan opzetten. Daarnaast ben je dan ook nog eens je originele mic placements (meervoud!) kwijt en dan gaan daar je instellen, omdat het vaak nooit geheel hetzelfde zal zijn.

Mijn oprecht advies: eerst maar eens vaker optreden. Het is allemaal super, van die dikke setups, maar ergens moet je de lijn trekken. Het vervoeren alleen zal je na een tijdje sowieso ècht de neus/rug uitkomen.

Betreffende dat punt dat je er beter door zou spelen ... don't kid yourself. Je hebt dat niet nodig. Dat is echt gewoon justificatie-praat.
    Laatst gewijzigd door DemolitionColorScheme; 24 mei 2012 om 21:01
    - facebook

Standaard

Ik ga ook wel akkoord met Demolition, op den duur wordt het gewoon ingewikkeld 'omdat het kan'. Natuurlijk heel tof om het allemaal uit te dokteren en je kan er heel coole dingen mee bereiken, maar het brengt ook heel wat nadelen met zich mee. Een ingewikkeldere set-up betekent ook dat er meer mis kan lopen (begin dan maar eens te zoeken als je live speelt, en wat als er iets stuk is, kan je dan nog wel verder spelen zonder?). Je zit met veel meer materiaal dat je steeds moet kunnen vervoeren (Wat als je een auto deelt met medemuzikanten? Alles moet erin kunnen...), correct moet aansluiten en elke keer moet in/uit-laden.

Je beschikt over behoorlijk wat degelijk gerief, ik zou zeker wel proberen om enigszins iets 'uniek' te doen, datgene te zoeken waarvan je wilt dat het jouw klank typeert... maar dan al de rest weggooien (niet letterlijk uiteraard) en alleen datgene wat je écht gebruikt nog toe te voegen. Niet alles waar je over beschikt hoef je te gebruiken . Ga voor een unieke maar duidelijke set-up!

Senior Member

Standaard

Sorry ... ik hoor alleen maar opmerkingen om dit alles goed te praten voor jezelf!
    Daar gaat het toch ook om? Ik ben degene die het moet sjouwen. Ik ben degene die het moet opbouwen. Ik ben degene die ervoor betaalt. Ik ben degene die ervan geniet.
    Maar ik neem je commentaar wel in beschouwing want je hebt een punt: thuis is het niet relevant en voor de korte optredens die we doen is het waarschijnlijk teveel gedoe. Die van Snessiram is ook wel een goeie. Meestal verkoop ik spul meteen als ik het niet gebruik en dus wil ik alles gebruiken dat ik heb. Dat hoeft natuurlijk niet.
    Dus moet ik eens zien wat voor setup efficient maar toch lonend is. Het 10 HE rack met ENGL 212 cabinet is namelijk de bulk van m'n set en een extra cabinet en monitors weglaten haalt niet echt veel uit.

Senior Member

Standaard

Daar gaat het toch ook om? Ik ben degene die het moet sjouwen. Ik ben degene die het moet opbouwen. Ik ben degene die ervoor betaalt. Ik ben degene die ervan geniet.
    Nee ... daar gaat het niet om. Het gaat om het collectief, de band en niet alleen om jouzelf. Dus de punten die ik heb genoemd betreffende het soundchecken, je eigen vaste soundguy èn de change-over zijn eigenlijk al genoeg redenen.
    - facebook

Senior Member

Standaard

Nee ... daar gaat het niet om. Het gaat om het collectief, de band en niet alleen om jouzelf. Dus de punten die ik heb genoemd betreffende het soundchecken, je eigen vaste soundguy èn de change-over zijn eigenlijk al genoeg redenen.
    Leuk... voor jou. Ik maak muziek in de eerste plaats voor mezelf en niet voor het publiek dat ernaar luistert. Het is niet zo zwart-wit maar ik sta op het podium voor m'n plezier en voel me lekker met een goede sound. Hoe ik die neerzet is helemaal aan mij; opbouwtijd, soundchecks en dergelijke moeten in overweging genomen worden maar zolang andere mensen er geen last van hebben ben ik degene die bepaalt of een dergelijke setup het waard is. Het collectief zal zeker niet slechter worden door zo'n complexe setup als het opbouwen en afbreken niet extreem wordt. Tot nu toe ben ik nooit de vertragende factor geweest.

Ik heb een discussie met Hole gehad en we kwamen met een tof idee. De Lexicon en Axe FX beschikken over IRs en zouden een delay-only signaal via output 1 naar mijn eigen monitor kunnen sturen (ziehier post-speaker Wet) en een delay+dry-signaal naar output 2 voor FoH/monitors. In situaties waar een compacte setup nodig is zou ik poweramp en cabinets thuis kunnen laten en het signaal van output 2 naar m'n eigen monitor kunnen sturen voor een "normale" routing. Bijkomend voordeel is dat er op deze manier geen microfoons nodig zijn om de set uit te versterker: ik hoor dry via de cabinets maar FoH krijgt netjes een line in van mijn hele sound. Qua opbouwtijd natuurlijk makkelijker.
    De cabs van de Lexicon vind ik so far niet geweldig, maar ik wil het eigenlijk op een goede (of in ieder geval echte) monitor/PA-speaker horen want de vergelijking is lastig.

Vanmorgen heb ik eindelijk ook eens de preamp vergeleken over beide speakers (ENGL PRO 212 met V30's en Egnater 112x met G12H-30 speakers). Overdrive wil ik via de ENGL hebben want dat klinkt veel strakker (de Egnater heeft een vervelend schreeuwend hoog) en clean over de Egnater (klinkt warmer en met meer bas tegenover kilheid van de ENGL). Voor lead twijfel ik nog een beetje maar ik denk dat ik de Egnater fijner vind; die maakt de sound organischer en dikker, wat ik lekker vind voor leads.
    Ik denk dat ik live graag in staat ben om Dual Amp patches te gebruiken (crossfading waarin ik gradueel overga van clean Amp 1 naar dirt amp 2, of amp 1 over speaker 1 en amp 2 over speaker 2). Het is dan een logische keuze om de stereo poweramp met cabs in ere te houden (in plaats van andere preamps/poweramps/heads/cabs te overwegen).
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 26 mei 2012 om 11:54

Senior Member

Standaard

Leuk... voor jou. Ik maak muziek in de eerste plaats voor mezelf en niet voor het publiek dat ernaar luistert. Het is niet zo zwart-wit maar ik sta op het podium voor m'n plezier en voel me lekker met een goede sound. Hoe ik die neerzet is helemaal aan mij; opbouwtijd, soundchecks en dergelijke moeten in overweging genomen worden maar zolang andere mensen er geen last van hebben ben ik degene die bepaalt of een dergelijke setup het waard is. Het collectief zal zeker niet slechter worden door zo'n complexe setup als het opbouwen en afbreken niet extreem wordt. Tot nu toe ben ik nooit de vertragende factor geweest.
    Ik had het voor de rest totaal niet over het publiek of over je plezier of want dan ook ... het enige wat ik je meegeef is dat als je dus regelmatig live gaat optreden je dit gewoon niet gaat flikken - lukt je niet, durf ik met alle zekerheid te zeggen.

Waarom? Prima, sommigen shows, daar zal je geluk hebben, kun je eerder komen en mag je soms zelfs als eerste soundchecken of als laatste (met ruime tijd over). Helaas, in velen gevallen is dit gewoon nìet het geval. Wij maken vaak mee dat je gewoon maar 30min kunt opbouwen èn soundchecken omdat bijv. de headliner langer wilt soundchecken of welke andere redenen dan ook (doet er allemaal niet toe - als een venue je 30min geeft, dan heb je 30min).

Dan kom jij aan met een W/D/W setup, die al bestaat uit minimaal 3 cabinetten die allen gemiked moeten worden. Jij moet opbouwen, alles aansluiten, het stage volume bepalen, dan moeten al je cabs gemiked worden en 1 voor 1 gechecked worden, dan moet jij ook nog eens je post-mic setup klaarzetten bij de PA (en dus zorgen dat er een soundguy is die alles kan inlussen en checken tijdens de soundcheck, terwijl jij op het podium staat), daarnaast moet dan nog heel de drumset gedaan worden en de bas (wellicht nog een extra gitaar of toetsen - dat weet ik voor de rest niet - zo ja, dan is het sowieso al geheel een verloren zaak). Dan moeten jullie als collectief nog soundchecken en wordt dat op elkaar afgesteld. (het meest belangrijke van de hele soundcheck en waar je dus de meeste tijd mag/moet pakken)

Ik gun het je, zo'n setup, ik wil het liefst ook minimaal stereo spelen want dat voelt voor mij ook gewoon velen malen cooler, maar het belang van het collectief gaat voor, zoals ik al zei. Ik heb het dan niet over het publiek, maar de hele band.
    Mocht je ooit doorbreken, dan krijg je vaker gewoon meer tijd om te soundchecken en dan heb je natuurlijk ook een crew (al is het maar een kleine) en dan is dat allemaal veel makkelijker te doen, maar voor een bandje wat dan 1x in de maand wilt optreden (wat ook nog niet helemaal zeker was, toch) ... daar is dit gewoon too much voor.

De optie die je daaronder geeft met de Axe is al wat makkelijker en dat zou je dus nog kunnen flikken omdat je dan niks hoeft te miken, maar dat gaat alleen dan over als je een Axe setup zou pakken en dat heeft dan nog weinig te maken met je Egnater en ENGL. Maar goed. Ik wens je er veel succes mee en ik hoop dat het allemaal lukt, want niet om lullig te zijn, elke maand heb je wel weer een nieuw idee en elke keer kijk ik een beetje mee en stuur ik je soms, maar ik krijg er alleen maar koppijn van. Dus, succes!
    - facebook

Senior Member

Standaard

Haha ok ik snap je eindelijk. Ik geef je ook gelijk dat zo'n W/D/W setup uitversterken live nogal veel gedoe geeft en daar inderdaad voor een engineer geen tijd voor is. Da's een reden waarom ik in dit topic erover brainstorm.
    Een andere reden is dat ik inderdaad steeds leuke ideeën krijg maar die vaak niet (direct) uitvoerbaar zijn. Ik probeer die dingen thuis gewoon uit omdat ik graag wil weten wat ik mooi vind (amps, pedalen, setups en routings); het meeste daarvan komt helemaal niet tot uiting.
    Het klopt absoluut dat ik elke maand een nieuw idee heb. Dit komt ten eerste doordat ik meer en meer van m'n gear leer kennen en uitprobeer, en ten tweede omdat ik nog worstel met de setup die voor mij gaat werken (wat dus de trade off is tussen handling time en satisfaction). Da's de hele bestaansreden van dit topic.

Dat met die Axe, wat overigens ook met de Lexicon kan maar daarvan vind ik de kwaliteit niet zo subliem, zou tot de volgende patches kunnen leiden. In het geval van PA-only:
    Normale patches (clean en lead met Egnater IR, rhythm met ENGL IR):
    FX1pre > Amp1 > FX1pre (modulatie > IR // delay) > PA (monitors en FoH)
    Dual Amp/Crossfading:
    Amp1 > FX1post (modulatie > IRengl // delay) > PA
    FX1pre > FX1post (modulatie > IRegnater //
    In uitgebreidere gevallen zou de poweramp met beide cabs meekunnen en zou het er zo uitzien:
    Clean en lead:
    FX1pre > Amp1 > Egnater // FX1post (modulatie > IRegnater // delay > PA (Output1 = W/D voor FoH, Output2 = W voor mijn mix)
    Rhythm:
    zelfde verhaal maar dan met de ENGL cab
    Dual Amp/Crossfading:
    Amp1 > ENGL // FX1post (modulatie > IRengl // delay) > PA (eigen en FoH)
    FX1pre > Egnater // FX1post (modulatie > IRegnater //

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. De FoH krijgt in alle gevallen netjes een (1) lijntje met alle sounds. Voor mij zijn het een tot drie speakers (waarvan 2 gitaar cabs). Er komen wel wat extra dingen bij (pedalen, G-Major) maar die heb ik voor het overzicht weggelaten.
    Ik hoop ook dat je realiseert (1) dat het allemaal speculatief is en (2) dat ik het gewoon leuk vind om dit soort setups te bedenken, in elkaar te knutselen en ermee te experimenteren. Dus "elke maand een nieuw idee" is vaak iets positiefs . Als iemand duidelijkere plaatjes van deze routing wil kan ik die wel tekenen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten