Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789
Weergegeven resultaten: 81 t/m 86 van 86

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    .... Een composiet gitaar zou veel meer kans maken (lees; geaccepteerd worden) als ze word gekombineerd met hout. Bijvoorbeeld: de hals en body achterkant voor het grootste gedeelte gemaakt van het composiet materiaal, maar de top van de body van hout, net zoals de toets, en de voorkant van de kop....
    Ik denk dat je gelijk hebt, maar het doet me toch een beetje denken aan vegetarische snacks die men nog krampachtig op vlees laat lijken en daar naar probeert te laten smaken.

Overigens komt de Dan Armstrong gitaar redelijk dicht bij je idee in de buurt, maar dan zonder het hout over de gehele body.

Groot voordeel van niet natuurlijke materialen en processen zoals gieten is de vormvrijheid (wat helaas vaak ook betekent dat er zeer lelijke gitaren ontstaan) en vormvastheid.

De gitaren en bassen van Basslab waar ik het eerder over had zijn bijvoorbeeld geheel hol, dus ook de hals! Ik ben erg benieuwd wat dat doet met de klank en resonantie binnen een gitaar.
    In een interview met de Gitarre und Bass gaf de man achter Basslab ook aan dat hij op veler verzoek wel eens een standaard precision bas had gemaakt, maar dat dergelijke vormen hem helemaal niet aanspraken.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    En daar gaat het nu net om. Er zijn zeker alternatieven op kunstof gebied.
    Maar het ei van Culumbus is er nog steeds niet. Want iemand zou eigenlijk eens een composiet moeten kunnen aanbieden die de celstructuren zoals dat van Mahonie, Elzen, Essen, Esdoorn etc zou kunnen immiteren. En dus de typische geluidskenmerken van elk soort.

Wie dat flinkt is koopman. Want dan kan je de gitaristen een echt alternatief aanbieden voor het traditionele hout. Maar dit moet je dan wel kunnen bewijzen: het alleen op een website zetten is niet voldoende.
    Ik ben het gedeeltelijk met je eens wat die snack betreft, maar het is beter dan een snack met maar 1 smaak.

Blijft het bovenstaande nog over...wie durft?

Standaard

Ik vind het eigenlijk wel meevallen als je het met veel andere muziekinstrumenten vergelijkt (ik geloof dat Barno ook al hieraan referreerde); kijk eens naar piano's, violen, dwarsfluiten, hobo's, clarinetten en wat heb je al niet, fagotten, pauken, triangels etc. Daar vind je volgens mij nog veel minder innovatie.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Ernie Ball MusicMan komt rond de Summer NAMM met de Game Changer, een nieuwe manier om niet meer vast te zitten aan de beperkingen van een 3-way of 5-way switch. Op de een of andere manier kun je straks, met een volledig analoge signaalweg meer dan 50 sounds peuren uit een standaard 2HB gitaar. Single coil, HB, fase, etc, mengklanken. En je kan ze allemaal via de pc of iphone of whatever programmeren en opslaan in je gitaar onder een push-pull 5-way rotary. Volledig analoge presets van je favoriete pickup-instellingen so to speak. Ik ben in elk geval bijzonder benieuwd.

Dit is wat Sterling Ball er zelf over vertelde:

http://www.ernieball.com/forums/musi...mechanger.html

Standaard

Ik heb trouwens op het punt gestaan om eens een alu neck Kramer te kopen, maar bij aankomst bleek dat de verkoper niet voldoende info had gegeven en dat het een model met single coils was ipv humbuckers. Het was wel een hele fijne gitaar om te bespelen, en voor het koude gevoel maken die twee ingelegde strips wel vrij veel uit.

Wat de Dan Armstrong trouwens ook nog had was een vrij makkelijk uitwisselbare pickup, die je in een soort van slede in de body kan schuiven.

Gibson had natuurlijk ook nog de pickup test LP's met verwisselbare pickup-blokken, welke later nog eens terug kwam als guitar of the week.

En Ibanez had een van de eerste Iceman modellen uitgerust met een pickup welke te verschuiven is over een rail om zo verschillende sounds te kunnen krijgen:

Edit: De laatste even via deze link want tripod doet moeilijk.
    http://vintageibanez.tripod.com/
    Laatst gewijzigd door interessander; 28 januari 2010 om 13:13
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Standaard

Cool, ja! Ik heb ze indertijd ook gezien met aluminium halzen. Maar ik meen toch dat die het niet echt gehaald hebben vanwege de grote temperatuurafhankelijkheid?

Ik heb zelf een gitaar gemaakt, met maar 2 elementen (sc en hb) en een simpel voorversterkertje; in totaal kan ik daarmee bijna 160 verschillende instellingen realiseren (aan/uit, serie/parallel, in fase/uit fase, preamp uit of aan en eventueel met mid of high boost). Dat was een project waar ik gigantisch veel van heb opgestoken maar dat een gitaar heeft opgeleverd die erg veelzijdig is maar weinig praktisch.
    Tot 5 standen is het goed te doen, eventueel nog wat extraatjes. Meer moet je niet willen, naar mijn idee.

Uiteindelijk heb ik liever een simpele gitaar met een eigen karakter. Voor een echt ander geluid een andere gitaar.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten