waarschijnlijk word er zoals wel vaker vergissing gemaakt in de versie's greenbacks door sommige.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
De G12H30, de V30 en G12T75 hebben allemaal een zware keramische magneet van 50oz of 1.42KG en klinken allemaal helder en en luid, de G12M20, G12M25 en G12C en ook de G12-65 hebben allemaal een lichtere magneet van 35oz of 0.99KG en klinken wat smoother en warmer en meestal iets minder luid.
Het verschil in tone zit voornamelijk in de cone en het verschil in vermogen in de manier waarop de voicecoil is opgebouwd en de gebruikte materialen.
Dit gaat natuurlijk alleen op als de constructie min of meer hetzelfde is zoals bij vrijwel alle Celestions het geval is.
AlNiCo speakers zijn nog smoother omdat hierbij de magneet bij pieken gedeeltelijk gedemagnetiseerd word (zeer kortstondig) waardoor de pieken wat afgevlakt of compressed worden. Ook is de constructie van AlNiCo's wat anders.
Er zijn nog meer soorten speakers zoals neodymium magneten, field coil speakers (electro magneet) en sinds kort ook speakers met een variabele electro magneet waarbij de makers claimen dat de tone gelijk blijft alleen de efficiëntie van de speaker verandert, soort attenuator op speakernivo dus.
Voor info over deze laatste speakers zie hier: http://fluxtone-speakers.com/
Not necessarily stoned..but beautiful...
Ik ben op zoek naar een 4x12 cabinet maar eigenlijk weet ik niet eens goed welke speakers ik nou wil.
Ik heb nu een V30 2x12 van K&E. In een K&E vind ik V30 heel aardig omdat deze kasten veel spreiden en redelijk houterig geluid geven. Laatst speelde ik op een Engl kast met V30 en deze vond ik behoorlijk schel klinken opzich (was frontloaded en misschien dat de kast ook een stuk strakker is dan K&E).
Ik speel over het algemeen blues tot hardrock met heel af en toe een uitschieter naar metal maar dan blijft het ook bij de jaren 80's heavy en trash dus niet het extreme werk.
Ik ben ook zeer benieuwd naar greenbacks omdat deze toch ook wel erg bekend staan in de blues en hardrock. Nu zijn er ontzettend veel verschillende greenbacks en er zijn altijd combinaties mogelijk met andere speakers.
Ik heb al in meerdere topics gelezen dat de 25 watt greenbacks ontzettend schel zijn en niet zo rond en muzikaal als bijvoorbeeld de heritage G12H en G12M.
Dan is er ook nog de G12H65's dit schijnt een 65 watt greenback te zijn en voorloper van de GT75?
En er is nog de G12H30 (geen officiele greenback maar schijnen weer lekkerder te klinken dan de 25 watters)
Wat zou een lekkere combinaties zijn eventueel met greenbacks?
Ik weet dat het beste is om zelf te proberen maar het is onmogelijk om alles te proberen aangezien het per kast verschilt hoe een speaker klinkt en combinaties zelden standaard in kasten zitten op bogner na.
Alle tips over speaker en kasten zijn welkom om een lekkere hardrock sound uit mijn engl blackmore te halen.
Hoi Thiez,
Zoals je nu hebt kunnen ervaren zit er enorm veel verschil in kasten en speakers. Vele gitaristen zie je experimenteren met elementen....maar met kasten en zeker ook speakers levert in mijn beleving (en ervaring) meer op.
Ik praat liever niet na als ik het zelf niet heb kunnen testen maar op een aantal buitenlandse fora zijn ze laaiend enthousiast op de Scumback M75 en H75 combinatie. Dit is ook iets wat ik zelf nog dit jaar wil gaan aanschaffen.
Dit gaan in mijn 2X12 K&E's. Wel duur om hier naar toe te halen.
Groet,
Vinni
Ik heb geen idee of de Blackmore een beetje vergelijkbaar is met een Marshall JVM410H, maar ik vond de combi van 25W GB's met G12T-75's wel lekker klinken met de JVM, ook m'n HOOK klonk er niet verkeerd op.
Voor hardrock zijn Greenbacks zeer geschikt, denk aan AC/DC, Van Halen, etc.
Ik zou het geen schelle speaker willen noemen, wel een speaker met een wat "grovere korrel" en wat meer hoog inderdaad.
65's klinken van zichzelf donkerder, ronder, meer laag (oompf), maar hebben als nadeel dat ze minder door de mix prikken, daarin blinken V30's toch wel uit denk ik.
Het is de kunst om een aantal kasten en/of combi's uit te proberen, om tot een goede speakerkeus te komen.
Lastige materie....
Zet die Blackmore met een ENGL V30 kast maar eens lekker hard.
Dan klinkt-ie super goed.....da's dus het probleem.
Vaak kan je niet zo hard.
Heb zelf jaren een Blackmore gehad met een slanted 4X12 V30 ENGL kast.
Megagoed als-ie hard kan....maar ja.....
Wat al helpt is de V30's vervangen door Governors. Die hebben minder schel hoog en een natuurlijk klinkend midden. En zo-wie-zo een 2X12 i.p.v. een 4X12. Dan werken de speakers wat harder wat naar mijn mening beter klinkt.
Vinni
Bedankt alvast voor de reacties tot zover.
@Vinnie: ik heb idd de engl in muziekzaak geprobeerd waar je hem dus niet volledig open kan/mag draaien. plus nog het feit dat hij in een muziekzaak totaal anders klinkt dan in repetitieruimte en weer totaal anders dan op het podium. Dit maakt het lastig om echt een goede test te doen in muziekwinkel.
Tijdens repeteren draai ik hem flink open mijn versterker en we repeteren dan ook aardig hard. Waarschijnlijk word dit in de meeste kroegen niet toegelaten helaas.
@H. Huisjes: Zoals je weet ben ik idd zeer benieuwd naar de G12-65 omdat dit een hoger watt greenback zou zijn en zoals op de celestion site staat het een erg populaire speaker was voor de 80's hardrock. Eventueel combineren met een greenback of V30 om ze misschien wat beter te laten prikken ofzo.
Wat voor greenback heb jij het over? ***Edit: begrijp na nog keer lezen dat je het over de 25W hebt.*** Want ik heb voornamelijk slechte dingen gehoord over de 25 watters. De heritage schijnen aardig goed te zijn maar die zijn dan ook weer 150 euro per stuk... De greenbacks die je standaart in cabs vind zijn meestal de 25 watt (zo ook in de nieuwe engl greenback cabs waar ik opzich best benieuwd naar ben).
Zijn er mensen die ervaring hebben met de G12H30 anniversary (niet greenback)?
Laatst gewijzigd door Thiez; 2 februari 2010 om 19:36
Ik heb 2 originele 70's G12H30's in een 1936 kastje gehad en die vond ik verschrikkelijk "harsh" en dus irritant klinken onder mijn oude marshalls. Ik heb die vervangen door G12-65's en dat klonk echt vele malen vetter en dikker...
Later heb ik nog 2 extra G12-65 speakers kunnen bemachtigen en met z'n 4-en in een oude 1960A kast kunnen zetten.
In vergelijking met m'n 1960B met oude G12M25's zijn de G12-65's een stuk warmer en ronder, maar de greenbacks hebben meer volume, "growl" en "bottom".
De combi is helemaal heerlijk!
Favorieten/bladwijzers