Vooral de klank, zoals G.G. boven mij al aangeefthet verschil in prijs komt misschien doordat het ene soort hout meer tijd nodig heeft om te drogen, of omdat het meer moeite kost om het te bewerken, of omdat het minder voorkomt in gitaren. (ik kan er ook helemaal naast zitten hoor!)
Euh, vraag 1: welke 'rosewood' bedoel je? Indisch? Madagascar? Rio? Honduras? Cocobolo? Allen zijn tropish. Een niet-rosewood die er op lijkt zou Pau Ferro kunnen zijn. Prachtig spul. Er glad (Geen porieen), veel mensen zijn er wel enorm allergisch voor (evenals cocobolo)
Ebony is nou bij uitstek een houtsoort die ik uitzoek voor de looks, omdat de sound minder is dan van rosewood; gedempt, weinig hoog, weinig sustain (ga maar eens op wat toetsen van verschillende houtsoorten kloppen). Er zitten wel verschillen tussen; macassar ebben (gestreept, vaak) klinkt akoestisch beter dan madagascar of gaboon ebben, maar da's uiteraard vrij persoonlijk.
Prijsverschil tussen een indische rosewood toets en maple toets druk je uit in centen, hooguit een euro of drie, vier als je het hebt over fabrieksgitaren. Andere palisandersoorten (rio, etc.) zijn wel duurder, maar zul je alleen bij custom shop of handgebouwde gitaren vinden.
Qua bewerking, tja, maple is wat makkelijker, maar moet gelakt worden. Rosewood niet.
Katalox of ironwood misschien ?
Lijkt me ergens tussen ebben en de palissandersoorten in te zitten.
“Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia
GuitarPlansCollection
Ik ben net begonnen aan een zelfbouw van meranti. De houthandel waar ik het gekregen heb zei dat het mahonie was, maarja... het was gratis dus ik probeer het maar gewoon. Het wordt een SG en het is goed te bewerken vind ik. Zoals ik hier nu lees is het misschien niet geschikt.... we zullen zien als hij af is. Ik hoop maar dat het een goede sound geeft.
![]()
Van het weekend hebben we met onze buren een nieuwe schutting opgericht. Voor de duurzaamheid is gekozen voor hardhouten palen waarvan op mijn vraag of het meranti is bevestigend werd geantwoord.
Nu steken er aan de bovenkant nog een paar flinke einden uit, sommige meer dan 70 cm (6x6 dik) en ik heb net zo'n stuk afgezaagd, gemeten en gewogen.
Een van de afgezaagde stukken heeft een inhoud van 787 cc en weegt 950 g. Dat komt neer op ruim 1200 kg/m3!
Bij het zagen ruik ik cacao, net als bij wenge; maar het ziet er anders uit: eerder als donker mahonie, en dan met fijne lichtere streepjes erdoor in de nerfrichting. Het is zo te zien heel fijn van structuur, keihard en zoals gezegd loodzwaar.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
EDIT:
Zo ziet het eruit:
![]()
Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 20 april 2009 om 19:30
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
bankirai
misschien voor inleg werk geschikt maar niet echt voor een body ben ik bang.
ik denk ook dat je dit niet lakken kan want er is speciale bankirai olie voor
Favorieten/bladwijzers