Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Jazz gitaar

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard Jazz gitaar

    Hoi,

    Ik vroeg me af wat nou een goede gitaar voor jazz zou zijn, denk aan de sound van Wes Montgomery bv. mijn budget ligt rond de 800 euro, ietsje meer of minder mag natuurlijk ook. 2e hands vind ik ook prima, alleen ik kan er niet echt veel vinden op gitaarmarkt en marktplaats. Iemand ideeën?

    Greetz

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de ibanez artcore series zitten wel goede exemplaren tussen voor een montgomery sound
    ik heb zelf deze en tis een heerlijke gitaar (hij is wel een beetje groot en neemt eigenlijk te veel ruimte in maar dat is een ander verhaal)
    life sucks and then you die

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Die van Fred is mooi maar een Epiphone Broadway is wat mij betreft ook een aanrader. Gebaseerd op een Gibson L5 waar Wes Montgomery, als ik me niet vergis, vaak op speelde. Mooie gitaar die super speelt en klinkt. Met een beetje moeite vind je er een rond de 800 nieuw.
    De praktijk heeft mij geleerd dat de versterker die je gebruikt minstens zo belangrijk is als de gitaar voor de de goede tone. Uit de gemiddelde (pop/rock) versterker krijg je geen "jazz geluid". Dikke buizen Fender (Twin Reverb), Roland Jazz Chorus of een Polytone Minibrute (mijn favoriet) maken de jazz sound af (allemaal mijn smaak natuurlijk).
    De broadway is trouwens bij het oefenen of in de huiskamer ook onversterkt heel goed te gebruiken.
    Er is ook een Broadway in de elitist serie in de handel voor pakweg 3x dat bedrag ;-).
    Succes en veel plezier bij je zoektocht.

    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2006
    Locatie
    Bocholt
    Berichten
    402

    Standaard

    Je kunt ook kiezen voor een jazzbak met een floating pickup zoals de epiphone emperor. Heerlijke jazzklank. Ik heb hier eentje staan uit 94 en klink heel jazzy...
    Een es 175 van epiphone is ook nog een oplossing. Is ook een zeer degelijke jazzgitaar. Ik heb hem besteld zonder te kopen (riskant) maar ben er heel tevreden mee.

    groeten
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Ok helm op en rennen naar de schuilkelder, nu krijg je toch een lading stront over je heen!
    Gezocht: (boss) Tr2 of andere leuke tremelo

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    oke bedankt. Die artcore lijkt me misschien wel wat.
    Over versterker gesproken, ik speel over een peavey classic 30 watt buizenamp. Daar valt toch wel een goede jazz tone uit te halen lijkt me. Ik speel nu met een gibson LP special met p90 pickups, gewoon met de tone kop een stuk dicht gedraait, en dat klinkt al redelijk jazzy, maar ik mis net die 'bite'.

  6. #6

    Standaard

    Die Artcore AF105 van Fred is een absolute aanrader voor dat geld. Ik kreeg er zelf een "Benson" achtige sound uit. De 105 is er ook met een floating element. Die vind ik zelf iets jazzier klinken. (Ik heb zelf twee jazzers met floating P.U.s) Ook leuke gitaren zijn de Gretsch Electromatics voor ongeveer hetzelfde geld. Voor iets minder heb je in de Washburn J serie de Wes Montgomery en de Howard Roberts Oval Hole. Kijk ook daar eens naar, dan heb je iig keuze genoeg.
    Maak je over je amp geen zorgen, daar moet je een goede jazz-toon uit kunnen krijgen.
    BEN BENIEUWD.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitartub
    Die Artcore AF105 van Fred is een absolute aanrader voor dat geld. Ik kreeg er zelf een "Benson" achtige sound uit. De 105 is er ook met een floating element. Die vind ik zelf iets jazzier klinken.
    Hallo.

    Als ik me er op dit punt even tegenaan mag bemoeien; zo'n Artcore AF105 F zoals hierboven beschreven (ik bedoel dus met een enkele floating pick-up)heb ik gehad, afgelopen april gekocht bij Feedback Rotterdam, en vorige week weer ingeruild. Het ding is werkelijk zo goed als nieuw, en er mankeerde totaal niets aan. Enige reden dat ik hem heb ingeruild is dat ik slechts een slaapkamergitaristje ben, en (daarom) pal naast m'n versterker zit, en ik het volume net iets te hoog moest zetten, zodanig dat ik het klankkast-geluid zelf niet meer hoorde, en er gingen dan allerlei dingen op m'n bureau en kamer resoneren. Klinkt simpel, maar zo was het wel. Prijs is geloof ik iets van 650 euro of zo, waarschijnlijk hangt hij er nog. Overigens, hij heeft standaard de verstelbare "Gibson-brug", maar een palisander brug wordt meegeleverd in de koffer, je kunt die dus omwisselen. Bij die van mij zat het bescherm-schuimrubbertje nog onder de brug, dat weghalen is er eenvoudigweg niet van gekomen.

    Wees gegroet, Jan.
    Laatst gewijzigd door jplm; 29 december 2006 om 22:57

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Die Ibanez moet ik zeker eens gaan checken. Die Gretsch gitaren zijn zeker mooi, alleen jammer van die bigsby die erop zit, ik gebruik die toch niet en daardoor ontstemt die alleen maar sneller lijkt me?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead
    Die Gretsch gitaren zijn zeker mooi, alleen jammer van die bigsby die erop zit, ik gebruik die toch niet .
    Hetzelfde hierzo.
    Toch zijn die Bigsby's redelijk weg te buigen zodat je er geen last van hebt en volgens mij valt het met dat ontstemmen wel mee. (Ik kan ernaast zitten hoor.) Mijn Gretsch gitaren hebben allebei (gelukkig) geen Bigsby en ik mis ze dan ook niet!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top