Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 18 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 174

Discussie: mn vragenhoekje

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    wel, ik snap niet waarom t soms iii is en IV, de tijd zal me dat nog wel vertellen.

    wat ik veelal niet snap is hoe er geteld word; maw, een terts uit E is G#? waarom geen G(E, F, G)? Waarom neem je er ook halven bij, en blijf je niet bij de hele.

    ik tel voor mn gemak op de intervallencirkel, maar als ik bovenstaand voorbeeld neem, E naar G# wordt aanzien als 2 stappen. Zit je dan in majeur te tellen? Zo ja, dan veronderstel ik dat er een majeur en mineur cirkel bestaat?

    Of kan me iemand wat meer 'tel'uitleg geven?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    wel, ik snap niet waarom t soms iii is en IV, de tijd zal me dat nog wel vertellen.
    Ik snap je vraagstelling niet echt, wil je weten wanneer een akkoord een iii of een IV is ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    wat ik veelal niet snap is hoe er geteld word; maw, een terts uit E is G#? waarom geen G(E, F, G)? Waarom neem je er ook halven bij, en blijf je niet bij de hele.

    ik tel voor mn gemak op de intervallencirkel, maar als ik bovenstaand voorbeeld neem, E naar G# wordt aanzien als 2 stappen. Zit je dan in majeur te tellen? Zo ja, dan veronderstel ik dat er een majeur en mineur cirkel bestaat?

    Of kan me iemand wat meer 'tel'uitleg geven?
    Nou ja een "terts" heb je eigenlijk niet, je hebt een grote en een kleine terts.
    Dus zoals ik al eerder zei, majeur terts is 4 halve stappen, en een mineur terts is 3 halve stappen. E naar G# is 4 halve stappen en dus de majeur terts van E. En tja die halven, komop elke ladder heeft andere noten dus dan moet je wel alle noten beschouwen in je intervallen. Daarnaast is het verschil tussen mineur en majeur intervallen een halve stap. Ik denk dat de methode die je nu gebruikt voor intervallen of bij jou zelf nog niet zo duidelijk is of dat je wellicht beter een andere methode kunt gebruiken. Zelf tel ik gewoon altijd alles, dat kan je aanvankelijk doen door het op te schrijven en dat gaat vanzelf automatisch.
    Als je een ladder kent ken je ook de intervallen van die ladder eigenlijk al, het is enkel een kwestie van ze juist te benoemen. Ik heb nu niet echt tijd maar ik of Jeroen of iemand anders kan ze ook vast wel even opsommen op de juiste plek.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    dude, heb je mijn lessen nou al eens goed bekeken, daar leg ik het haarfijn uit

    deel 1 en deel 2

    vooral les 2 legt je precies uit waarom de grote terts van E een gis is

    ik noem het liever 'stappen' ipv 'hele en halve noten', want dat is wat minder verwarrend, je schuift namelijk op je gitaar 2 fretten verder wanneer je een hele toon (2 stappen) omhoog gaat


    en waarom het soms iii is of IV dat is een kwestie van welke toonaard (grondtoon) je speelt, maar dan is het wel handig als je eerst weet wat een toonaard is, en wat een toonladder is, en hoe je die iii en IV akkoorden komt
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    oh my, blijkbaar als ik iets kan verkeerd opvatten dat ik t dan ook doe.
    Ik hanteerde eerst tvolgende; majeur = 4stappen dan 3, dus is eerst n kwint, dan n terts bv, B kwint = E, terts = A.
    en mn vraag was wanneer je n halve stap(of 1) of hele stap(of 2) deed.
    Maar je moet in feite als volgt tellen, priem, kleine seconde, grote seconde kleine terts, grote terts...

    @ das schaap; waarom wordt het ene met kleine letters geschreven en t andere met hoofdletters? Ik vermoed owv de stappen(want als je naar de majeur en mineur beschrijving kijkt...)
    + hoe je aan je volgend akkoord komt snap ik nie..

    ik snap zoveel niet op da vlak
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  5. #15

    Standaard

    De grote en kleine letters zijn gewoon voor het geslacht.
    Simpel gezegd staan de Romeinse cijfers voor de majeur akkoorden en als je die klein schrijft is het mineur.

    Majeur heeft bijv. een vi en mineur een VI, mineur hanteert dezelfde volgorde als majeur, alleen de vi in majeur wordt dan de eerste van mineur, dus de i.
    Als je dit in de praktijk brengt:
    Cmineur heeft Ab majeur (ik schrijf het geslacht er even extra bij ter verduidelijking dat het majeur is gezien dat wellicht verwarrend kan zijn in vergelijking met 4-klanken)
    Cmajeur heeft A mineur (om consequent te blijven, is gewoon Am)

    Of in vergelijkende situaties:
    Am --> hoort bij C majeur
    A --> hoort bij C#mineur

    De progressies zelf had Jeroen volgens mij ook wel opgeschreven, maar just in case.

    Majeur: I ii iii IV V vi vii° I
    Mineur: i ii° III iv v VI VII i

    Vullen we gelijk even het voorbeeld compleet in voor C.
    C majeur: C Dm Em F G Am B°(juiste notitie ?) C
    C mineur: Cm D° Eb Fm Gm Ab Bb Cm

    Je ziet zelf de parallelen hierin ook wel direct denk ik, en als je je afvraagt waar de ° op slaat, dat betekent vermindert. Maar daar komen wel later nog wel op terug. Dit is ook enkel bij majeur en mineur 3-klanken, eigenlijk alleen bij de "natural minor" variant.

    En met hoe kom je aan het volgende akkoord bedoel je gewoon in progressies ? Of hoe je komt aan het geslacht ? Heb ik nu al antwoord gegeven ?

    Ik en anderen willen graag wel helpen maar soms is je formulering iets te vaag om 123 een direct antwoord te geven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    B°(juiste notitie ?)
    ja rondje is prima, of Bdim
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    zie ik het dan goed als ik zeg;
    I = majeur akkoordje
    i =mineur akkoordje
    i° = diminished akkoordje ?

    als ik jouw vb neem, mag ik zeggen C lost op in Dm?
    Zo ja, dan snap ik dit zinnetje van Jeroen niet;
    "wel kan ik je vertellen dat G7 oplost in C of Cmaj7"
    waarom niet; hoe kan hij weten dat t majeur of mineur is?
    bv hier, http://www.all-guitar-chords.com/cho...i-vii&get2=Get wordt een G7(je zit in majeur septiem progressie)wordt een Am7, en die snap ik dan wel;
    V - vi
    G7 - Am7

    ik had het bijlange niet over het geslacht, daar weet ik nix van :-)

    dank voor jullie uitleg en geduld. Sorry dat mn reply's zo onduidelijk zijn.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    zie ik het dan goed als ik zeg;
    I = majeur akkoordje
    i =mineur akkoordje
    i° = diminished akkoordje ?

    als ik jouw vb neem, mag ik zeggen C lost op in Dm?
    Zo ja, dan snap ik dit zinnetje van Jeroen niet;
    "wel kan ik je vertellen dat G7 oplost in C of Cmaj7"
    waarom niet; hoe kan hij weten dat t majeur of mineur is?
    bv hier, http://www.all-guitar-chords.com/cho...i-vii&get2=Get wordt een G7(je zit in majeur septiem progressie)wordt een Am7, en die snap ik dan wel;
    V - vi
    G7 - Am7

    ik had het bijlange niet over het geslacht, daar weet ik nix van :-)

    dank voor jullie uitleg en geduld. Sorry dat mn reply's zo onduidelijk zijn.
    Voordat we hieraan beginnen, je moet het niet zien als I lost op naar ii en V naar vii, zo werkt het dus totaal niet. Zijn voorbeeld van G naar C is zoals je al kon zien van V naar I, de V heeft de dominante functie in een toonsoort, als je naar de noot alleen al kijkt zie je ook meteen dat G de kwint van C is, dus dan weet je ook wel enigszins al wat voor effect dat is. En zo niet, gewoon uitproberen, luisteren en vergelijken met andere intervallen.
    Ik denk sowieso dat het even belangrijk is dat je eerst echt gaat luisteren, pak gewoon een ladder en kijk wat voor effect de intervallen hebben, ga eens rondspelen met wat akkoorden en kijk of dingen zoals C oplost in Dm.
    Ik kom hier nog wel op terug, maar ik heb nu zoals gewoonlijk geen tijd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    check mn nieuwste 'les', daar leg ik het één en ander uit over functie
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    ok, na veel gelezen en geprobeert te hebben snap ik er nu meer en meer van(leuk toch). Trare is wel, niemand kent akkoordenprogressies in mn nabije omgeving, maar goed.

    Mn volgende vraag is; hoe onthoud je wat je moet spelen(noten/fretten) bij een ionische, frygische enz enz toonladder?
    Ervaring?

    want als je een racemoment hebt kan je toch niet snel denken van"oh hier moet ik een mol spelen, en daar n kruis?"
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top