Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 99
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ipv het theoretisch te benaderen, kan je het ook (leren) horen:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116158
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #62

    Standaard

    Hallo,


    Ik als leek, heb ook een vraag in reactie op Martijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn-w Bekijk bericht
    Volgens mij snap ik het nu eindelijk.

    Dus als je een nummer hebt met een aantal akkoorden, dan ga je kijken naar welke noten in deze akkoorden voorkomen. Dan ga je kijken welke toonladder deze noten bevat. Deze toonladder zou je dan kunnen spelen.
    Is het niet beter om akkoorden te refereren naar trappen als je daarover wilt soleren? Stel je hebt alleen een C (majeur) akkoord en weet dus alleen de tonen c e g dan kan het dus nog alle kanten op?*

    Als je weet dat een majeur akkoord (in dit geval een C) een I, IV of V in de trappenladder moet zijn, kom je uit op C majeur, G majeur en F majeur en de daaruit afgeleide ladders als Dorisch, Frygisch, Lydisch etc. die tenslotte dezelfde tonen hebben.


    * Met deze methode zou ík alleen denken aan C Ionisch, Lydisch en Mixolydisch. Alleen nu zie ik (op http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php) dat C Lydisch dezelfde tonen heeft als G Majeur, en C Mixolydisch hetzelfde als F Majeur. Volgens mij beantwoord ik zojuist mijn eigen vraag .

    Klopt het nu dat als ik over een C akkoord, maar wat pingel in G Majeur, er automatisch een Lydisch karakter aan geef? Of heeft dat weer te maken met de intervallen die je maakt binnen die ladder ten opzichte van de tonica? Aangezien ik ook G majeur, A Dorisch etc. speel.


    Groeten,

    Ch3wb4cc4h
    Laatst gewijzigd door Ch3wb4cc4h; 8 maart 2011 om 18:31

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    ik zeg altijd dat de chromatische ladder de beste ladder is die we hebben. Kan niet misgaan, altijd goed!
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een G majeur toonladder over een C majeur werkt idd als Lydisch.

    C Maj is het eerste akkoord ( de I dus ) voor C majeur, maar het is ook de IV in G majeur.Je zou dus bvb een Bmin7, D7 of een F#min7b5 arpeggio kunnen spelen over een C majeur akkoord, maar het blijft opletten wààr je daarmee naartoe wil ( de release bvb ).

    Je kan dit ook toepassen bij min7 akkoorden, daar heb je dan drie mogelijkheden

  5. #65

    Standaard

    Oke bedankt, dus als ik het goed begrijp:

    Fungeert de F majeur toonladder dan als Mixolydisch over een een C akkoord. En de appregio's die ik zou kunnen spelen om het Mixolydische karakter te benadrukken zijn: Emin7b5, Gmin7 en Bb7.

    En de min7 mogelijkheden zijn in het geval van een Cmin:
    Bb majeur --> C Dorisch
    Ab majeur --> C Frygisch
    Eb majeur --> C Eolisch
    En mocht ik C Locrisch willen spelen Db majeur.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Je zou dus bvb een Bmin7, D7 of een F#min7b5 arpeggio kunnen spelen over een C majeur akkoord, maar het blijft opletten wààr je daarmee naartoe wil ( de release bvb ).
    Is het 'verplicht' om alleen de tertsen van die apreggio's te spelen of mag ik ook daarbuiten treden en dus eigenlijk gewoon de G majeur ladder spelen?
    Laatst gewijzigd door Ch3wb4cc4h; 8 maart 2011 om 23:24

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Niks verplicht je om ' in tertsen' arpeggio's te spelen, integendeel zelfs : het klinkt vrij stereotiep en weinig muzikaal. Arpeggio's zijn een verzameling noten,niet meer, niet minder, je hoeft zelfs niet alle noten te gebruiken, maar je kan ook verschillende arpeggio's na en door elkaar spelen. Je kan wat mij betreft arpeggio's vervangen door Penta's ( bvb),of kwarten ipv tertsen, of door 3 of 4 opeenvolgende noten uit één of andere toonladder of modus : ook bij het soleren ligt IMO de nadruk op de melodie die je zo creëert. IMHO is het belangrijk dat je ' hoort ' welk effect bepaalde noten in combinatie met akkoorden heeft, modes enzo leren je een klank kennen,ze leren je oren aan iets wennen,maar muzikaal weinig bruikbaar.IMO is het ook verkeerd om modes aan akkoorden te koppelen, akkoorden zijn onderdelen van progressies,en een modus per akkoord is niet alleen erg lastig,het klinkt meestal niet erg goed.Je volgt beter de progressie ( Horizontale improvisatie ) ipv individuele akkoorden ( Verticaal).
    ' Formules' kunnen een beginpunt zijn,tot die dingen in je oren zitten.
    Dat vraagt tijd.En geduld , dus.
    Daarna : vergeten.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 8 maart 2011 om 23:58

  7. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Je volgt beter de progressie ( Horizontale improvisatie ) ipv individuele akkoorden ( Verticaal).
    yep. Goeie methode hiervoor is uitvinden wat de toonsoort is, die ladder leren en dan binnen de ladder van terts naar terts spelen op de akkoorden.

    bijv. Dm7 - G7 - C - Am7
    je speelt in de toonladder van C.
    op dm7 benadruk je de F op G7 de B op C de E en op Am7 de C.

  8. #68

    Standaard

    Oke, bedankt.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik wil er nog even aan toevoegen dat wanneer je de tonen van de G majeur ladder speelt over een Cmaj akkoord, dat je dan geen G majeur speelt, maar C lydisch.

    Dus het klopt wat je zei, dat dit lydisch klinkt. Dat komt dus omdat je lydisch speelt en niet G majeur!!!

    Waarom dit onderscheidt?

    Omdat dit de kern is van begrijpen waarom welke toon past bij welk akkoord. Wat je hoort bij lydisch is de onderlinge verhoudingen tussen de tonen uit de ladder ten opzichte van het gespeelde akkoord. Het zijn dus niet de tonen zelf die bepalen hoe ze klinken, maar hun functie. Een fis over C klinkt lydisch, omdat de fis de functie van een vermeerderde kwart (#4) heeft in C. Die zelfde fis klinkt over een Em akkoord totaal anders (kan jij horen welke functie?).

    Leer dit horen en je kan iedere toon op iedere plaats spelen, waar en wanneer jij maar wilt en zit je nooit meer vast aan ladders of patronen
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #70

    Standaard

    Bedankt, het is me inmiddels al duidelijk waarom.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Die zelfde fis klinkt over een Em akkoord totaal anders (kan jij horen welke functie?).
    Die fis heeft de functie van een grote secunde (2) ten opzichte van E.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top