Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13
    Senior Member

Standaard

Dergelijke waardes heb ik bij 16 Ohm speakers/solderingen ook wel eens gemeten. Geen probleem!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

Senior Member

Standaard

Een spreekspoel is geen weerstand. Daarom heeft een speaker geen weerstand maar een nominale impedantie. Een nominale impedantie omdat de impedantie frequentie-afhankelijk is.

Je kunt wel weerstand meten met een multimeter, maar dat is een DC-waarde. Komt in de praktijk in de buurt en is in de praktijk wat lager dan de nominale impedantie bij wisselspanning.

Als je in de grafiek naar de onderste grijze curve kijkt is dat de impedantie (verticaal) over frequentiebereik (horizontaal). Dat is geen horizontale lijn en dus geen weerstand:

"Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Dat een speaker op papier 16 ohm zou moeten zijn, maar in werkelijkheid 15 ohm is, kan ik beamen. Althans, ik heb het ondervonden bij twee Greenbacks. Allebei tegelijk besteld en ik kreeg een Engelse en een Chinese Greenback. Staat letterlijk op de doos van de Engelse Greenback dat ie 15 ohm is en op de doos van de Chinese Greenback 16 ohm. Ze zijn desondanks exact hetzelfde.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten