Is dat een bekend fenomeen dat je na lang spelen pas kan weten hoe fijn een instrument klinkt?

Dit is wat een me overkwam een tijd geleden toen mijn huidige Les Paul mijn pad kruiste. Op een manier is dit mijn OGD post van mijn Gibson Les Paul Standard een paar jaar geleden.
Ik had Yamaha SA2200 liggen, maar vond deze iets te bling voor mijn niveau. Verkopen en cash sparen was het idee, tot er iemand me voorstellen te ruilen met een Gibson Les Paul standard. Nog nooit op zoiets gespeeld en uiteraard nieuwsgierig naar wat de fus about is.

De kerel deed mij een prachtig voorstel om een week lang de gitaren te ruilen en enkel was we beiden tevreden waren houden we de ruil, anders gaan de gitaren gewoon terug naar de originele eigenaar.
De Les Paul is 2008 model standard en chambered. Voelde licht en niet wat ik verwachte van een Les Paul. Het was vreemd. Net voor de week om was snapte ik dat resonantie en volume en klankkleur van deze gitaar iets bijzonder is dat ik nergens anders meer ben tegengekomen. Al heb ik nog maar op een 20-tal andere gitaren gespeeld sinds. Waaronder andere Les Pauls in winkels, en ik het niet meteen voelde.

Het antwoord dat voor de hand ligt is dat mijn huidige Les Paul mij heeft gekozen en dat dat zo gaat met de gitaren. Mijn username ten spijt, dit is natuurlijk mijn nr1.
En in theorie houd ik ook meer van het idee dat de meeste gitaren goeie gitaren goed genoeg zijn en dat het vaak te maken heeft met de setup. Weinig zin om van dat idee af te stappen, tenzij het echt moet.

Maar ik zou het leuk vinden als ik een manier vond om niet zo afhankelijk te zijn van zulk een fragiele gitaar. En te weten dat het nu ook weer niet zó een unicum is dat mijn Les Paul zo fijn is. En dat de meeste gitaren in de winkels niet zo een impact op mij hadden omdat mijn eigen LP eerst ook niet zo een impact op mij heeft.
Ook hier: alleen de ervaring kan mij dat echt vertellen, maar jullie gedachten zijn een mooie extra referentie.

Afijn, sorry voor het geratel en de losse gedachten door mekaar, maar ik ben blij dat ik het eens kwijt ben :-)