Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 58
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Potjandorie! Jouw ontgaat ook niets...... nou snap ik ook wat je met cathode referentie bedoelt :-D
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Framus Strato 345 amp (EL36)

    Zo het nieuwe paartje EL36's is gearriveerd vanuit The Jukebox Revival en zit in de Strato. En jeetje wat klinkt dat lekker zeg! De microfonie en een hoop bijgeluiden zijn nu weg. Buizen lieten zich ook leuk instellen met de balans pot, gewoon in het midden geeft het beste resultaat, dus misschien zijn ze toch wel gematched (of toevallig trekken ze ongeveer evenveel ruststroom).

    Van het brommetje dat er nu nog is vermoed ik toch echt dat de elco's de oorzaak zijn: af en toe wordt de brom ineens harder en een tik tegen de elco's laat 'm dan weer verdwijnen........

    Volgens de zojuist gedownloade app ziet een analyse van de frequentie van de brom er zo uit:



    Dat duidt ook eerder op een 100 Hz dan 50 Hz brom en zou dus wijzen op de elco's. Maar ik heb geen idee of die apps echt een beetje werken...... (ik vermoed van niet.)

    Elco's vervangen?
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 2 oktober 2018 om 22:48
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Dat duidt ook eerder op een 100 Hz dan 50 Hz brom en zou dus wijzen op de elco's. Maar ik heb geen idee of die apps echt een beetje werken...... (ik vermoed van niet.)

    Elco's vervangen?
    Gaat het hier om aluminium beker elco's welke middels een schroefverbinding in een stalen chassis zijn gemonteerd?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Gaat het hier om aluminium beker elco's welke middels een schroefverbinding in een stalen chassis zijn gemonteerd?
    Yup schroef-elco’s. Maar het schroefgedeelte is plastic:



    Maar er is iets raars aan de hand: de brom wordt steeds minder?!?

    Kunnen elco’s zichzelf repareren of hervormen onder spanning?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    Als elco's lang spanningsloos staan deformeren ze (en verliezen capaciteit). Opnieuw onder spanning zetten keert dit proces weer om. Maar doe dit geleidelijk. Ik begrijp dat je het al zonder knallen op volle spanning hebt gehad, dus kennelijk viel het nog mee.

    Maar ik spreek uit ervaring dat een elco ineens kan klappen en dat geeft een hoop troep en stank.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Als elco's lang spanningsloos staan deformeren ze (en verliezen capaciteit). Opnieuw onder spanning zetten keert dit proces weer om. Maar doe dit geleidelijk. Ik begrijp dat je het al zonder knallen op volle spanning hebt gehad, dus kennelijk viel het nog mee.

    Maar ik spreek uit ervaring dat een elco ineens kan klappen en dat geeft een hoop troep en stank.
    Na wat internet research lees ik inderdaad dat je elco’s (gedeeltelijk) kan herstellen. Misschien is dat inderdaad aan de hand en heb ik mazzel gehad dat ze niet geklapt zijn (de reden dat Fender ze later in een ‘doghouse’ onderbracht toch?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Yup schroef-elco’s.

    Mooi.

    Aliminium en staal op elkaar kunnen vreemd reageren in vochtige lucht.Los maken en de onderzijde van de beker plus contactvlak op het chassis goed schoonmaken en het probleem zal verdwijnen als een lekkere zomer in oktober.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Framus Strato 345 amp (EL36)

    Potjandorie Cluseau! You the Man!

    Contactvlak schoongemaakt (fijn schuurpapiertje) en alle problemen zijn verdwenen!! Brom weg, geen rare bijgeluiden meer, ook niet als je tegen de elco’s tikt.

    Had me eigenlijk niet gerealiseerd dat ze gewoon zo aan de massa liggen en als daar oxidatie optreedt ja dan kan ik me de verschijnselen die optraden wel voorstellen.

    Thanks!!!

    Het is echt een heel fijn versterkertje. Ik zal wat opnemen en hier plaatsen.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht

    Had me eigenlijk niet gerealiseerd dat ze gewoon zo aan de massa liggen en als daar oxidatie optreedt ja dan kan ik me de verschijnselen die optraden wel .
    Dit verschijnsel zorgt voor een erg hoge ESR met dit als gevolg. Staat niet in de boekjes maar is gewoon een stukje ervaring.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    ESR = Equivalent Series Resistant zie ik op Wikipedia.

    "A high ESR value degrades the performance due to I2R losses, noise, and higher voltage drop"

    Na het schoonmaken van de contactvlakken leken gistermiddag de problemen verholpen. Daarom had ik de Strato gisteravond meegenomen naar de bandrepetitie en hoewel die erg goed klinkt, komen er op hoger volume na een tijdje bijgelijden: gekraak en geratel bij de basnoten (niet bij de hoge tonen). Dezelfde verschijnselen als vóór het reinigen van de contactvlakken. Doen zich ook voor wanneer je tegen de elco's tikt.

    Mijn verklaring is dat basnoten de eleco's laten trillen en daarom tot dezelfde verschijnselen leidt als het tikken tegen de elco's. Wat ik nog niet kan verklaren is waarom dit pas na enige tijd optreedt. Temperatuur-gerelateerd wellicht?

    Moet ik concluderen dat het elektroliet in de elco's waarschijnlijk toch te veel is uitgedroogd en ik ze toch maar beter kan vervangen? Of is er misschien toch een andere oorzaak?
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 4 oktober 2018 om 14:11
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top