Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
... Een versterker bepaald (afhankelijk van wat de gebruiker instelt natuurlijk) wel degelijk het vermogen aan de load. Ook al hangt daar een load aan van 5Watt, overschrijding met een 100Watt amp heeft een snelle dood tot gevolg. In dat opzicht levert de amp dus wel omdat jij de spanning daaruit bepalen kan.

Dan zag ik weer een uitspraak voorbij komen dat je beter de amp kan over dimensioneren. Daar ben ik het absoluut niet mee eens en heb net zo'n discussie achter de rug op een ander forum. Mooi rekenvoorbeeldje erbij als onderbouwing maar men wil of kan het niet volgen. Dan houd het voor mijn op, heb mijn best gedaan.
Een 100 Watt amp en 5 Watt load is natuurlijk wel een heel brute overdimensionering, maar hou je het redelijk binnen de perken dan is in de praktijk de vraag wat schadelijker is. Een te licht bemeten amp die clipt tegen de voedingsrail (DC-component in het signaal) of een te zwaar bemeten amp (signaal blijft zuiver maar is wel wat teveel van het goede). In de praktijk is muziek ook dynamisch en niet zo constant als een testgenerator o.i.d. (bepaalde genres buiten beschouwing gelaten )