Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 118
  1. #21

    Standaard

    Ik denk dat die bolling er in komt door het onregelmatig drogen, dus ik zat te denken om de onderkant van de toets vochtig te maken en dat te laten drogen, is dat een goed idee of moet ik dat absoluut niet doen? Ik zou het jammer vinden als er straks een naad zichtbaar is tussen toets en hals...

    Is net andersom, Gerard. Je bevochtigd de toets aan de kant van de frets en je legt de toets ook met die bevochtigde kant op een plat vlak (tafel), eventueel zelfs op een vochtige doek of zo. Na wat geduld zal de toets (erg) miniem uitzetten aan de vochtige (natte) kant, terwijl de 'luchtige' kant dat niet doet. Gevolg: toets komt boller te staan aan de fretkant en holler aan de lijmkant.

    Zou moeten lukken.

    Succes!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Hmm, dat vind ik een goed idee! Ik zal er direct even mee aan de gang gaan, bedankt Tee!
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Inmiddels heeft de toets ongeveer 2 uur op een klamme doek gelegen, en de bolling is inderdaad weg! Nu maar weer goed laten drogen, en dan kijken waar het schip strandt

  4. #24

    Standaard

    Het is nu ook niet zo, Gerard, dat de toets doornat geworden is door even twee uur contact met een klamme doek. In afwachting tot het verlijmen van de toets zou ik die gewoon verder laten rusten -zonder vochtige doek eronder- met de fretkant op tafel en de te verlijmen kant naar boven, aan de lucht blootgesteld. Andersom gaat de toets gegarandeerd opnieuw 'negatief' kromtrekken.

    Kromtrekken is niet alleen een zaak van vocht en droogte, maar ook van zaagwijze. Is de toets kwartiers gezaagd of dosse? In dat laatste geval heb je een iets fraaiere 'vlamtekening' in het hout, maar deze zaagwijze is veel gevoeliger voor kromtrekken. Doch eenmaal -goed- verlijmd met de hals kun je op beide oren slapen..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    De toets is inmiddels weer vlak! Ik heb vanmiddag een begin gemaakt met de body. Ik heb de bodymal ruim overgetrokken doormiddel van een carroseriering en een stift, en ben begonnen met het boren van gaten om straks de grove body uit te zagen met een decoupeerzaag. Dan kan ik eventueel de body frezen.

    Echter wil ik eerst de hals klaar hebben voordat ik met de body verder ga, ik heb ook hier de mal grof omgetrokken, en de centerline uitgetekend om straks het trussrodkanaal te frezen.

    Daarna kan er een begin gemaakt worden met de hals, dus de kop op dikte frezen en dan de overgang schuren met m'n spindelschuurmachine. Dit lijkt me verstanding om te doen als de toets al verlijmd is, dus ik lig nu nog even wakker over de juiste volgorde

    Foto's volgen!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Zoals beloofd hier de foto's!



    Omtrek geboord en gezaagd met de decoupeerzaag.



    Geschuurd met de spindelschuurmachine, maar er mag nog wel wat meer af. En natuurlijk zijn de cutaways nog niet klaar.


    Maestro zulf
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard



    Weer ietsje verder met schuren. Inmiddels de trussrodsleuf licht voorgeboord om straks het frezen te vergemakkelijken.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Lekker bezig!
    Maar de binnenste tekening op het hout, moet dat de uiteindelijke shape worden? Want dan heb je echt nog een berg weg te schuren/ frezen.

    Hoe bevalt die spindel sander trouwens? Zit er zelf ook naar te kijken.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Heb er laatst eentje mogen gebruiken en het is echt waanzinnig snel. Zo'n randje is zo weg.
    147-c Guitars

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feter Bekijk bericht
    Lekker bezig!
    Maar de binnenste tekening op het hout, moet dat de uiteindelijke shape worden? Want dan heb je echt nog een berg weg te schuren/ frezen.

    Hoe bevalt die spindel sander trouwens? Zit er zelf ook naar te kijken.
    Bij mij is het een van de meest gewaardeerde stukken gereedschap.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top