Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 69

Discussie: Zelfbouw Les Paul

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Vervolg:



    Mock-upje (:




    Nieuw werkhoekje




    En een freesbak in elkaar gezet, maar die moet nog wat aangepast worden. Hij is nog niet geschikt om een bijvoorbeeld een top mee te vlakken omdat de slede ongeveer een mm doorbuigt.




    Mijn eiken topje, ik heb bij een houtzagerij een grote plank eiken van 200x40x4 gekocht voor 20 euro, deze verzaagt en daar de top van gelijmd. Dit wordt dus nogal een experimenteel gitaartje, met zulke houtsoorten



    De top ruw uitgezaagd.




    De kabelgoot en cavities gefreesd.




    Met een 5mm radiusbit de randen afgerond.




    Begonnen met de carve (: Ik heb de carve gebaseerd op de mallen van ExNihilo van mylespaul.com.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Pls halp



    De neckplane gefreesd onder een hoek van 4.4 graden.


    Bij het frezen van de pick-upplane direct de eerste grote fuckup. Ik kom uit aan de bovenkant van het bindingkanaal. Waar de neckplane hoort te eindigen. FUCK. Ik begrijp er niks van, de top was 1.5cm dik, ongeveer net zo dik als een LP-top, en de hoek is ook hetzelfde. Heb ik iets over het hoofd gezien?
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Freesdiepte goed ingesteld? Heb je de freesdiepte niet van tevoren kunnen limiteren op de hoogte waar -ie- minimaal mocht zijn? Da's wat ik altijd doe (de afgelopen 4 carves die ik maakte) en ik gebruik ongeveer dezelfde setup als jij.

    Is je freesbitje misschien gaan verlopen? Daarmee heb ik eens een grote fuckup gehad.


    Overigens, als het kan maak ik de carve vóórdat ik 'm op de gitaar lijm. Top wordt los gevormd van de body, met dubbelzijdig tape op een onderplaat geplakt.

    Stond je rekenmachine misschien op radialen? ...
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Ik ben bang dat ik me vergist heb bij het frezen van de hoek. Ik heb 'm gister nagemeten en de pickuphoek blijkt 3.8 graden. Dus ik ben van plan om er een stukje eiken op te plakken en dan de goede hoek erin te frezen.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard





    De ruwe curve. Hij moet nog verder afgewerkt worden, ook moet de uitsparing voor het fretboard nog iets bijgewerkt worden.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerard1793 Bekijk bericht
    Ik ben bang dat ik me vergist heb bij het frezen van de hoek. Ik heb 'm gister nagemeten en de pickuphoek blijkt 3.8 graden. Dus ik ben van plan om er een stukje eiken op te plakken en dan de goede hoek erin te frezen.
    Ik denk, als je met een burst, of dekkend werkt, dat je die body niet moet weggooien, experimenteren is leuk, maar uiteindelijk moet er toch een toonbaar instrument uit de bus komen ...

    Ik wist niet dat 0,6° zoveel verschil kon geven, op zo'n korte afstand !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb onlangs hetzelfde aan de hand gehad. hoek net iets te groot gemaakt (en ik had mijn carve al helemaal klaar...) Geprobeerd om te repareren maar dat ging je altijd blijven zien dus ik heb er een flattop van gemaakt.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Hoe dik is de top nog aan de voorkant (waar de neck moet komen)?

    Je zou kunnen overwegen om je carve aan te passen en er gewoon een smooth geheel van te maken, misschien heel licht een pickup-plane er opnieuw in te frezen. Wel even kijken wat je nieuwe neck-angle dan wordt, je wilt dat de snaren op de juiste hoogte bij je brug eindigen zodat je wat speling hebt om je actie aan te passen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Ik heb er een stukje eiken op geplakt en daar de goede hoek in gefreesd. Door alle foutjes kwam ik wel iets te laag uit met m'n neck pocket, dus het fretboard ligt op het "scharnierpunt" ongeveer 2 millimeter in de top. Dat is die scherpe hoek die op de foto's te zien is.

    De gitaar wordt dekkend gelakt, dus eventueel "knip en plak werk" is gemakkelijk te maskeren.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Knip en plakwerk kan, maar je moet wel echt goed lijmen, anders moet je weer n lijmnaad plamuren o.i.d. Je carve gaat door de lijmnaad (als ik het goed begrijp) dus als die ietsjes dik is, of het oppervlak niet lekker vlak zul je altijd een groot deel van je lijmnaad blootleggen. En dat wil je niet want dat reageert anders op carve (schuur) en lakwerk.

    Tenminste, dat is wat ik zo uit de duim gezogen voorspel.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top