Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Gitaar tot op het hout schuren

    Hallo allemaal!

    Ik wil mijn gitaar body opnieuw gaan painten. Ik wil eerst alle vorige lak lagen verwijderen. Welke grid schuurpapier heb ik hiervoor nodig?? & hoe moet ik het schuren precies aanpakken?? gewoon met de hand en schuurpapier?? ik heb ook een schuurmachine thuis. Aangezien ik nog 0 ervaring heb met bouwen of iets dergelijks zou ik graag jullie hulp willen.
    Alvast bedankt! ;D

    Groeten

    Jesse

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    tot op het hout schuren is niet nodig, tenzij je transparant gaat lakken.
    Met p600 de lak dof schuren voor wat hechting is voldoende. schuur altijd met schuurblokje. En zorg ervoor dat je lak compatibel is met de lak van de gitaar.

  3. #3

    Standaard

    Ik wil hem wel helemaal tot op het hout schuren om te kijken of transparante lak mooi staat ik weet namelijk nog niet wat voor houtsoort het is. Ik heb de gitaar gratis van een kennis gehad en wil er aan klussen. welke korrel heb ik dan nodig om hem te schuren?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jessev0 Bekijk bericht
    Ik wil hem wel helemaal tot op het hout schuren om te kijken of transparante lak mooi staat ik weet namelijk nog niet wat voor houtsoort het is. Ik heb de gitaar gratis van een kennis gehad en wil er aan klussen. welke korrel heb ik dan nodig om hem te schuren?
    hangt ervan af hoe hard de lak is. je kan grof beginnen P150 maar dan moet je later toch alle schuursporen wegschuren met fijnere grid. houtsoort kan je ook zien door lak weg te halen onder de pickguard of in de pocket. Als het een budget ding is, en toch echt hout, mag je ervan uitgaan dat dat onder lak qua uitzicht niet veel soeps zal zijn, een uitzondering daargelaten.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb geen ervaring met body's compleet afschuren, wel met vloeren afschuren (schuurpapier slibt heel rap dicht met lakverf) en body's decaperen. Maar 150 lijkt me nog niet al te grof. Ik heb onlangs een vandikteschuurmachientje gebouwd, en op die rol zit P80. En dat valt goed mee van schuursporen hoor.

    K

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Dat komt waarschijnlijk omdat die schuurmachine veel harder ronddraait bij een trage voortgaande beweging.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  7. #7

    Standaard

    Ja daar zit iets in. De sporen zullen waarschijnlijk ook regelmatiger zijn dan met de hand.

    K

  8. #8

    Standaard

    Ik ben toevallig even terug begonnen met een zelfde projectje. Ik ben begonnen met de voor en achterzijde gewoon met p60 elektrisch op te schuren. Daarna heb ik een vlak blokje hout gepakt en er een stuk p200 schuurpapier aan gespijkerd. Vervolgens dus met dit schuurblokje met de nerf richting van het hout mee de paar schuursporen die er met de p60 machinaal onstonden vrij makkelijk weer uit geschuurd. Het blokje gebruik je trouwens zodat je de body ook echt vlak houd en niet op bepaalde plaatsen juist dieper schuurt dan op andere plaatsen. Voordat je dan echt gaat lakken kun je als je wil gerust opschuren tot een p500/600.
    De randen kun je het best gewoon met de hand doen en niet machinaal aan beginnen omdat je anders misschien kans hebt dat je er vlakke stukjes op schuurt, dat zou zonden zijn.

    Verder voordat je gaat lakken o.i.d. bezoek ook eens de lak faq, valt heel veel nuttige informatie te vinden!
    (Wil je misschien eerst nog een stain toepassen op het blanke hout, heb je misschien voor jouw type hout eerst een grainfiller nodig, welk type lak wil ik? (Alkyd, Acryl, Nitro Cellulose)

    Tot slot: Have fun en maak er iets moois van! Het is hartstikke leuk bezig te zijn met zo'n projectje!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Spijkeren zou ik ten zeerste afraden. Imo kun je beter gewoon een stukje schuurpapier om een blokje vouwen en met de hand vasthouden.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Ik zou beginnen met een schraapstaal. Ik vrees dat je anders kunt schuren tot je een ons weegt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top