Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 49 van 49
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Aan het fotootje te zien heb je het ding ook wel echt goed heet laten worden ... Tip voor de volgende keer: pak een klein tangetje en trek lichtjes(!) aan de cap, smelt dan het eerste pootje en zodra het vloeibaar wordt meteen het andere pootje. Eventueel 1 of 2 keer herhalen als het er niet in één keer uit komt, dan trek je het componentje snel en relatief pijnloos uit de print. Voeg eventueel ook flink wat extra tin en/of flux toe.

  2. #42
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Nou, de pest was dat de bout niet echt snel de tin gesmolten kreeg. Dus ondanks voorzichtigheid moest ik toch redelijk lang verwarmen. En ik wilde juist, gezien mijn kwaliteiten, niet de hele print verwijderen. Dat is namelijk wel nodig om aan de andere kant van de PCB te komen maar de zwaartekracht en de tin wilden dus niet erg goed samenwerken
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Nou, de pest was dat de bout niet echt snel de tin gesmolten kreeg. Dus ondanks voorzichtigheid moest ik toch redelijk lang verwarmen.
    Dat is nou juist de pest van die lichte (<30W) boutjes. Ik werk altijd met een 50Watter voor printwerk. Heet maar snel solderen. Je soldeerwerk ziet er netjes uit, het werkt prettiger en je houd de componenten heel hoe vreemd dat ook mag klinken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #44
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Ja, daar las ik veel verschillende berichten over. Daardoor wist ik niet precies waar ik goed aan zou doen. Ik dacht nu met 30W goed te zitten, maar helaas.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Met wat meer ervaring gaat het ook wel met een eenvoudigere soldeerbout. Eerst wat tin op de tip van de bout smelten (zodat er net geen druppeltje aan hangt, meer een tin 'coating' op de tip) en dan pas de soldeer op de print heet maken wil nog wel eens helpen.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.395

    Standaard

    Ik gebruik ook altijd een 45 watter. Snel erop en weer eraf. Heb nog een oude Weller 15 watter liggen, wat een ramp. Eeuwen met de tip erop en nog smelt de boel niet. Je tip vertind houden is altijd een goed idee dacht ik.

    Het vervelende met solderen is dat je ervaring en zekerheid nodig hebt om het goed te doen maar die ervaring moet je wel eerst opdoen. En dat gaat wel eens mis. Maar liever niet op een printplaat van een versterker
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ja, daar las ik veel verschillende berichten over. Daardoor wist ik niet precies waar ik goed aan zou doen. Ik dacht nu met 30W goed te zitten, maar helaas.
    Je zat ook goed hoor en normaalgesproken is 30 watt prima te doen, zeker voor zo'n printje, maar... tegenwoording heeft soldeertin een andere samenstelling omdat er geen lood meer in mag zitten. Het gevolg is dat het tin in moderne apparaten een andere samenstelling (tin, zilver en koper) en een hoger smeltpunt heeft. Daar sta je dan met je 30 watt boutje! Voor solderen met deze tin wordt een 80 watt bout geadviseerd. (Natuurlijk wel met temperatuur controle in de tip en/of een soldeerstation)
    dus....

    Terugkomend op het onderwerp: ik denk dat het geen kwaad kan om eerst je gesoldeerde werk netjes af te werken. Heb je dan nog een storing, dan kun je verder kijken.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    Daarbij zit 1 van de condensatorpootjes aan massa en dat is een nogal groot koperoppervlak (zie foto van post #11). Zodra je daar je (ongeregelde) 30 Watt boutje op houd, voert dit koperoppervlak veel warmte direkt af en stort de temperatuur in. Solderen ho maar.

    Als je het toch probeert en lang de bout erop houd beschadig je de boel alleen maar. Componenten kunnen niet tegen langdurig veel hitte en kopersporen laten los.

    Je kunt beter een wat forser boutje hebben en kort solderen. Het beste is nog een temperatuur geregelde bout.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #49
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Hè hè. Ik nog een keer in de weer om de soldeerrestjes te verwijderen maar geen geluid. Toch nog maar eens die buisjes checken want dat was het enige waar ik nog aan had gezeten tijdens de laatste poging. Bij dit ontwerp is Vox zo snugger geweest om het chassis geen extra plug mee te geven voor de interne speaker, zit direct vast. En aangezien het chassis naar achteren schuift uit de behuizing zul je dus de speaker los moeten solderen als je bij de buizen wil komen. Had ik niet gedaan, dus weinig geschoven, dus je kon maar nét bij de pre amp buisjes. Wat bleek bij nadere controle: V1 zat 99% vast en da's dus niet genoeg Het goede nieuws is dus: ik heb weer geluid uit beide kanalen en kan weer spelen. En 'm dus deze week in bandverband proberen.
    Anyway, ik ga 'm toch nog wegbrengen, want ik heb nog wel een enkele mod op mijn verlanglijstje staan los van de makkelijkere toegang tot het chassis
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top