Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 augustus 2010
    Locatie
    10 km vanaf Groningen
    Berichten
    138

    Standaard Vintage of niet? Wanneer eigenlijk?

    Regelmatig zie ik advertenties met de term vintage.... Laatst zelfs bij een begin jaren 90. In mijn beleving is iets pas vintage van voor 1970 maar is dit juist?

  2. #2

    Standaard

    Dat licht eraan, bij akoestische gitaren is het pas van voor de oorlog, vaak is het ook ergens voor een overname door een ander bedrijf.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Zal wel aan jou liggen. Als ik zeg dat mijn strat klinkt als popcorn met wasabi en mijn andere strat klinkt als rosbief met aardbeienjam, dan snapt iedereen precies wat ik bedoel.

    Wat ben jij dom zeg.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lollol Bekijk bericht
    Dat licht eraan, bij akoestische gitaren is het pas van voor de oorlog, vaak is het ook ergens voor een overname door een ander bedrijf.
    nounou.. ik vind mijn akoestische Gibson van 1961 en mijn Guild uit 1968 egwel vintage!
    en wie daaraan twijfelt, kan met me op de vuist!


    serieusver het algemeen wordt een termijn van twintig jaar aangehouden, las ik ooit ( in de vintage price guide, meen ik?). dat klopt wel zo ongeveer, denk ik.. maar ja,ik vind het ook vreemd een 90's gitaar te zien die vintage moet heten...
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 december 2010
    Locatie
    Oost-Vlaanderen, België
    Berichten
    269

    Standaard

    Ik DACHT dat dat rond de 30 jaar lag? Dus nu gitaren van 1981?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 april 2010
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    875

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door langun Bekijk bericht
    Ik DACHT dat dat rond de 30 jaar lag? Dus nu gitaren van 1981?
    Dan ben ik nu al 4 jaar vintage ... hoeveel meer ben ik nu dan waard?

    Maar ff serieus: Ik dacht dat ik een keer op een Amerikaanse site had gelezen dat "vintage" niet alleen wordt bepaald door de leeftijd maar ook door door factoren als beschikbaarheid, vraag en meer van dat soort gedoe.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CID-Gibson Bekijk bericht
    Ik heb het teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeering of schurft aan mijn reet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2009
    Berichten
    583

    Standaard

    Bij Vintage denk ik aan oud en zeldzaam.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2009
    Berichten
    2.429

    Standaard

    Voor mij ligt de grens bij 1980, maar dat is nergens op gebaseerd, alleen gevoel.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.490

    Standaard

    En waarom ook niet. Tis een arbitraire term dus die mag losjes gebruikt worden.

    Interessanter is, wanneer is die term zijn intrede gaan doen in gitarenland? Ik kom het woord niet tegen in Tom Wheelers American Guitars, ergens uit eind zeventig, toch wel de bijbel van American heritage.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.681

    Standaard

    Mijn gitaar is een jaar of 3 oud, maar het is echt een Vintage!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    En waarom ook niet. Tis een arbitraire term dus die mag losjes gebruikt worden.

    Interessanter is, wanneer is die term zijn intrede gaan doen in gitarenland? Ik kom het woord niet tegen in Tom Wheelers American Guitars, ergens uit eind zeventig, toch wel de bijbel van American heritage.
    ik heb hier de laatste tijd steeds meer last van de [papaverteltmodus ON]
    ttv Wheelers boek bestond er al een levendige handel in vintage, de foto's tonen dan ook diverse klassiekers. Eind jaren zeventig ging ik met een vriend een 55-er goldtop kopen ( voor 4500 gulden, een boel geld..) bij een man die zich een handelaar in vintage gitaren noemde. hij verkocht vnl fender en gibson en vintage was bij hem tot 1965 - dus soms maar amper vijftien jaar oud. Die grens werd vroeger wel vrij strikt gehanteerd: tot CBS fender overnam en bij gibson eigenlijk nog iets eerder.
    Maar ja, da's allemaal al lang geleden en natuurlijk mag een gitaar uit pakweg 1970, of zelfs 1980, nu wel vintage heten. Een mooie - maar pijnlijke- definitie is dat de gitaren die (door veertigers) uit jeugdsentiment gekocht worden, vintage genoemd mogen worden. DE gitaar die je in de etalage zag hangen, maar die onbetaalbaar en onbereikbaar was. en of dat nou een fender L -serie was of een Ibanez XX612HSS..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top