Ik link even schaamteloos naar mijn eigen topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post2632790

Het blijkt dat er steeds meer 'mis' is in de custombuilds die ik gevraagd (besteld) heb bij Crimson Guitars in de UK. Ik maak even een klein lijstje.

De tijd: het zou maximaal 6 maanden duren, inclusief het lakwerk. We zijn nu reeds 2,5 jaar verder, en het einde was in zicht, tot er nog meer issues aan het licht kwamen.

Fretboard inleg. De kwaliteit was laag. Rommelig gezaagd, niet allemaal gelijk, veel vulmiddel. Dus moesten de fretboards eraf, nieuwen erop, nieuwe inleg, etc etc.

Binding. De binding die ik specificeerde was een houten multiply binding, ala een gibson les paul custom, met als buitenste laag flamed maple. Blijkbaar heeft 'ie essen gebruikt. Vind ik ok, het zag er schitterend uit, zelfs zonder de olie. Toen ging de olie erop, en kwamen er bruine strepen op het witte essen. mineral streaks, die tevoorschijn kwamen pas bij het olieen. Ofzo. Raar verhaal, maar dat was het, volgens de bouwer.

Tijdens de vroege constructie, het allereerste begin, heeft de frees blijkbaar gehapt. Hij heeft er een stuk purperhart ingezet, maar dat is nu enorm duidelijk zichtbaar in de body.




de kopinleg is niet strak. Er zitten 3 delen van een cirkel in het ontwerp, en de randen zijn niet strak, maar rommelig. om het nog kloteriger te maken, is datzelfde ontwerp op de andere headstock schitterend gelukt!

Ook moet ik 'm de hele tijd wijzen op fouten en problemen, die hij over het hoofd ziet, zoals dat ie vergeten is de andere inleg te graferen. Heeft 'ie er eentje gedaan, doet ie de ander niet. slordig!

Maar, wanneer houden die kleine dingen op met 'klein foutje' zijn, en is het erg genoeg om maatregelen te treffen? en wanneer IS het genoeg?

Iets in mij zegt dat de grens nu definitief bereikt is. De oplossing die Ben wil gaan doen met de back is een klein randje van de gitaar affrezen, en een purperhart fineer om de gitaar drapperen, om de hap te maskeren, en om zodoende direct een strakke(re) binding erop te zetten. Dit gaat zeker 2 maanden duren, als ik hem een beetje ken. Echt rot, want we waren al in het stadium van lakken!

Welke acties, handelingen zijn schappelijk? Het liefst zou ik 'm zeggen dat ie de back eraf moet frezen en de binding ook, en het gewoon fris opnieuw moet doen. Graag jullie meningen hierover!

PS: opmerkingen als 'dit soort dingen kan je altijd hebben bij custombuilds', schieten hun doel voorbij. Dat is dus juist mijn punt. Dit soort dingen zouden niet mogen gebeuren bij custombuilds, vind ik. En toen ik de gitaren liet bouwen, was hij op dat moment enorm, enorm hoog aangeschreven in de luthier-community.