Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard tips voor je eigen song:

    omdat er vast genoeg mensen zijn die bezig zijn of van plan zijn om zelf een nummer op gitaar te schrijven kan iedereen hier zijn tips kwijt of om specifieke tips vragen.

    dit geld alleen voor de gitaar/basgitaarpartij niet voor tekst.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    oké dan..
    als ik eigen nummers schrijf (tegenwoordig wat minder Billy Talent style en wat meer AC/DC style), zorg ik er altijd voor dat de akkoorden van de rhythm gitaar uit de pentatonische toonladder komen van waar ik het stuk in schrijf (meestal in D, maar mijn gitaar staat altijd een halve toon lager getuned, dus eigenlijk C# of Db)
    hiermee kan de lead gitaar gewoon wat solo's en riff's in het nummer spelen, zonder dat de rhythm gitaar opeens andere akkoorden hoeft te gaan spelen. dit is ook makkelijk omdat, stel ik moet live even een solo tussen het nummer door spelen, en ik weet dat het nummer in D staat, kan ik gewoon wat met de pentatonische toonladder doen, en als er nu één akkoord van de rhythm gitaar of de bas er niet in past, gaat dat slecht klinken.

    verder voor de bas: de bassist van mijn band wil leuke maar niet te moeilijke stukken, dus voor hem schrijf ik partijen die niet moeilijk zijn (duh...) maar waar wel wat gave riffjes tussen zitten.
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  3. #3
    Tankman
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ijselrobo 07 Bekijk bericht
    oké dan..
    als ik eigen nummers schrijf zorg ik er altijd voor dat de akkoorden van de rhythm gitaar uit de pentatonische toonladder komen van waar ik het stuk in schrijf
    Regeltjes bij het liedjes schrijven? Bah... Gewoon spelen tot er wat leuks tussen zit.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tankman Bekijk bericht
    Regeltjes bij het liedjes schrijven? Bah... Gewoon spelen tot er wat leuks tussen zit.
    Jawis! +1 gewoon jammen als je de mogelijkheid hebt alles opnemen(kan handig zijn als je vaak vergeet wat je ook alweer speelde) en dan gewoon de leuke dingen gebruiken. gaat het liedjes schrijfen wel langzaam maar is wel leuker.
    Ik ben de weg, de waarheid en het leven
    Te koop: Niks
    http://www.myspace.com/opiatesun

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    373

    Standaard

    Ben ik het ook wel mee eens.. Vooral veel improviseren en de goede dingen overhouden en uitbouwen tot een nummer.

  6. #6

    Standaard

    Past dit onderwerp niet beter bij 'Speeltechnieken & Theorie'?

    Terzake. Lang heb ik ook liedjes gemaakt op basis van akkoordenschema's en riffs. Tot ik dat ooit eens omdraaide en begon met een melodie; een akkoordenschema is tenslotte niet meer dan een mogelijke begeleiding van een melodie, bij elke melodie kun je talloze begeleidingen verzinnen.

    Dat werkte verrassend goed, en verrassend verrassend Overigens was in één van die gevallen de tekst al gegeven. Die ben ik toen eerst een hele tijd gaan opzeggen, totdat er min of meer uit de tekst een melodie ontstond, vanuit het ritme en de melodie van de taal. Pas toen ben ik daar akkoorden en riffs bij gaan bedenken.
    Het resultaat daarvan bevalt me nog altijd heel erg; geeft me het gevoel dat de muziek uit de tekst en de betekenis is voortgekomen, eens een keer niet een tekst die bij het een of andere schema is verzonnen en er vervolgens in gedwongen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7

    Standaard

    Hier wat tips van Dave Grohl:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Zal wel aan jou liggen. Als ik zeg dat mijn strat klinkt als popcorn met wasabi en mijn andere strat klinkt als rosbief met aardbeienjam, dan snapt iedereen precies wat ik bedoel.

    Wat ben jij dom zeg.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 april 2007
    Locatie
    Duiven/Arnhem
    Berichten
    2.733

    Standaard

    Niet over nadenken, geen stomme topics over openen, niet uren op internet naar informatie zoeken; START WRITING A F*CKING SONG

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top