Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 60
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard Maple vs Rosewood verschillen

    Ik zit te twijfelen tussen een Fender stratocaster met een maple toets en eentje met een rosewood toets.
    Beiden zijn erg mooi, de rosewood is een traditonele 3 tone sunbust en de maple heeft een zwarte body
    (Hendrix Band of gypsis met Fender '69 elementen).

    Ik speel nu op een mexicaanse stratocaster met een maple toets en wil iets anders.

    Ik heb natuurlijk beide modellen getest maar kan maar niet kiezen.
    Favoriete gitaristen zijn Hendrix, Mayer, Frusiciante, die niet geheel toevallig ook op een stratocaster spelen.

    Ik heb voor mijzelf geprobeert de verschillen op een rijte gezet tussen rosewood en maple:

    Rosewood - warmer, meer midden bass maar minder duidelijk

    Maple - soms schel veel hoog maar als voordeel dat je beter hoort wat je speelt.

    Wat zouden jullie doen?
    Wat zijn jullie ervaringen tussen rosewood en maple.
    Is er nu een echt groot verschil tussen of zijn deze te verhelpen door bijvoorbeeld de eq van de versterker aan te passen?
    Laatst gewijzigd door stratestic; 22 maart 2010 om 17:52 Reden: hals is toets geworden

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Tsja, hoewel er verschillende meningen zijn over hoe merkbaar een palissander toets of een esdoorn toets is in je geluid, is het wél een feit dat de speelervaring op beide houtsoorten anders is.
    Dit is iets wat je op je EQ niet kan aanpassen, daarom zou ik dit ook zeker niet vergeten in je uiteindelijke beslissing mee te nemen. Heb je al eens op een strat met een palissander toets gespeeld?

    EDIT: Ik zie je dat je in je post spreekt over esdoorn en palissander HALZEN. Ik heb eigenlijk nog nooit een palissander hals op een strat gezien, vandaar dat ik in mijn reactie uit ben gegaan van toetsen in plaats van gehele halzen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard

    Aangepast hals = toets

    Dijkman in Amsterdam heeft volgens mij in een vitrine een stratocaster met een hele rosewood hals staan maar dat is inderdaad niet de bedoeling.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stratestic Bekijk bericht
    Aangepast hals = toets

    Dijkman in Amsterdam heeft volgens mij in een vitrine een stratocaster met een hele rosewood hals staan maar dat is inderdaad niet de bedoeling.
    Een hele rosewood hals: is dat niet een veel te zachte houtsoort voor een hele hals (of bedoel je mahonie)?

    On topic: ik weet er te weinig van, dat laatst met de zelfde vraag en ik kwam tot de antwoorden die jij zelf al hebt. (Nu ga ik binnenkort een tele met maple toets kopen.)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    ...Gitaristen zijn conservatieve mannetjes...6 snaren op een plankie, that's it.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dutch.idiot Bekijk bericht
    Een hele rosewood hals: is dat niet een veel te zachte houtsoort voor een hele hals (of bedoel je mahonie)?

    On topic: ik weet er te weinig van, dat laatst met de zelfde vraag en ik kwam tot de antwoorden die jij zelf al hebt. (Nu ga ik binnenkort een tele met maple toets kopen.)
    hij bedoelde niet neck maar toets. volledig rosewood neck kan perfect, is alleen duur ...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Een maple toets klinkt inderdaad vaak minder warm als een rosewood en palisander toets maar vaak wel strakker en helderder (alhoewel dit ook weer sterk afhangt van de houtsoort van de body)
    Palisander en rosewood fretboards vind ik persoonlijk met een heavy sound vaak wollig en rommelig klinken.
    Vooral als je naast blues en/of funky ook nog wat heavy stuf speelt vind ik persoonlijk een maple toets veel lekkerder klinken.
    Ik vind een maple toets ook soepeler en sneller spelen.
    Maar nogmaals, dat is allemaal heel persoonlijk.
    Er zijn ook gitaristen die een maple toets te glad vinden en dat het zweet niet goed weg kan.
    Maar er zijn ook veel gitaristen die veel zweten en toch goed overweg kunnen met een maple toets...
    Ik denk dat het gewoon een kwestie van ervaren wordt....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Hmm,moeilijk. Ik vind beide erg fijn maar neig toch meer naar maple.
    Qua geluid merk je zeker wel wat verschil,qua spel ook trouwens.
    Ik zou idd zeggen testen die handel enne...eigenlijk hoor je beiden in je assortiment te hebben natuurlijk

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    hij bedoelde niet neck maar toets. volledig rosewood neck kan perfect, is alleen duur ...
    Ik zag wat hij bedoelde maar ik bedoelde zijn voorbeeld bij een Dijkman in Amsterdam.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    ...Gitaristen zijn conservatieve mannetjes...6 snaren op een plankie, that's it.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb 3 gitaren met een rosewood hals! zeker een van mijn favoriete hals houtsoorten! ebony als toets gaat er goed mee samen!

    On Topic: vergeet het toon verschil tussen rosewood en maple, maple is iets helderder, maar is makkelijk bij te stellen met de toon knop op je versterker.

    de vraag is, vindt je het fijner om op lak te spelen of op rauw hout!
    ...Two weeks later, I found the Funk in bed with a Conger Eel. At first I thought it was a sea anemone, but under closer inspection, I realized that it was a funky ball of tits from outer space.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orgasmocaster Bekijk bericht
    Ik heb 3 gitaren met een rosewood hals! zeker een van mijn favoriete hals houtsoorten! ebony als toets gaat er goed mee samen!

    On Topic: vergeet het toon verschil tussen rosewood en maple, maple is iets helderder, maar is makkelijk bij te stellen met de toon knop op je versterker.

    de vraag is, vindt je het fijner om op lak te spelen of op rauw hout!
    ik weet waar jij naar toe werkt,maar neem de moeite niet. tis paarlen voor
    de zwijnen werpen. men wil niet aan n solidshaft rw hals. ikzelf zou dolgraag n tonebeest als jou ouwe strat en je teles lusten, maar men wil dat niet, dont bother.

    ps. dat is dus n korina body, bloodwood hals met maple toets, en zijn tele is van walnoot, en zijn andere telehals is goncalo alves....doetumijdiemaar!

    ontopic: de verschillen ziin op papier enorm, maar uiteindelijk maken techniek, HALShout,bodyhout, brug, potwaarden, condensator, topkam,tuners en pickups meer uit voor je tone dan dat ene plankje van 1cm dik...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top