Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Hoogte snaren

  1. #1

    Standaard Hoogte snaren

    M'n oude (nouja, 1 jaartje :P) gitaar ga ik verkopen. (ik heb al een klant). maar wat me laatst was opgevallen is dat ik de snaren vervelend hoog vind liggen. dat merkte ik pas toen ik m'n nieuwe gitaar kocht, waar ze een stuk lager hangen. dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik heb geen zin dat het exteem hoog ligt waardoor m'n 'klant' hem alsnog niet koopt.
    dus ik vroeg me af, is dit nog te doen?







    bedankt!

    edit: sorry voor de wazige foto's :P m'n handen trillen altijd een heeeeeeel klein beetje
    Laatst gewijzigd door Sixten; 4 februari 2010 om 23:23
    Epiphone wilshire
    de Vox ac4tvh (top) + Vox V112vt 1x12" Cabinet (bijpassende kabinet)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    469

    Standaard

    De hoogte van je snaren, ook wel actie genoemd, kan inderdaad worden afgesteld d.m.v. je brug.

    Ik kan op de foto's niet heel duidelijk zien hoe hoog ze nou zitten en ook niet welke gitaar het precies is.

    Het is wel zo dat hoe lager je de snaren zet, hoe meer kans je hebt op stringbuzz, dat wil zeggen dat de snaren zo laag staan dat ze tegen de fretten kletteren wat niet echt mooi klinkt, een beetje fretbuzz kan geen kwaad (meestal hoor je het niet over de versterker) maar je moet het natuurlijk niet te gek maken

    Omdat ik zelf nogal slecht tegen kleine geluidjes kan stel ik mn gitaren zo af dat ik net geen fretbuzz heb, tenzij ik wel heel hard aansla wat ik bijna nooit doe.
    Gitaren: Ibanez SZ520-QM / Ibanez RG570 / Ibanez v302
    Effecten: Dunlop Crybaby / Marshall Regenerator / SHO&OCD / Ehx Metal Muff Nano / Ibanez FL-9 Flanger
    Amp: Vox Ac4tv / Blackstar HT5-H + HB 1x12"

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maleco Bekijk bericht
    De hoogte van je snaren, ook wel actie genoemd, kan inderdaad worden afgesteld d.m.v. je brug.

    Ik kan op de foto's niet heel duidelijk zien hoe hoog ze nou zitten en ook niet welke gitaar het precies is.

    Het is wel zo dat hoe lager je de snaren zet, hoe meer kans je hebt op stringbuzz, dat wil zeggen dat de snaren zo laag staan dat ze tegen de fretten kletteren wat niet echt mooi klinkt, een beetje fretbuzz kan geen kwaad (meestal hoor je het niet over de versterker) maar je moet het natuurlijk niet te gek maken

    Omdat ik zelf nogal slecht tegen kleine geluidjes kan stel ik mn gitaren zo af dat ik net geen fretbuzz heb, tenzij ik wel heel hard aansla wat ik bijna nooit doe.
    dit is de ibanez sa 120 bk
    en ja dat hele verhaal begreep ik ook wel. maar ik wist niet dat ik de snaren gemakkelijk zelf omlaag kan zetten :P
    ik kijk wel ff of het me lukt. maar dan moet ik zeker ook weer opnieuw intoneren? (trouwens, dat heb ik nog nooit gedaan op deze gitaar ).
    <kijkt eventjes naar z'n gitaar>
    zeg, weet er iemand toevallig hoe je intoneerd op een ibanez sa 120? ik zie geen schroefjes of wat dan ook...
    Epiphone wilshire
    de Vox ac4tvh (top) + Vox V112vt 1x12" Cabinet (bijpassende kabinet)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    469

    Standaard

    is dat geen gitaar met floyd? of een andere tremolo?

    Dat word al iets lastiger met afstellen, zelf ooit een gitaar gehad met tremolo en na een avondje lopen kloten toch maar langs een proffesional gebracht

    Liggen de snaren extreem hoog? je zou de afstand eens kunnen afmeten zodat je daar altijd weer naar terug kunt gaan, een verandering in de actie heeft jammergenoeg wel gevolgen voor de intonatie.

    EDIT: Volgens mij zou je bij deze brug de zadels kunnen verplaatsen naar achter en naar voren, is this it? http://cachepe.zzounds.com/media/qua...cf3dfba7e4.jpg
    Gitaren: Ibanez SZ520-QM / Ibanez RG570 / Ibanez v302
    Effecten: Dunlop Crybaby / Marshall Regenerator / SHO&OCD / Ehx Metal Muff Nano / Ibanez FL-9 Flanger
    Amp: Vox Ac4tv / Blackstar HT5-H + HB 1x12"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    209

    Standaard

    Het wil ook nog wel eens helpen de truss rod aan te draaien. Ik weet alleen niet Preces hoe dat bij die ibanez zit, dat zou je dus even uit moeten zoeken. Met de truss rod met je alleen wel opleten: hij kan soms een flink effect hebben en een te hoge spanning is niet aan te raden als je hem losdraait moet je opletten dat hij niet helemaal los laat.

    Succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    ...Gitaristen zijn conservatieve mannetjes...6 snaren op een plankie, that's it.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    sjesus wat een wazige foto's. Denk je echt dat mensen daar wat aan kunnen zien? Als je je camera zo instelt dat hij kan scherp stellen, dat zou al een hoop schelen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sixten Bekijk bericht
    dit is de ibanez sa 120 bk
    en ja dat hele verhaal begreep ik ook wel. maar ik wist niet dat ik de snaren gemakkelijk zelf omlaag kan zetten :P
    ik kijk wel ff of het me lukt. maar dan moet ik zeker ook weer opnieuw intoneren? (trouwens, dat heb ik nog nooit gedaan op deze gitaar ).
    <kijkt eventjes naar z'n gitaar>
    zeg, weet er iemand toevallig hoe je intoneerd op een ibanez sa 120? ik zie geen schroefjes of wat dan ook...
    Aan de voorkant van de zadels zitten 2 inbusboutjes waarmee je de zadel lager kan zetten door ze linksom te draaien. Aan de achterkant van de zadels zit een inbusboutje waarmee je de zadel naar voren of achteren kan zetten. Linksom is naar voren en rechtsom naar achteren. Dat doet je met het kleine inbussleuteltje dat bij de gitaar was geleverd.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsberman Bekijk bericht
    sjesus wat een wazige foto's. Denk je echt dat mensen daar wat aan kunnen zien? Als je je camera zo instelt dat hij kan scherp stellen, dat zou al een hoop schelen.
    ja ik zei toch, m'n handen trillen altijd een beetje. kan ze niet echt stil houden. en daarnaast is de camera gwn bagger...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker Bekijk bericht
    Aan de voorkant van de zadels zitten 2 inbusboutjes waarmee je de zadel lager kan zetten door ze linksom te draaien. Aan de achterkant van de zadels zit een inbusboutje waarmee je de zadel naar voren of achteren kan zetten. Linksom is naar voren en rechtsom naar achteren. Dat doet je met het kleine inbussleuteltje dat bij de gitaar was geleverd.
    okj bedankt, hmm.. die sleutel moet ergens in m'n garaga liggen dan xD dat word zoeken...
    Epiphone wilshire
    de Vox ac4tvh (top) + Vox V112vt 1x12" Cabinet (bijpassende kabinet)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    volgens mij valt het wel mee met de actie. Mmm, hoewel. als ik nu die eerste foto goed bekijk lijkt het toch wel wat extreem!!

    Een hoge actie heeft ook voordelen, veel gitaristen moeten een minimale actie helemaal niet. Speelt niet soepel genoeg.
    Druk je snaar op de derde fret in, Tussen de eerste fret en de snaar zou geen bankpas moeten passen. Net wel ? --> gewoon laten.
    Laatst gewijzigd door Fenderfan; 5 februari 2010 om 18:00
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fenderfan Bekijk bericht
    volgens mij valt het wel mee met de actie. Mmm, hoewel. als ik nu die eerste foto goed bekijk lijkt het toch wel wat extreem!!

    Een hoge actie heeft ook voordelen, veel gitaristen moeten een minimale actie helemaal niet. Speelt niet soepel genoeg.
    Druk je snaar op de derde fret in, Tussen de eerste fret en de snaar zou geen bankpas moeten passen. Net wel ? --> gewoon laten.
    En stel jij zo je actie af?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top