Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard Topkammen ga je echt het verschil horen?

    Ik heb zelf een aantal gitaren waaronder een fender highway one strat( De eerste series? Zelf heb ik nooit stemmings problemen.

    Nu sprak ik laatst een man in de muziekzaak. Hij zei tegen mij dat ik echt een benen topkam moest kopen en dat dit het geluid flink zou verbeteren.

    Nu heb ik wel eens van die graphtech topkammen gezien en dat zou het stemmingsproblemen kunnen oplossen. Nu heb ik daar geen last van.

    Mijn vraag is, los van de stemmingsproblemen: Geven de verschillen in materiaal echt een drastisch ander geluid?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Nee, geen gigantisch verschil, maar been is harder dan plastic, dus minder demping, dus klinkt een noot langer door, iets meer sustain.
    Gigantisch is uiteraard relatief. Tonemasters als Orpheo, zullen wel in die termen denken vermoed ik.
    ALLES IS VERKOCHT!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    Nee, geen gigantisch verschil, maar been is harder dan plastic, dus minder demping, dus klinkt een noot langer door, iets meer sustain.
    Gigantisch is uiteraard relatief. Tonemasters als Orpheo, zullen wel in die termen denken vermoed ik.
    helemaal mee-eens

  4. #4

    Standaard

    Ik moet zeggen dat toen ik een Toplock had geinstalleerd op een gitaar met Floyd rose, waar deze voorheen niet opzat, ik wel verschil hoorde.
    Maar dan alleen op open snaren, en het verschil tussen een stukje plastic en zon metalen toplockje is natuurlijk vrij groot.
    Dystopia
    facebook.com/dystopianl

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Ik zeg het hier nog maar een keer: Ik begrijp niet dat alle fabrikanten hun gitaren niet standaard voorzien van graphtech/tusq/benen topkammen , het bespaard zoveel stemmings problemen , de gitaar zal 3 euro duurder worden, so what.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    (Naast het vakwerk aan een kam; hoe beter hoe minder stemmingsproblemen en hoe beter/zuiverder de klank)

    Je merkt het vooral bij open snaren, graphtech en messing vind ik zelf te veel hoog weghalen, been of ivoor hebben mijn voorkeur en anders plastic.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Standaard

    Been is imho opinie de juiste weg, rest maakt het wat muffig ( lees Chris )
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Been is inderdaad mooier qua klank. Het werk om er een te maken is inderdaad een vak apart.
    Waarom de fabrikanten het niet doen? Heb je wel eens beesten gezien met de uitsparingen in de botjes.........Ze moeten dus altijd nabewerkt worden. Kunststof kun je gieten en spuiten in mallen. Daarna kun je het automatisch bewerken. Denk aan kostprijzen van enkele centen tegenover het botmateriaal en de arbeidskosten.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    @Hendriks

    Je hoeft niet zo te schreeuwen!
    Je hebt toch wel gelijk.

    Off topic maar eigenlijk vind ik de andere kant (brug dus) minstens zo belangrijk.
    Ik heb ooit Graphtech brugzadels (Stringsavers) op een elektrieke gitaar gezet. Zoals de naam al suggereert voor minder snaarbreken.

    Maar mijn hemel... een duidelijk waarneembare klank- en sustainverbetering. Misschien waren de originele zadeltjes van pisbakkenstaal o.i.d., maar het beeld van Chris ten aanzien van Graphtech herken ik helemaal niet.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko Bekijk bericht
    Been is inderdaad mooier qua klank. Het werk om er een te maken is inderdaad een vak apart.
    Waarom de fabrikanten het niet doen? Heb je wel eens beesten gezien met de uitsparingen in de botjes.........Ze moeten dus altijd nabewerkt worden. Kunststof kun je gieten en spuiten in mallen. Daarna kun je het automatisch bewerken. Denk aan kostprijzen van enkele centen tegenover het botmateriaal en de arbeidskosten.
    Koop een mergpijpje bij de slager, trek er een heerlijke boullon van en je houdt genoeg materiaal over voor 20 topkammen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top