Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40

Discussie: i vi ii v

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ok, op veler verzoek:
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2007
    Locatie
    Noord Overijssel
    Berichten
    214

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    een superbasic jazzy bluesschemaatje:
    C7 F7 C7 C7
    F7 F7 C7 A7
    Dm7 G7 C7 G7
    als ik het goed begrepen heb ik een eerdere post van mij, pak ik hier dus de 4e trap van melodisch mineur = G mel.min = C lyd.dom ??
    wat is daarop uw antwoord?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Even wat meer uitleg. Door lydian dominant te spelen geef je eigenlijk de mixolydische ladder een #5. Je impliceert dus een gealtereerd akkoord. Waar in dit schema zou je een gealtereerd akkoord kunnen tegenkomen? Welke akkoorden zou je kunnen substitueren door een gealtereerd akkoord?
    Het meest voorkomende is om dit op de V te doen, dus in dit geval G lydian dominant over de G7. Het I-akkoord is in dit schema wel dominant septiem, maar heeft niet de functie van een V en wordt dus meestal niet gealtereerd.
    Je kunt de I van zo'n blues wel snel even altereren vlak voor de overgang naar de IV(in dit geval F). Dat is niet zo gek, want in de toonaard F is C7 het V-akkoord. Je kunt bij de wisseling van C7 naar F dus even doen alsof C de V is van F (als je me nog volgt). (En als je een outside soundje wil kan het natuurlijk altijd en overal, afhankelijk van smaak.)
    Da's de lange uitleg. De korte: probeer het zelf en vertrouw je gehoor. Dit soort dingen is ook erg afhankelijk van timing en frasering. Niet elke altered dominant lick klinkt even lekker in zo'n schema. Soms kan de ene wel voor je gevoel en de andere niet, terwijl er dezelfde noten inzitten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Even wat meer uitleg. Door lydian dominant te spelen geef je eigenlijk de mixolydische ladder een #5.
    je bedoelt #4 ?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Oow ja, dat klopt natuurlijk. Nou ja, die noot dus.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    De korte: probeer het zelf en vertrouw je gehoor. Dit soort dingen is ook erg afhankelijk van timing en frasering.
    hey Euroman, je kan het wel zo zeggen.. maar dr zijn dr ook die n heel bluesschema in Bb blijven. Dat kan je natuurlijk ook. Tkan zelfs beter klinken dan telkens met de akkoordne meegaan. Dit heb ik nl voor.
    je kan wel zeggen theorie all the way maar alst niet klinkt dag theory, maar ik lees toch grag je lijntjes over hoe je denkt

    Trouwens ik vind dat wij es moeten meeten.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik doelde echt specifiek op het gebruik van lydiant dominant hoor. Dit hele schema zou je trouwens prima in C mineur bluesladder kunnen doen, als je maar een paar lekkere lickjes hebt voor over die A7 en misschien over Dm-G7. Vind ik persoonlijk vaak ook mooier dan de hele boel volgen.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    ok nog even voor de duidelijkheid, je fis, dus lydisch dom. op V speel je toch enkel op een zwakke tel? tis n noot net als de b hersteld uit de C dom. bebopscale? Of denk jij eranders over?

    Hoe bekijk jij een ii V (I)? van terts naar terts spelen? En die neem je toch niet altijd mee? als die maar 2 tellen per akkoord zijn?(bv how high the moon=>Am7 D7) die neem je toch niet telkens mee? Als je gwn in je toonaard blijft ben je toch ook al een flinke jongen?

    Anyway thx voor je input. Anderen mogen off course ook!
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    hey Euroman, je kan het wel zo zeggen.. maar dr zijn dr ook die n heel bluesschema in Bb blijven. Dat kan je natuurlijk ook. Tkan zelfs beter klinken dan telkens met de akkoordne meegaan. Dit heb ik nl voor.
    je kan wel zeggen theorie all the way maar alst niet klinkt dag theory, maar ik lees toch grag je lijntjes over hoe je denkt

    Trouwens ik vind dat wij es moeten meeten.
    Je kunt over een blues in Bb wel de hele tijd Bb mineur pentatonisch of de blues scale spelen... Maar Bb mixolydisch moet je echt niet flikken over de IV (Eb), want die D wringt dan echt (tenzij je het goed oplost natuurlijk). En juist die D over die Bb7 klinkt wel lekker, maar goed, dat doen veel bluesgitaristen vaak door de kleine terts uit Bb pentatonisch op te drukken naar een grote terts (of nèt niet naar de grote terts )

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    Hoe bekijk jij een ii V (I)? van terts naar terts spelen? En die neem je toch niet altijd mee? als die maar 2 tellen per akkoord zijn?(bv how high the moon=>Am7 D7) die neem je toch niet telkens mee? Als je gwn in je toonaard blijft ben je toch ook al een flinke jongen?
    kben beneiuwd hoe velen hierover denken.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top