Ik heb een tijdje geleden een flying V bouwpakket gemaakt. Hiervoor wilde ik een gat dichtmaken met lindenhout en uiteindelijk eindigde ik met een flinke plak lindenhout als overschot.
Dat stuk lindenhout wil ik nu gaan gebruiken om mijn eerste echte zelfbouw van te gaan maken. Aangezien het mijn eerste bouw is begin ik simpel met een stratocaster. Deze is niet te moeilijk qua vorm en zijn genoeg duidelijke tekeningen van te vinden.
Ik zit nu in het begin stadium van mijn project en er spelen dus alleen nog maar wat ideeën.
Wat er tot zover bekend is:
Body: Lindenhout
Top: Flame maple fineer (omdat ik eens beits finish wil proberen te maken)
Neck: Esdoorn
Fretboard: Ebony, rosewood of maple (ben ik nog niet helemaal uit, ligt ook beetje aan kleur van body finish)
Elementen: Een humbucker of dimarzio chopper, een single coil neck element, misschien een midden single coil maar is nog niet zeker.
Brug: Wilkinson tremelo waarschijnlijk, Floyd rose vind ik vreselijk en gebruik het toch zelden achterover. En heb gelezen dat wilkinson stemvaster is dan normaal vintage strat trem.
Ik ben er nog niet zeker van of er een slagplaat op gaat komen of niet. Zonder slagplaat krijg je beetje powerstrat idee (george lynch bijvoorbeeld) maar ik vind het dan al snel vrij kaal staan. Met slagplaat krijg je meer klassieke strat maar het staat wel mooier denk ik.
Voor de kleuren schieten er verschillende dingen door mijn hoofd. Ik vind transblack erg mooi, groene flamed maple burst naar zwart vind ik erg gaaf ook, de klassieke oranje/bruine burst kan ook erg mooi zijn.
Dit is het zo een beetje. Ik heb nog wel enkele vragen.
- De klank van maple is erg in het mid en hoog en dan is misschien ebony niet de geschikte keuze voor een fretboard aangezien dat ook aardig in het mid en hoog zit? Is dit een gebruikelijke combinatie of kan ik beter 1 van de 2 soorten veranderen voor een wat warmere klank?
- Ik zit nog beetje met twijfels over de brug. ALS een floyd rose goed afgesteld is vind ik het best leuk mee te spelen. Maar ik vind het afstellen, stemvastheid, nieuwe snaren opleggen, enz allemaal heel kut en dat is niet aan mij besteed. Ik gebruik een tremelo meestal alleen om naar voor te duiken en lichte vibrato's. Wat is dan het meest soepele en stemvaste tremelo wat geschikt is?