De kunst is om een behoefte te creëren. Niet vragen: "Wat wilt u, dan maken wij het". Nee, "Wij maken iets en u wilt het." En dat ook nog keer op keer waarmaken en voor veel geld verkopen. Steve Jobs had daar een neus voor.
Printable View
Philips by Gibson :ok:
http://www.ed.nl/overig/gibson-combi...lips~a7a5cfc0/
En dat kunnen er tegenwoordig maar heel weinig. Dat zijn de echte visionairs. Net zoals die knakker van Facebook. Briljante genieën. Er mislukken meer nieuwe ideeen dan dat er lukken. Gibson is daar helaas tegenwoordig een voorbeeld van.
In de jaren 50 samen met Fender pioniers, allebei iets briljants bedacht. Maar ze zijn nagemaakt en zelfs beter gemaakt. Wet van de remmende voorsprong, ook de Amerikaanse auto industrie is daar een voorbeeld van.
Als je dat kan ben je idd spekkoper. Voor FB hadden weinig mensen al een hele grote behoefte aan een website waarop ze tegen hun vrienden konden zeggen wat ze gingen eten.
De meeste business is echter een stuk eenvoudig. Gelukkig maar, want niet ieder bedrijf heeft een Jobs en Zuckerberg aan 't roer.... (en overigens is dat ook al geen garantie voor succes).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gibson is 'gewoon' een productiebedrijf, eigendom van een investeringsmaatschappij, met een CEO aan
het roer die garant moet staan voor het (opnieuw) genereren van winst. Vaak betreft het dan noodlijdende ondernemingen die in hun bedrijfsvoering volledig zijn vastgeroest en meestal een flinke financiële injectie
nodig hebben om überhaupt te overleven. De CEO wordt aangesteld op basis van zijn ervaring met het herstructureren van bedrijfsprocessen, en natuurlijk niet om de kleur van een pick-up ringetje te bepalen.
Het product of dienst moet in essentie natuurlijk (nog) levensvatbaar zijn, anders steekt ook een investeringsmaatschappij er geen meer geld in.
Als na een paar jaar er weer omzet wordt gegenereerd, of misschien zelfs een beetje winst wordt gemaakt,
is het de hoogste tijd dat de CEO aan zijn volgende klus gaat beginnen, en wordt de onderneming weer verkocht. De courante waarde van een bedrijf is een veelvoud van hun jaarlijkse omzet, en deze is na de interventie (meestal) aanmerkelijk hoger. Uiteraard ligt hier geen enkel ideëel doel ten aanzien van het product of marktpositie aan ten grondslag, het gaat puur om de returns vanuit de investering.
Er zit (helaas) een groot verschil tussen het succesvol produceren van een kwalitatief hoogstaand product,
en het duurzaam succesvol sturing geven aan een groot bedrijf, zo ook bij Gibson.
Gelukkig maken ze nog wel steeds heel redelijke gitaren wat mij betreft.
Eens met Dutch66.
Ik snap Arjan zijn punt overigens wel, maar in mijn ogen is dat meer een directeur/eigenaar van een klein tot middelgroot bedrijf dan een "echte" CEO.
Een CEO moet ook gewoon luisteren naar de baas :D
De kwaliteit van Gibson en Fender is helemaal niet minder, ze maken zelfs de beste gitaren ooit maar je moet er voor betalen.
Ik wil even af zijn van die kermis er om heen, dat is marketing maar heeft niks met de productielijn an sich te maken.
Daarnaast, de plicht van elke companie met werknemers is winst maken, dat was vroeger niet anders. Eind vijftig promoveerde Leo zich zelf ook naar een R&D en consultant baantje omdat hij geen zin had om ook nog eens de hele dag te vergaderen, winkels af te gaan, gitaren te checken en de boel af te sluiten als iedereen allang thuis zat.
Groot verschil met vroeger, gitaren waren booming, nu descending wat betekent dat marketing harder dan ooit aan de bak moet, een grappig artistiek plaatje is allang niet meer voldoende.
Maar dat heeft dus niks met de kwaliteit van de productie te maken.
In het geval van Gibson is het duidelijk. En soms moet je net ff iets creatiever zijn.
https://addicted2success.com/wp-cont...ture-Quote.jpg