maarre zullen we die nep Fender discussie dan verplaatsen naar het twijfel topic en ons hier beperken tot tips voor goede/mooie/uitzonderlijke/leuk geprijsde gitaren?:makeup:
(neemt trouwens niet weg +1 voor de opmerking van Bas B.)
Printable View
maarre zullen we die nep Fender discussie dan verplaatsen naar het twijfel topic en ons hier beperken tot tips voor goede/mooie/uitzonderlijke/leuk geprijsde gitaren?:makeup:
(neemt trouwens niet weg +1 voor de opmerking van Bas B.)
Ik snap jullie punt, maar dat vind ik wat te ver gaan. Ik kan me voorstellen dat iemand graag een Fender decall op z'n strat heeft staan omdat dat het afmaakt. Als ik zelf een Warmoth oid in elkaar zou knutselen zou ik er ook een Fender decall op plakken. Kan me trouwens herinneren dat jij op je LC ook een Fender decall hebt geplakt, dus jij snapt ook het verlangen zo'n ding erop te plakken, het maakt het toch net even af.
Degene die daarna het doorverkoopt als authentieke Fender, die zit natuurlijk verschrikkelijk in de fout. Maar daar kan deze verkoper die wél eerlijk vermeld dat het om een namaak gaat toch niks aan doen. Mensen kunnen het ook zo uit china halen, of een Fender decall voor 5E kopen.
Nog zoiets: is de cassiere die het pakje lucifers afrekent van iemand die er later de heide mee in de fik steekt dan ook medeplichtig? Nee, het feit dat het gebeurt is natuurlijk erg, maar daar heeft zij geen schuld aan.
Ik snap jullie gedachte erachter, en dat er mensen met neppe Fenders/Gibson's etc worden opgelicht is zeker kut, maar ik vind niet dat iemand die er duidelijk bijzet dat het om een nepfender gaat in de fout zit. Zeker aangezien mensen die dingen zo zelf kunnen importeren als ze echt van plan zijn anderen op te lichten.
(Hoe dat trouwens zit met winkels ed. weet ik ook niet, lijkt me idd dat dat niet zomaar mag, maar dat lijkt me bijzaak).
EGH ergens gaat je vergelijk mank, bij mijn weten is de verkoop van lucifers legaal.
Het verkopen van namaakproducten is verboden, ook als je er met grote letters bijzet dat het namaak betreft.
(shit, nu heb ik mij ook laten verleiden om off topic te gaan)
Tuurlijk, dat weet ik ook. Maar daar bedoelde ik dat iemand altijd nog kwaad kan gaan doen met een product, terwijl dat jou (als verkoper) bedoeling helemaal niet is. Ik heb het trouwens meer over de morele kwestie dan de legale kwestie, als winkel mag je die dingen inderdaad niet verkopen, maar daar draait het mij niet om. Nogmaals ik snap zeker de bezorgdheid omdat er mogelijk anderen gaan oplichten met die nep Fenders, dat is echt heel kwalijk. Maar als ik een zelfbouw met een Fender decall erop wil verkopen, vind ik dat dat gewoon mogelijk moet zijn. Zeker als je bedenkt dat mensen die kwaad van plaan zijn zo ontzettend makkelijk zelf zo'n stickertje erop kunnen plakken voor een paar euro's.
Toch gaat je vergelijking niet op. Lucifers zijn er om o.a. kaarsen mee aan te steken, maar je kunt er ook het huis van de buren mee aan steken. Het enige doel van een Fender sticker op een niet-Fender gitaar echter is om deze meer op een Fender te laten lijken. Dus door deze gitaren zo te verkopen werk je misbruik in de hand. Als je eerlijker zou willen zijn zou je ze met een ander logo moeten verkopen. Als iemand dat logo er dan af gaat krabben en er alsnog een Fender sticker op plakt, tsja, dan kun je er als verkoper weinig aan doen.
Precies mijn punt: je kan er dus goed mee en je kan er kwaad mee. Net als met die Fender stickers ed. Goed: je kan voor jou het aanzicht van je gitaar compleet maken, fout: er anderen mee oplichten. De verkoper kan echter niet ruiken welke van de twee de koper van plan is, noch kan hij er wat aan doen.
Ik ben het hier met EGH eens.
Het grappige is dat de zeikerds wel illegale software gebruiken en dit aan anderen geven of op een andere manier verstrekken. Het is hetzelfde idee: inbreuk op merk, inbreuk op naam en de verspreiding ervan. Wat toevallig dan ook dat gitaren en software in hetzelfde ACTA-agreement voorkomen ;).
Het enige verschil is dat er een stel verkopers zijn die nepgitaren verkopen als echt en er een stel kopers zijn die erin trappen. Buiten het feit dat dit ook gebeurt met software is het nog schandelijker dat jullie dit wel een probleem vinden maar vervolgens wel muziek, foto's, films en software downloaden en verspreiden (nog eens gratis ook). Sterker nog, technisch gezien is veel van de software (programma's & games) ook nagemaakt omdat het spel zo wordt aangepast of opnieuw wordt geschreven zodat het mogelijk is het zonder legale serial/key of licentie te spelen.
Ga eens bij jezelf na of je "principes" wel echt zo juist zijn en of je niet gewoon jezelf probeert in te dekken ;). Software is een simpel voorbeeld van dezelfde piraterij en namaak, er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn waar het merendeel van dit forum onder zal vallen.
Of je nu een consument oplicht, jezelf of een softwaremaker, het blijft oplichting :soinnocent:.
?!??!??!?!! Ik kan geen chocola van bovenstaande post maken, sorry.
Naar mijn gevoel stap je van het onderwerp weg om toch hetzelfde punt te maken, we hebben het hier over merkenrecht en jij hebt het over illigaal gebruik van software/muziek etc....
Beide is inderdaad verboden, maar wat is je punt?
Zometeen gaan we het over te hard rijden hebben dat is ook verboden en aan de inkomsten van de overheid te zien maakt nagenoeg iedereen zich schuldig hieraan, maar wat heeft dat met Fender logo's te maken?
Kappen nou met die onzin!
Kom op met die 2e hands tips!
:)
oke het is niet electrisch, maar wel een tip, 160 euro voor een mooie oude duitse jazzbak.
http://link.marktplaats.nl/334214386
Ook software is onderhevig aan merkenrecht. Zodra jij Windows 7 verspreid/aanbied (gecrackt) aan iemand, gebruik jij hun merk terwijl het formeel geen Windows 7 versie is. Je gebruikt hun logo, hun code, hun merk, hun naam. Bij muziek gebruik je meerdere merken tegelijk. Verspreiden of geld betalen voor illegale muziek (nieuwsgroepen bijvoorbeeld) is in dezen net zo fout als illegale gitaren en/of andere goederen en artikelen.
Wat nu als jij het alleen verspreid en zelf gebruikt, maar iemand anders dit wel doorverkoopt voor geld? En mensen oplicht? En het dus adverteert als "Windows 7 Professional"? Of wat als mensen illegale software gebruiken voor commerciële doeleinden? Zelfde principe als met gitaren, of boten, of auto's, of laptops, of zelfs kleding (ja zelfs dat wordt al nagemaakt tegenwoordig -____-).
Als je echt tegen het verspreiden van namaak en illegale artikelen bent, en echt tegen oplichterij bent moet je er zelf ook niet aan bijdragen bij andere zaken dan muziekinstrumenten. En dit was mijn punt.
Overigens ben ik niet tegen het namaken, kopiëren, verstrekken, beschikbaar stellen e.d. van zaken, ook niet muziekinstrumenten of software.
effe onderzoek gedaan, naar wat ik van de sticker op de headstock kan lezen, de winkel waar hij verkocht is is oostenrijks (wenen) en hofleverancier toen wenen nog een monarchie was.
een muziekzaak met een hoog te houden reputatie dus, ik denk dat ze hun gitaren bij één van de grote duitse fabrikanten bestelden, troep verkopen was niet goed voor de reputatie geweest.
hoyer, hofner, framus etc komen dus in aanmerking als fabrikant.
ja, de toets doet erg aan hofner denken.
of had framus ook wel zulke toetsen?
die hadden dan vaak een 0 fret..
Even een vraagje, vindt het onnodig een nieuw topic hiervoor te openen, is dit een goede deal:
Epiphone the dot met koffer voor 250 euro?
http://muziek.marktplaats.nl/snaarin...cl-koffer.html
Het is geen antwoord op je vraag maar ik zou sowieso vragen om foto's van zijn eigen gitaar.
het is vrij dichtbij dus ik ga dan sowieso langs en eerst kijke of ie wel werkt enzo
Ziek :dontgeti: :crazyhappy:
Verzameling
Die heeft al eens gestaan, precies dezelfde foto.
Was toendertijd niet echt zuivere koffie meen ik me te herineren
ooh edit : tis een niet originele foto.
Deze foto komt van internet (ik zou de gitaren nooit in het gras zetten) maar ik heb ongeveer hetzelfde scala aan gitaren. Ik reageer alleen op serieuze gegadigden en ALLEEN telefonisch. Als u dus geen telefoonnummer vermeld kan ik u niet bereiken. Ik bel u op als ik denk dat u echt geinteresseerd bent. Vervolgens zou ik op een neutrale plek of bij u thuis afspreken en alle foto's laten zien. Bent u dan nog geinteresseerd dan laat ik u alle gitaren zien. Ik ben voorzichtig want je hoort zoveel gekke verhalen!
REAGEER ALLEEN ALS U HET BEDRAG ECHT KAN EN WIL BETALEN
No way...!!! Ik geloof er geen ruk van!! Als iemand echt geinteresseerd is wil hij/zij gitaren zien, geen foto's....
Gr. C.
Als ik toch twee ton had uit te geven dan ging het echt ergens anders aan op... :chicken:
ja.. aan gibsons
Ze willen wel erg graag iemands telefoon nummer hebben, ik vertrouw het voor geen meter. Waarom moet het perse via de telefoon. En dan het K#$ smoesje dat het een foto van het net is, want hij zou z'n gitaren NOOIT in het gras zetten.
Maak dan een foto van je eigen verzameling, maar dan binnen. Zeker geen fototoestel......, maar wel een verzameling van een paar ton.
Idd erg vaag,
Je bent een verzamelaar\liefhebber en dan heb je eindelijk tijd doe je je hobby weg ?
Daarnaast ken ik weinig mensen van 65 die Renè heten, okee het is maar een advertentie naam maar toch, is toch niet een naam uit die tijd.
Hij wil niks kwijt maar ik vrees dat hij erg graag info van mogelijke kopers wil.
Aan de andere kant zijn er heelk wat geke verzamelaars en kom je de meest bijzondere figuren soms tegen, kleine kamertje vol gitaren soms en dan niet alleen, met alle respect, de oude meuk van wietse.
En hij heeft er idd al is eerder op gestaan.
Ik heb jaren geleden een gibson sg opgehaald in de buurt van Zwolle. Die man was leraar(..!!..)
Hij had in elke kamer van zijn boerderij gitaren staan. Stuk voor stuk gibsons, van heel oud( oa lp´s uit de beginperiode ) tot heel nieuw. Overal waar je keek zag je gitaren. Op zolder had hij ook nog eens een flinke verzameling in elke hoek van de kamer.
Ik kreeg de 1 na de andere gibson in mijn handen geduwd om uit te proberen, het was op zijn zachtst gezegd een fantastische dag.
Ik heb nog nooit zoiets gezien in mijn leven. Die man vertrouwde welliswaar dat een vreemde bij hem in huis kwam, maar als iemand kwaad wil dan valt daar voldoende te halen, meer dan de 2 ton die de man van de advertentie vraagt.
Misschien is deze advertentie wel fake, misschien staat er wel een groepje criminelen te wachten als jij in je Bentley aan komt rijden, maar aan de andere kant zou de add net zo goed legitiem zijn en dan begrijp ik enige terughoudendheid wel.
jahoor, zoiets kan volkomen legitiem zijn.
stel je maar eens voor als je een 55 heeft ie? gitaren in huis hebt, met een gemiddelde waarde van krap 4000 dan..
dan laat je niet zomaar elke idioot even langskomen.
Als je geen gedoe wil dan is dit niet de manier natuurlijk, dan geef je de verkoop uit handen aan een betrouwbaar adres, een notaris desnoods.
Wat denk je. Oude gitaren is een tricky handel. Een handelaar gaat elk exemplaar bekijken op originaliteit, serienummers, datumstempels, re-sprays... nee dat geeft geen gedoe...
Onzin natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat de "verkoper" een lijst krijgt van namen van mensen die allemaal zo 2 ton tevoorschijn kunnen toveren...
Bovendien, in Nederland zitten geen mensen die zoveel geld hebben en gitaargek zijn. Daarvoor moet je naar Japan, Duitsland, China, de Sovjet Republiek, States.. maar Nederland...
Blijkbaar zijn die gitaren zijn pensioenvoorziening. Dan lijkt me dat je er:
a. zoveel mogelijk geld voor wilt krijgen
b. wel even de tijd voor hebt om ze allemaal te verkopen
Om die reden vind ik het apart dat hij ze allemaal in 1 koop kwijt wil voor 2 ton. De kans dat er iemand is die dat wil is minimaal. Om maar niet te zeggen vrijwel nul. Je hebt veel meer kans dat je ze redelijk snel kwijtraakt als je ze los verkoopt. Bovendien krijg je er dan echt meer voor.
Ik vind het zaak je flink stinken, naar een hele flauwe grap of een slechte oplichterstruc.
Het feit dat hij niet zomaar mensen wilt ontvangen snap ik wel. Als jij voor twee ton aan gitaren hebt, dan ga je ook niet zomaar wat gitaartoeristjes ontvangen, niet eens het daarbij betrokken dat er mogelijke dieven zijn die het adres van de beste man wel erg graag zouden willen weten. Dus dat deel kan ik nog geloven. Alleen het feit dat hij alles in één koop wil verkopen, terwijl de kans dat iemand zo even twee ton heeft liggen om alles op te kopen miniem is, vind ik erg verdacht. Veel effectiever en bovendien met een waarschijnlijk veel hogere opbrengst zou zijn veilen en vervolgens de grootheden/verzamelaars van over de hele wereld uit te nodigen. Met een dergelijk affiche moet dat wel lukken. Verder denk ik dat een verzamelaar ruim de tijd wil nemen een gitaar te onderzoeken voor koop. 55 gitaren en 30 versterkers in één keer allemaal uitgebreid testen op echtheidskenmerken en originaliteit is gewoon onmogelijk. Ik denk dat het wel een oplichter is of een erg naief persoon, die bovenal het gemiddelde inkomen van een gitarist zwaar overschat.
Edit: meneer woont nu ineens in Brecht (Belgie) ipv Rotterdam: Klink