Juist ja, dan begrepen we elkaar toch goed. Inderdaad beter om een andere kast te pakken die wel matched.
Printable View
Juist ja, dan begrepen we elkaar toch goed. Inderdaad beter om een andere kast te pakken die wel matched.
Heb hier sinds kort een oude Elk FD-61 transistor versterker staan.
Er staat geen power rating op, maar die zal wel 60Watt leveren, ga ik even van uit.
Bij de speaker aansluiting staat "Z≥4Ω" maar ik heb hier alleen een kast met een speaker van 30Watt en 8 ohm.
Safe genoeg, zolang ik de volumeknop niet boven de 12 o'clock zet?
De omschrijving van "Z≥4Ω" betekent volgens mij impedantie groter dan of gelijk aan 4 Ohm.
Met andere woorden zou het veilig moeten zijn om 8 ohm aan de versterker te hangen.
Bij een transistor versterker is het volgens mij sowieso niet erg om een hogere impedantie te gebruiken. Zelfs een oneindig hoge waarde(niks aangesloten) levert geen schade op, in tegenstelling tot een buizenversterker.
@ Kunk: Okee. Maar het is wel een 30Watt speaker op een 60Watt amp.
Uit Cluseau's opmerking haal ik dat speaker ohms 2x hoger = amp vermogen 2x lager, klopt dat?
@ Cluseau: Duidelijk. voedingsspanning = 220V maar het opgenomen vermogen staat nergens genoteerd.
Er zitten twee Toshiba 2SC1080 torren achterop een paar immense koelribben.
Edit: jij bedoelt waarschijnlijk de spanning na de PT... :chicken:
Het opgenomen vermogen kun je ook niet zoveel mee, je weet alleen dat dit hoger is dan het afgegeven vermogen. Met spanning bedoel ik de DC voedingsspanning. Deze kun je meten op het huis van de 2SC1080. Dit is een 100Watt power tor wat nieyt wil zeggen dat de amp 100Watt is. Verder is het belangrijk te weten of de amp een symetrische voeding heeft, dwz zowel een positieve als negatieve voeding met vast centerpunt. Als je zonder sluiting te maken de spanning op het huis tov chassis kan meten weten we meer.
Op de ene +37,0 VDC en op de andere -4,5 VDC.
In geval van een symetrische voeding is je effectieve waarde dan maximaal 26V~ in de meest ideale situatie. Vandaar uit kun je het maximale vermogen berekenen. Voor 4 ohm wordt dat dan 172Watt en voor 8 ohm 86Watt. Daarbij moet de voeding wel in staat zijn om de bijbehorende stroom te kunnen leveren.
:eek: da's wel heul veul man. Er zal wel een beperking op die voeding zitten dan.
Laten we het maar bij de type-aanduiding houden, wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat bij die oude Elk's geldt AB-12 waarbij A= buizen (E) of transistor (F), B= top (D) of combo (S), 1= wattage (3=30, 4=40 etc. dus 6=60) en 2= aantal kanalen (ben ik niet zeker van).
Dus een FD-61 is een eenkanaals transistor top van 60 Watt.
Daar kun je wel van uitgaan. De spanning heb je ook onbelast gemeten. Als je maar een beetje gaat uitsturen zal dat al een stuk zakken waardoor je een andere berekening krijgt. Ook het ideaal stellen van de eindtrap is niet juist. Een transistor kun je bijna tot maximaal uitsturen in tegenstelling tot de buis. Als er een paar volt over de transistoren blijft staan en je neemt het inzakken van de voeding mee kun je rekenen op een uitgangsspanning van 20V~eff. Daar komt dan 100Watt in 4 Ohm uit en 50Watt voor 8Ohm. Je ziet dat die getallen al gelijk een stuk aannemelijker zijn. Zou het idd maar op de 60Watt houden.
Ik wil een Blackstar HT-1R combo aansluiten op een Marshall combo met 2x16Ohm speakers. Die zijn parallel lijkt me want de switch van de Marshall staat op 8 Ohm. Bij de output van de Blackstar staat:
connect speakers before use
output 1W rms
4-16 ohms
Snapt die Blackstar dan zelf dat hij 8 Ohm moet en gaat leveren en kan ik dat zo maar op mekaar aansluiten?
Gezien je sig durf ik het dan wel aan want zo wil je niet aan klanten komen lijkt me ;)
Bedankt!
Hallo,
ik had even een vraagje.
Ik heb thuis een engl powerball II 100 watt buizentop staan met een 4x12 200 watt bugera cabinet.
Aaangezien ik voorlopig toch niet op het podium sta als gitarist wil ik graag een kleinere cabinet kopen.
Nu wil ik misschien een Engl gigmaster 15 watt top + 2 1x10 engl cabs kopen voor op em slaapkamer.
Maar mijn vraag is mocht ik toch gaan optreden,kan ik de powerball ook aansluiten op die 2 1x10 cabinets?
De cabinets zijn volgens mij 40 watt.
Of zal dat dan toch een 1x12 of 2x12 cab moeten zijn op zijn minst?
Kan er geen antwoord op vinden eigenlijk dus vraag ik het hier.
Eigenlijk (voor de veiligheid van de luidspreker) moet de cab minimaal het vermogen van de versterker aankunnen. Het kan wel maar dan moet je zeker de powerball niet harder zetten dan maximaal 1-2 schat ik.
Waarom sluit je de gigmaster niet aan op de bugera? Klinkt veel mooier, en het lawaai wordt er niet meer op:ok:.
edit: oh 40W per stuk, dan zou je het erop kunnen wagen als je niet voluit speelt.
Het wattage is het vermogen btw, let ook op de impedantie, over het algemeen klinkt het het best als die overeenkomen.
Ik krijg morgen of overmorgen me jtm1 head binnen en heb al een cab, maar ik weet niet hoe ik die precies moet aansluiten.
Kan iemand mij misschien helpen?
Hier de achterkant vd head.
http://i297.photobucket.com/albums/m...g?t=1336930637
Hier de achterkant vd cab die ik heb (palmer 2x12 greenback open back)
http://www.justmusic.de/mall/1/pic/9...reenback_2.jpg
Haha, bedankt. Heb zelf 0.0 verstand daarvan, tot nu toe heb ik alleen op combo´s gespeeld.
Voor de 100% zekerheid dan: wel een SPEAKERSNOER ertussen doen hė?
That would be me:)
Ik heb een Valveking 112 met een 16 ohm speaker en een externe speaker output waar bij staat 'min 8 ohm'.
Ik heb een 112 cab met een 8 ohm speaker. Volgens de mismatch redenering is dit geen goed idee. Maar omdat achterop de versterker 'min 8 obm' staat zou je toch gaan denken dat dit geen probleem mag zijn.... huh? Help....
Helemaal fout, Harold!!! 100% buizen.
Blijkbaar staat er bij de jouwe iets anders bij? Maar goed: het zou gewoon moeten mogen.Citaat:
Provided for connection of external speaker cabinet(s). Minimum external speaker impedance is
16 Ω on the ValveKing 112. This disconnects the internal speaker in the ValveKing 112.
Load Impedance is selectable via the IMPEDANCE SELECTOR (25) on the ValveKing 212 and
ValveKing 100 Head.
Klopt, ik ging even af op foto's. Ik ga 'm vanavond pas halen. Misschien heb ik de foto's van een 212 bekeken? Die heb ik overigens ook gehad maar vanwege zijn lompe gewicht weer verkocht. Dus nu probeer ik de 112 met een 112 cab. Altijd spijt van gehad wst klank betreft. Helaas dus een mismatch als ik jouw goed begrijp?
Valveking een transistoramp? Nee joh.
Let op: dit gaat niet over een gitaarversterker, maar over een hifi-versterker.
Van de week heb ik op aanraden van forumvriend macwilliams een oude Yamaha R-300 gekocht:
http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WD...S2D9B/$_85.JPG
Mooi ding met een mooie sound, maar thuis kwam ik erachter dat de speakers, ook oudjes van Philips, 4 Ohm zijn, en de versterker heeft enkel 8 en/of 16 Ohm uitgangen.
De verkoper heeft aangegeven dat het lang goed kan gaan, maar dat het wel fout zou kunnen gaan als ik de versterker harder zet dan half open.
Ik mag hem ruilen tegen een Akai uit dezelfde periode (eind '70/begin '80) met evenveel vermogen, maar die heeft dus wel 4 Ohm uitgangen.
Wellicht toch verstandig om te doen?
eerste waar ik aan denk: Heb je toevallig 4 speakers?
Ja, op zolder heb ik er nog wel een paar staan, maar die zijn kwalitatief een stuk minder.
Ik heb ook geen idee hoeveel Ohm die zijn.
Zit te denken aan in serie zetten van 2 speakers. Mijn boerenverstand zegt dat je dan 4 ohm + 4 Ohm hebt, dus 8 ohm. Hoe het klinkt? geen idee, maar ik denk gewoon even vanuit het bedraden van een speakercab.
Kun je rustig met 4 Ohm belasten.
Dergelijke jappie's hadden altijd een setje "A" en een setje "B". Bij gebruik van twee setjes moet je idd 8 Ohm toepassen omdat deze intern gewoon parallel worden gezet op de eindtrap. Gebruik je slechts één paar uitgangen, dus "A" OF "B" dan is de impedantie minimaal 4 Ohm.
Happy camper now :ok:
Als ik 2x8 ohm in serie (=16) parallel zet met 1x 16 ohms (dus totaal kom ik op 8 ohm) en de speakers hebben dezelfde efficiency/sensivity. Komt dat dat goed?
Nee.
De 16 krijgt 50% van het vermogen en de 8 ieder 25%.
Het werkt wel maar de vermogensverdeling is niet ideaal.
Hier toch nog eens over nagedacht: okee de vermogens verdeling is niet ideaal, maar klinken ze even luid?
Stel: het zijn 3 dezelfde speaker types (aleen verschillende impendantie: 2x8 ohm en 1x16 ohm, maar verder specs gelijk) van zeg maar 75w/stuk op een 50w versterker. Dus het vermogen is voor één speaker nog niet eens een issue. Geven ze evenveel geluid of spelen er andere zaken mee?
Dan speelt het rendement van de speaker een rol.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ah natuurlijk!
Vraagje....
Ik heb onderstaande setup en wil de 2 cabinets aansluiten op de versterker. Wat zijn de aansluitmogelijkheden en wat zijn de gevolgen voor de sound en vermogen (volume) van de speakers ?
SETUP
- buizen versterker 28 watt, speakers output mogelijkheden 4, 8 of 16 ohm
- cabinet 1: 1 X12 inch 100 watt 16 ohm + extra parallel aansluiting voor een extra speaker
- cabinet 2: 2 X 12 inch, met 2 aansluitingen te weten stereo 2 X 65 watt bij 16 ohm of 120 watt mono bij 8 ohm
http://img.tapatalk.com/d/14/01/29/eqegyba4.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/01/29/e9u2asy8.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/01/29/uje2yzaq.jpg
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Als je de 2x12 mono 8 Ohm parallel schakelt met de 1x12 16 Ohm geeft dat een impedantie van ruim 5 Ohm. Aansluiten op de 4 Ohm uitgang van je versterker dus.