4x12"-ers zijn vaak een stuk dieper.
Printable View
4x12's klinken grootser, meer spreiding, ook wel meer volume vind ik.
@ Liquid Metal: Zaten er G12T-75's in die 1960B?
Nou, als het een nieuwe, standaard 1960B is, kan je er wel vanuit gaan dat er 75's in zitten.
Was wel een nieuwe ja, dus dat zal wel.
waarschijnlijk wel ja. Bijna alle marshall kasten die je in de winkel tegen komt hebben GT-75 op de speciale uitgaven (1960AX, AHW, enz).
412 is zeker ook harder dan 212. Ik ben overgestapt van K&E 212 naar marshall 412 en volume van versterker is bijna 2 streepjes omlaag gegaan.
__________________________________________________ ______________
Zelf ben ik echt ontzettend benieuwd hoe bijvoorbeeld een orange cabinet met greenbacks erin zou klinken. De massieve kasten zorgen voor aardig wat punch wat ik in me marshall 1960AX af en toe beetje mis wel.
Zou ik mezelf voor het hoofd stoten als ik een 412 aanschaf? Is dat niet te over the top? (heb een paar pagina's terug iemand juist een 212 aangeraden :P). Voller en meer druk lijken me wel wat, meer volume heb ik echt NIET nodig.
Een 4x12 is voor thuis echt wel overkill, maar het kan gerust, kijk maar naar macwilliams' set in het stack topic. ;)
haha inderdaad. Ik gebruik me 412 ook alleen voor repetities. Maarja er zijn ook genoeg mensen die een 100watt lampenbak thuis gebruiken dat vind ik ook overkill zonder powerbreak er tussen.
Ik heb thuis sinds kort een blackstar HT5 met 2x12 K&E
en in de band Engl blackmore met marshall 412 en dat gaat prima.
Het is wat je zelf graag wilt. Andy timons (als ik het goed schrijf) gebruikt ook meerdere 2x12 kasten omdat hij dat lekkerder vind dan 4x12. Ik vond opzich mijn K&E ook super klinken maar de greenbacks net wat lekkerder. En aangezien ik voor leuke prijs aan die marshall kon komen heb ik dat gedaan. Waarschijnlijk wisselt mijn cabinet nog wel een keer maar voor nu ben ik even een tijdje gesteld.
Door die 12x 12" speakers verdeeld over 3 cabs krijg je een heel verdeeld en breed geluid. En om dat de hele rotzooi ook nog in stereo staat aangesloten krijg je extra diepte met chorus in geschakeld. Ik kan me niet indenken nog terug te moeten naar minder dan dit. En ondanks de 2tops die elk 100watts kunnen leveren kan ik toch fluisterstil spelen zonder dat ik kwaliteit in geluid moet inboeten.
Talking about a wall of sound :). Maar daar heb ik echt geen ruimte voor. Het lijkt me uiteraard wel erg cool.
Mijn voornaamste doel om een nieuw cabinet te kopen is de mogelijkheid om thuis in stereo te spelen. Uiteraard klinken ze dan niet hetzelfde maar nu speel ik stereo over 1 cabinet. Dat is gewoon niet lekker. 2 cabs spreiden de boel lekker en dat zal voor mij veel toevoegen. Het feit dat ik dan, na 1½ jaar, eindelijk een kwaliteitscabinet heb heeft natuurlijk ook veel waarde.
Misschien moet je eens kijken naar de engl 212 vertical? Mijn gitaar leraar speelt met 2 van deze verticale 2x12 kastjes en een 4x12 engl. Geweldig stereobeeld en toch nog een 4x12 erbij voor de punch en diepte.
Hiervoor speelde ik met een H&K attax 200 stereo top met ingebouwde chorus, reverb over een behringer cab met bugera speakers. De cab had ik dus stereo aangesloten en dat klonk briljant!
Niet als een buizen amp, dat niet maar ik ben tot nu overtuigd dat er geen enkele andere transistor amp beter klinkt!
Als je stereo wilt spelen kan dat makkelijk met een 4*12 kast. Echt heel lekker !!
Ik heb de boel wel eens op 2 cabs aangesloten en dan met een paar meter er tussen, of soms ga ik op een halve meter van de speakers zitten en DAN hoor je hoe stereo het kan zijn. Met slechts 30 cm tussen beide speakers merk ik dat niet en heb ik niets aan de pingpong delay en ultra wide stereo chorus. Een 2e cab gaat daarin veel toevoegen.
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar die mooie engl steve morse. Lijkt me ook een geweldig dingetje. Stuk complexer dan mijn blackmore wat aan de ene kant een voordeel is in mogelijkheden maar andere kant een nadeel omdat ik wel van lekker simpel houd.
Ik betwijfel of het als metalband niet-gecompliceerd is om een album met een symfonisch orkest op te nemen...
Vandaag met m'n JCM 800 1960A met oude G12-65's gerepeteerd ipv de 1960A met T75's die eerst in het hok stond.
Zijn toch erg gave speakers! :ok: Dik, vet, blazen!
haha ja ok het is nog geen engl SE maar toch 23 knoppen ten opzichte van mijn 9 knoppige blackmore.
Het is wel een voordeel dat de SM aparte eq's heeft. Heb wel zitten twijfelen om over te stappen naar steve morse of invader100 maar vind me blackmore toch wel erg lekker klinken en denk dat die ook zeker nog wel een tijdje blijft, zoniet altijd.
Hé Harold, heb gisteren ook samen met de drummer van onze band gerepeteerd met de HOOK en m'n 1960B met G12-65's.
Ik had de neiging om m'n Eureka-topic te bumpen gisteravond, heerlijk dik vet blazen. :D :rockon:
hij is idd 50 euro goedkoper. Ik zou wel de vintage 30 pakken. Bij deze is de kwaliteit van de kast beter.
In vergelijking met de V60 bedoel je? Was ik sowieso van plan, die speakers bevallen me héél erg :).
Ik zie op marktplaats een 212VH (gewone dus) staan, als nieuw, voor 400 euro. Misschien eens op reageren :) (hoewel ik daar wss nog niet genoeg $$$ voor heb :soinnocent:)
Yes, soms moeten dingen zo zijn, aangezien ik 2 slashcabs, dus met V30's had, en er een goed bod kwam op één, en tergelijkertijd een JCM800 met G12-65's werd aangeboden heb ik gisteren 3 uur in de auto gezeten voor mijn nieuwe cab,
Na Henri's cab getest te hebben was ik wild over die 65 watters, en hoewel het gisteren al wat laat was, direct even op volume getets op mijn DSL50, heerlijke combi, en mi voor die amp net weer iets beter dan de V30 cab.
:blast:
tof willem! ik ben ook nog steeds benieuwd naar zo een cab. Ik ben momenteel erg tevreden met de sound van mijn 1960ax kast. Maar het moet vast altijd beter kunnen ;)
Gefeliciteerd Willem!
Volgens mij stond er eentje op Marktplaats toch?
Heb jij die gekocht?
@Thiez: Greenbacks klinken ook prima met Marshall-achtige amps, en blijkbaar ook met jou ENGL.
Als die sound je bevalt zou ik me niet gek laten maken door op zoek te gaan naar 65's.
Als mijn HOOK ook goed had geklonken op mijn Greenbacks kast, had ik ook geen behoefte aan een andere kast gehad.
Ik twijfel nog steeds heel erg of ik mijn Greenbacks kast wel wil verkopen.
Heb mijn Legacy cabje kapotgespeeld en dit verkocht. Naast mijn twee Orange V30 kasten heb ik deze vandaag bijgekocht: Soldano 4x12 in rode snakeskin optiek, voor onder de Soldano SLO100.
http://www.thekingofstring.net/Amps_...n/image027.jpg
MS
Legacy kapot gespeeld en toen nog verkocht? :P dat waren die FAD speakers toch?
Wat voor speakers zitten in de soldano?
Ja, er is één FAD speaker kapot, de eerste van de twee in serie. heeft de piek opgevangen en niet doorgegeven, want de tweede werkt nog perfect.
In de Soldano 4x12 zouden Eminence Legends voor Soldano moeten zitten, de V1216. Ze zijn in alle geval niet los te koop.
Hij is van een vriend geweest die er een Orange Rockerverb had opstaan. Ik ben hem ooit nieuw met hem gaan kopen dus dat zullen dezelfde speakers wel zijn.
MS
Jongens, VHT schijnt een goed merk te zijn. Hoe zou dit cabinet zijn? Hij is niet echt duur.
't Ziet er wel goed uit!
Er zitten "VHT ChromeBack 1260"-speakers in (vermoed ik), geen idee of dat wat is.
Zeker een leuk prijsje, wel zwaar: 43 kg, op 2 kilo na even zwaar als een Bogner 4x12.
Vergeet gewoon het merk VHT dat erop staat. 275€? Dit is 9/10 een crapspeaker in de lijn van Behringer/Bugera.
MS
Bedoelje deze?
http://www.tonetronix.com/pc/Eminenc...-Speakers.html
Nou zat ik zo rond te kijken bij die celestion speakers, maar het valt mij op dat die blauwe van 15watt best wel heel erg duur is. Zelfs de 20watt heritage greenback is maar bijna de helft. Het zal ongetwijfeld een reden hebben maar ik had best wel wat beredeneringen hierover willen lezen. Ik heb zo mijn gedachtes maar.... Ik weet ook niet goed hoe ik dit moet vragen maar...
Heh... Wat vinden jullie en vooral waarom? En hoe zijn je ervaringen ?