ik gok dat de lak nog vlakgeschuurd en gepolijst gaat worden (de gitaar ziet er super uit btw!)
Printable View
Hij is inderdaad prachtig!!!
Is hij nou gelakt en in afwachting van schuren en polijsten of is hij gepolitoerd zoals je in post #41 aangaf (dus met schellak en een pad).
Als hij gepolitoerd is dan zou hij inderdaad veel gladder moeten zijn, het lijkt er in dat geval op alsof je een veel te natte pad gebruikt hebt waardoor je gaat smeren in plaats van politoeren. Indien dit het geval is is dat altijd nog te herstellen gelukkig.
Ik ben inderdaad aan het politoeren, maar heb de eerste paar lagen niet goedgedaan. Daarvan zijn de foto's. Ik ben nu wat verder en krijg hem nu een stuk beter. Het is niet echt heel eenvoudig als je het nooit eerder gedaan hebt. Dus advies/tips is van harte welkom, desnoods schuur ik alles weer weg :-)
Het lijkt er dan inderdaad op dat je een veel te natte pad hebt gebruikt hoewel tegenwoordig veel mensen de eerste laag vaak wat natter aanbrengen en dan rustig verder gaan.
Als je oneffenheden hebt zou je hem heel licht op kunnen schuren met heel fijn schuurpapier maar voorzichtig want de laag is heel dun en je wilt nu niet door je kleurlaag heengaan!!!
Belangrijk is dat je pad net nat genoeg is om een waas achter te laten, meer niet. Zo een waas die je krijgt als je een bijna droge zemen lap over een raam haalt en na heel korte tijd direct weer verdwijnt. Een klein beetje olie helpt om te zorgen dat je pad niet blijft plakken maar het blijft moeilijk alle hoeveelheden in te schatten als je het nooit gedaan hebt totdat je een gevoel ervoor krijgt.
Politoeren blijft een kunst maar is als het goed gedaan is wel een van de mooiste afwerkingen voor hout die er bestaan.
Thanks voor de tip! Ik was al een keer eerder door mijn kleurlaag heen gegaan, dus dat overkomt me niet nog een keer. Wel heel goed kunnen hetstellen overigens. Ik heb net gedaan wat je zei, m'n achterblad helemaal vlak geschuurd en daarna met heel weining schellak gaan politoeren en een beetje olie er eerst op gedaan. Hij wordt nu helemaal spek glad :D
Bit of a late reaction, but thanks :soul: saw your vids on youtube, I think they can be very helpfull. :) I live in an place called IJmuiden, it's 25 km west of Amsterdam and bought this lumber at Amsterdamse Fijnhouthandel I don't know exactly what kind of maple this is and where its from. It has a bit of a pink color. The mahogany is Khaya and the yellow stripe on the neck is a piece of castello.
Ik hoop dat je bedoelt dat je een druppeltje olie op je pad hebt gedaan en niet de hele boel onder de olie hebt gesmeerd.....:chicken:
Politoeren is best makkelijk als je wat ervaring opdoet en je vooraf goed inleest maar men wil vaak te snel en teveel tegelijk.
Offtopic: Wist je ook dat schellak ook een ideale ondergrond en poriënvuller (i.c.m. puimsteenpoeder) is voor bijna alle gangbare lakken inclusief nitro? En omdat het zelf vrijwel overal op hecht is het dus ook een ideale bufferlaag tussen twee lakken die niet compatibel zijn of op met siliconen verontreinigde ondergrond.
Ik kreeg opeens een heel gek idee:
http://www.bouwhet.nl/pictures/supreme/slag.jpeg
Er zat slag in van de Fein toen ik m'n carving heb geschuurd. dat kwam heel sterk naar voren toen ik ging beitsen. Ik heb het toen zo gelaten maar ik ging me er steeds meer aan storen. Plus dat ik het politoeren ook niet helemaal goed had gedaan. Vandaar maar weer terug naar de start. Op m'n top heb ik een stuk minder krassen, maar ik denk dat ik die ook opnieuw ga doen.