Hieronder volgt een geheel wetenschappelijk vergelijk m.b.t. plectrums/plectra.
De aanleiding hiertoe is dat ik afscheid moet nemen van mijn trouwe kameraad, een vintage, gemodde Dunlop Jazz I, welke tot de draad versleten is. een opvolger vinden is zo gemakkelijk nog niet, dus heb ik deskundig advies opgezocht.
Mijn oude vertrouwde vintage ('97-er) Dunlop U.S.A. Jazz II (flink gemod):
http://img516.imageshack.us/img516/362/p1000731vi3.jpg
Ik heb mij bij de selectie bij laten staan door een deskundige, en tevens medeforummer, ons allen bekend onder de nickname "Veekeren".
Na lang beraad zijn wij tot de volgende selectie gekomen (wij hebben ons beperkt tot de fabrikant Dunlop, aangezien mijn vertrouwde Jazz I ook van Dunlop is):
(op de foto van links naar rechts, en van boven naar onderen):
#1 Dunlop U.S.A. Ultex 1.14 (inch)
#2 Dunlop U.S.A. Ultex 1.14 (inch) ("Gator Grip Series")
#3 Dunlop U.S.A. .60 (inch) "Lucky Thirteen"
#4 Dunlop 205 U.S.A.
#5 Dunlop U.S.A. Stubby 1.0 (mm)
#6 Dunlop U.S.A. Jazz II
#7 Dunlop U.S.A. Stubby 2.0 (mm)
http://img510.imageshack.us/img510/7566/p1000732zd2.jpg
Dunlop U.S.A. Match Pik (set van 6 stuks .60 inch), in zeer luxe cadeauverpakking met meer kleuren opdruk.
http://img516.imageshack.us/img516/944/p1000734cr3.jpg
Eerste indruk:
#1 Fijne plectrum, middelgroot formaat. Stoere neushoornprint. Helaas door de bruine kleur en het semi-transparante materiaal minder geschikt als je aan een bruin houten bureau speelt, en daa rje plectrum af en toe neerlegt. Hij is last terug te vinden.
#2 Voelt iets ruw aan. Zou mooi bij een Fender in de kleur Lake Placis Blue passen als decoratie tussen body en slagplaatrand. Helaas van de kinderachtige opdruk van de krokodil (toch wel een behoorlijk minpunt, want het oog wil ook wat).
#3 tevens een middelgrote plectrum. Voelt dun aan. Groot pluspunt: de ene kant heeft een vrij neutrale opdruk: "Dunlop made in the u.s.a. .60" en aan de andere zijde, voor de posers een mooie tribal, met de tekst "Lucky Thirteen". Deze kant van de plectrum heeft een hoog Jack Daniels gehalte. Echt een wannahave voor iedere rocker.
#4 Simpele kleine, dikke plectrum met zeer stijlvolle gouden opdruk. Mooie scherpe punt.
#5 Kleine plectrum van rood doorzichtig materiaal. Niet geschikt wanneer je kleine kinderen heb, ivm verwarring tussen plectrums en winegums. Waarschijnlijk tevens zeer geschikt als kunstaas in de hengelsport. Mooie scherpe punt.
#6 Fijne medium dikke plectrum, opdruk in relief, dus redelijk vast in de hand. Soort winterbanden profiel.
#7 indendiek aan #5 maar dan twee keer zo dik en twee keer zo gevaarlijk voor kinderen. Net als #5 een mooie scherpe punt.
#8 Erg dun naar mijn mening. redelijke grip, maar de afbeelding met relief, welke de grip veroorzaakt had verder naar de punt toe gemogen.
Zichtbaarheid:
Op slecht verlichte podia komen #2, #4 en #7 het best tot hun recht. Wanneer deze op de grond vallen zijn zij het beste terug te vinden door hun kleur. #6 is veruit de slechtste op dit gebied.
Onderzoek werd uitgevoerd op het toillet, aangezien deze geheel verduisterd is. tegels waren zwart van kleur (hoogglans).
Bereik:
Erg vervelend is het wanneer een plectrum valt, en deze meter bij je vandaan land. Dit veroorzaakt een groot zoekgebied en is niet gunstig.
Ik heb een test opstelling gemaakt waarbij de plectrum van een hoogte van 1.20 meter naar beneden valt op een hard ondergrond (laminaat, kleur Beuken, Ikea) Ik noem hier de afstanden die de plectrums verwijderd waren van het punt, loodrecht onder het punt van loslaten.
#1 33 cm
#2 65 cm
#3 24 cm
#4 54 cm
#5 43 cm
#6 12 cm
#7 53 cm
#8 43 cm
Hieruit blijkt dat plectrum # 6 het meest gunstige resultaat opleverd (helaas is de kleur weer erg lastig te herkennen op een donker podium, mede door het gebrek aan een opdruk in kleur.
Grip:
Voor grip heb ik een test uitgevoerd op basis van glijden en vocht. Ik heb een spiegel genomen van 50 cm x 70 cm Ik heb de spiegel schoongemaakt met Glassex en een pluisvrije doek. Vervolgens heb ik de plectrums op volgorde aan de korte kant van de spiegel geplaats en de spiegel besproeid met water. Deze spiegel heb ik gelijdelijk overeind gezet en de vogorde van het wegglijden van de plectrums genoteerd.
#2 bleef het langste op zijn plek. #5 en #7 gleden meteen weg (waarschijnlijk door de ronde ergonomische vorm en het hoge gewicht) De overige plectrums boekten een ongeveer gelijkwaardig resultaat.
Sound:
Het belangrijkste onderdeel naast speelcomfort is natuurlijk sound. Aangezien iedere plectrum een eigen sound heeft, maar deze verschillen moeilijk uit te leggen heb ik een soundfile gemaakt waarbij ik alle 8 types naast elkaar test, zodat jullie de verschillen zelf kunnen horen.
Omdat amp, kabel en speakercab het geluid van de plectrums kleuren heb ik besloten het pure geluid op te nemen. Ik heb gekozen voor een accoustisch vergelijk.
Gear: de 8 plectrums, met als nummer 9, de orginele vintage, gemodde Jazz II ('97-er voor de kenners) een Hondo strat met esdoorn toets en een setje D'addario 0.12 - 0.56
http://i241.photobucket.com/albums/f...ideo_00003.jpg
#1 Veel mids, weinig hoog
#2 Tsja, leuk speelgoed, verder links laten liggen
#3 nogal *ploink*ploink* achtig
#4 Echte claptonsound. Voor de Britrock fanaten een echt fantastische plectrum
#5 smaak lekker, beetje taai
#6 Instant SRV
#7 Niet mijn ding, te dik
#8 Qua klank nogal vlak, maar de schitterende luxe cadeaubox maakt de aanschaf wel weer de moeite waard.
en als laatste, toch nog steeds mijn favoriet qua klank en bespeelbaarheid, de oude vintage Jazz II. Ik denk dat ie nog maar ff niet met pensioen gaat. Zo worden ze niet meer gemaakt en oud en vintage is toch kennelijk beter.
Mods, als Electrische Gitaren niet het juiste subforum is, mogen jullie hem wel verplaatsen naar een ander subforum. Ik wist niet precies waar ie thuis hoort, maar het leek me dat hier veel plectrumgebruikers zitten.