39 euro?!?!
Waar doen ze dat van, dat is wel heel cheap. Ziet er nog best goed uit, benieuwd hoe die speelt en klinkt. Maar zoals je zei kan deze gast aardig spelen, dus dan klinkt het al snel lekker! :gitarist:
Printable View
39 euro?!?!
Waar doen ze dat van, dat is wel heel cheap. Ziet er nog best goed uit, benieuwd hoe die speelt en klinkt. Maar zoals je zei kan deze gast aardig spelen, dus dan klinkt het al snel lekker! :gitarist:
"made for japan"
dat noem ik nu eens een clevere marketingstunt idd ! :) echt fantastisch gevonden :)
heb wat betere foto's getrokken van mijn strat (in het zonlicht) Let wel: ik ben geen al te beste fotograaf :D
http://i251.photobucket.com/albums/g...8/PC070086.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/g...8/PC070090.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/g...8/PC070098.jpg
Wat een heerlijk ding is het toch!
'k Wist niet dat Strats ook brugkapjes hadden....
Mooie foto's, je hebt wel je best gedaan. ;)
Ik vind de gitaar en dan vooral de body ook erg mooi en ben een beetje aan het oriënteren naar een Strat (zie ook sig).
Persoonlijk vind ik een maple toets mooier bij een sunburst Strat staan dan een palissander toets.
Maar ik vraag me af of er ook negatieve kanten aan een maple toets zitten.
Heeft hier iemand een antwoord op?
Qua hardware heb ik er ook niet veel verstand van maar er moet wel een goeie brug op zitten en een 3 tal "typische" Strat single coils.
Waarop moet ik letten bij de brug en de elementen?
De collega gitarist van de band waarin ik speel heeft Texas Specials in z'n Japanse Strat en dat klinkt niet verkeerd.
Is dat een goeie optie voor een "typische Strat sound".
Als referentie een 2-tal "guitar gods":
Gary Moore
Jimi himself
Er zijn vele typisch stratsounds he zoals al blijkt uit je voorbeelden. Een fifties ash/maple klinkt anders dan een sixties alder rosewood, laat staan een seventies. Texas Specials zijn niet bepaald gemaakt voor dat "classic" strat geluid maar meer voor gitaristen die niet de power en snaardikte van SRV hebben maar toch een stevig geluid willen uit hun alder/rosewood strat.
Maarja, tegenwoordig combineert iedereen maar raak http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Ja, de avri-modellen hebben zo'n kapje ("ashtray"). Het is puur voor het zicht van de foto dat ik het er even op heb geklikt, want spelen doe ik meestal zonder :)
Maple heeft wat andere klankeigenschappen dan rosewood. Algemeen wordt aangenomen dat een strat met een maple fretbord wat feller klinkt dan een strat met een rosewood toets. Natuurlijk is het hout van het fretbord niet de enige doorslaggevende factor. De elementen en body zijn imo (veel) belangrijker. Daarnaast krijg je op een maple fretbord ook die echte 'slijtplekken', deze zul je op een rosewood toets niet snel zien...
Ik vind zelf de 'standaard' 57/62 strat elementen die op mijn strat zitten ongelofelijk lekker stratty klinken. Met name in de halspositie krijg je dat echte strat-halsgeluid! Het brugelement is wel wat fel en hoog, maar niet storend naar mijn mening. Het blijft nog steeds lekker klinken!
Pepe en Humbucker: dank voor de adviezen en tips e.d.
Ik vind die slijtageplekken op een maple toets van een Strat dus wel mooi lijken.
Voor het geluid maakt het dus blijkbaar niet erg veel uit.
Nu maar zoeken naar een goeie deal...
sorry, vind de sound van hendrix echt niet iets bijzonders. die van moore is alweer veel beter, maar ik vind dit een veel betere strat-tone:
http://nl.youtube.com/watch?v=fjC4HXwLzBU
http://nl.youtube.com/watch?v=tuKZ1i6YjJg
los lonely boys. pure tone, damn wat een geweldige platen hebben die gozers afgeleverd.
Ja, ik ben het met je eens dat het voorbeeld van Hendrix niet echt heel goed was en ik bedoel inderdaad die sound van de los lonely boys. Lekkere Strat sound!
Het voorbeeld van Hendrix had ik er ook een beetje bijgezet omdat het dezelfde nummers betrof.
Misschien is het volgende voorbeeld qua sound beter:
http://nl.youtube.com/watch?v=lOrpuw1J9Og
Het geluid van Malmsteen op z'n debuut (solo)album vind ik ook een goed voorbeeld:
http://nl.youtube.com/watch?v=07VFcjxXmeA
Aaaaaaaaah Los Lonely Boys8-)
Wat een geniale band toch ook:) Als je een beetje van die Latin Feel houd moet je ook maar eens: Salvador checken...
Ook een geniale band, heeft ook how far is heaven geloof ik gecovered.
(overigens wel een christelijke band)
Is een Highway One een goeie optie?
Staat er ééntje te koop op MP.
Misschien met zo ééntje beginnen en dan evt. pimpen met wat betere hardware?
Ik zag een aantal posts in dit topic en de mensen waren er wel blij mee.
Felle elementen, lekker spelen etc.
Is de brug een beetje stabiel?
De Highway is okee, de hardware is niet geweldig.
Voor de echte stratty sound zijn de 57/62 pickups bijna niet te verslaan -een aantal jaren verguisd door de grote hausse van boutique pups maar steeds meer mensen zie ik er weer naar teruggrijpen, moi incluis.
Als je die combineert met een Mex classic kan je niet fout gaan, de goedkoopste manier om die "typische stratsound" te krijgen.
Een minpuntje van de Mex Classic is toch wel dat ie maar 21 frets heeft lijkt me?
De Highway One lijkt me daarom de beste optie. Ik heb wel m'n twijfels bij die jumbo frets maar misschien bevalt dat juist wel goed.
In de UK kost ie maar €500,- nieuw. Daar komt nog een kleine €30,- aan bezorgkosten bij.
wat is 1 fretje nu, ik krijg trouwens die "22-fret sound" wel uit m'n 21-fret neck (creatief zijn met het stukje hout dat nog over schiet ;)). En mijns inziens is een Mex Classic (player) zowel qua feel als qua klank superieur aan de HW1
ik heb er op gespeeld en kon niet overweg met die jumbofrets, maar dat is smaak natuurlijk. Voor 530 € kan je je er in ieder geval geen buil aan vallen, want je doet 'em voor hetzelfde geld weer weg als ie je niet bevalt.
grappig, ik kan juist niet overweg met die kleine dunne lage fretjes!
over de 21/22 fret discussie. als ik n strat heb, zou ik 'm niet gebruiken als shredbak. totaaaaal niet...ik zou die 22e fret dus op n strat niet missen.
Vorige week een mex classic (daphne blue!) afgesteld voor iemand uit de buurt. Mooi van gewicht, super feel en tone. Gewoon heel goed.
Ieder zijn ding hé, ik denk dat het vooral komt omdat ik erg hard duw met mijn linker hand (gevolg van 12 jaar klassiek spelen) dat ik daarom niet met jumbo's overweg kan. Ik blijf precies altijd achter de frets "haken" met m'n vingers.. De platte "vintage" frets op mn avri '62 spelen wat dat betreft voor mij echt perfect!
Bepalen de frets dan mede je geluid?
Da's nieuw voor mij.
Is de radius voor speelcomfort dan niet belangrijker dan de frets?
De frets op m'n Baja vallen nog een beetje tegen t.o.v. de '52 RI maar de radius (12") maakt dat voor mij meer dan goed, heerlijk gewoon!
ik heb een mexican classic gehad (70's RI strat) en ingeruild voor een highway one strat. een mexican classic is lomp en zwaar en klinkt net niet lekker vind ik, ook speelt die hals zo zwaar. wat betreft de hardware, highway one absoluut! lekker agressieve pick ups. en ze spelen te gek (soepel en licht).
snap niet wat mensen aan te merken hebben op een highway, dat ding is te gek, klinkt zoals een strat hoort te klinken, aanwezig, agressief en veel snaar..
edit:
hehe lees me berichtje even terug, jullie hebben het over teles? ok, ik had het over strats zoals te lezen is. maar neem aan dat dat kwaliteitverschil bij strats en teles ongeveer hetzelfde zal zijn?
Dit is "Het grote Stratocaster" topic....
Ik zal beide Strats 's testen.
Ondertussen ben ik ook wat Fernandes Stratjes tegengekomen.
Ik heb in de jaren 90 al 's zo'n gitaar gehad maar weer ingeruild, hoofdzakelijk omdat de hardware nogal corrodeerde.
Er zat op zich wel een lekkere Strat sound in en hij speelde erg lekker.
Misschien een idee om die te "upgraden"?
Hey
ik heb een mexiacaan uit 1990 prima gitaar om overal mee naar toe te slepen.
Ook een Custom shop usa in daphne blue. 2000
Robert cray Custom shop usa. geen idee wat het jaartal is :P
Het zijn gewoon de beste gitaren.
Gr max
Weet je wat ik nooit snap? Dat mensen een gitaar kopen om te upgraden..? (afgezien als het een squier is en het om het pimpen an sich gaat).
De Fernandes, Highway en classics zijn allemaal erg goede gitaren waar zeker de eerste tijd dat je er op speelt echt nog geen upgrades aan gedaan hoeven te worden.
Gitarist van mijn band heeft naast zijn Japanse Strat een Mex standard Tele, en dat ding klinkt echt ontzettend lekker. Is wel eens iets anders dan dat je hier leest hoe slecht die MIM std wel niet is.
Koop gewoon een leuke strat zoals een Mex classic, Jap RI, US std, Highway of een Fernandes of Tokai ofzo en je hebt echt een goede gitaar waar je de eerste paar jaar PRIMA mee vooruit kunt. Als het echt gaat opvallen dat er iets beter kan aan de gitaar, verander je dat. Maar bij voorbaat al zeggen dat alles vervangen moet vind ik vrij vreemd, omdat je nog helemaal niet weet wat er scheelt aan de gitaar (misschien alleen van hier van het forum, maar hier staan ook adviezen en beweringen op dat ik denk van... Nouja het zal wel.)
Luke +1
Ik heb bij een paar gitaren wel eens wat veranderd, maar niet voordat ik er eerst een aanzienlijke tijd op had gespeeld en dat dingen me gingen irriteren.
Hou je gitaar gewoon eerst eens stock, de mensen die ze ontwerpen weten echt wel wat ze doen....bij de classic players iig:rockon:
@Luke: Het houdt je van de straat hè? ;)
Ach orpheo, jij hebt er sowieso een handje van om alles helemaal tonewise perfect te hebben. Daar gaat het mij niet om , en Luke Wannabe ook niet. Ik vind het statement wat hij maakt te gek. Mij gaat het er meer om ,dat ik beter word als gitarist, en tuurlijk koop ik af en toe eens een nieuwe gitaar,maar dat doe ik alleen om het klankenpallet te verbreden (tele,strat,les paul,ibanez,rare yamaha ,enz).
Super Luke Wannabe, post van de dag!
en@ max2 , ik heb dezelfde strat als jij dan, denk ik. CS USA strat, daphne blue.
Whaha thnx Timmu. Lang niet al mijn gitaren zijn stock, maar veel ook wel omdat ik niet zo'n mierenneuker ben qua gitaar (zoek het vaak meer in amp, pedalen). Maar ik vind echt dat je pas echt kunt beoordelen wat er anders moet als je eerst eens minimaal een half jaartje zo hebt gespeeld.
Wie van de Strat guru's kan mij meer vertellen over een 60th anniversary strat? rosewood toets, sunburst, case + candy aanwezig.
Is dit een standard USA met wat extra 60 logo's, of zitten er ook nog andere onderdelen op.
En uiteraard: Wat zou zoiets ongeveer moeten kosten?