oh ja, en sorry vergeten bij de vorige post; bij metallic lak moet je wel altijd blank aflakken omdat anders de metaaldeeltjes in de lak corrosie kunnen gaan vertonen
Printable View
oh ja, en sorry vergeten bij de vorige post; bij metallic lak moet je wel altijd blank aflakken omdat anders de metaaldeeltjes in de lak corrosie kunnen gaan vertonen
is de waterbeits van clou nog steeds in de handel ? verfgroothandel in de buurt heeft het niet meer. want naar mijn idee geeft waterbeits met blanke lak nog steeds het mooiste resultaat. maar ik moet zeggen dat geen lak meer gebruikt heb sinds ik via het houtdraaien aan de deense olie verslingerd ben geraakt. dit geeft niet zo'n geplastificeerd oppervlak, als je begrijpt wat ik bedoel.
ik heb eerlijk gezegd al zo'n 7 jaar geen clou meer gekocht omdat het spul wat ik had jaren meegaat én ik ook meer ben overgestapt op transtint stains (wat beter werkt als clou), dus ik zou het niet (zeker) weten maar ik kan me herinneren dat ik een tijdje geleden bij mijn lokale verfhandel in alkmaar nog een doos met dat spul zag staan
Support your local dealer, mijn verfhandel verkoopt nog Clou waterbeits! Maar zo niet dan bieden de internetshops voldoende mogelijkheden.
voorbeeldje: http://www.bestel-verf.nl/product/15...aterbeits.html
vr rg Wim
Ik ben mijn telebody aan het schuren nadat deze gelakt is (zwart en blank eroverheen (nitro)) Aan de zijkant van de body heb ik een paar putjes die glimmend zwart blijven en dus duidelijk kleine kuiltjes zijn. Om dit weg te schuren zou ik echt te veel moeten verwijderen. Ik zou ze kunnen vullen met secondelijm, maar dat wordt te hard en schuurt dan niet echt mooi gelijk weg met de lak. Nou staat mij bij dat ik ooit iets gelezen heb over blanke nagellak omdat dat dezelfde eigenschappen zou hebben als nitro (lost ook op met aceton).
Iemand ervaring met reparatiewerkzaamheden, bij nitro, met blanke nagellak?
Tussen projecten door ben ik weer eens een experimentje aan het doen. Via deze site http://www.monsterbass.nl/indexNL.html ontdekte ik dat je hout kunt insmeren met een dun laagje polyurethaanlijm (de bekende bruislijm) als afwerking. Gewoon met een doekje heel dun uitsmeren en fijn opschuren; en dat nog 1 of 2 keer herhalen. Geeft een satijnachtige afwerking die, naar verluidt, lijkt op olie maar duurzaam is.
Ik heb het geprobeerd op een stuk 'tuinpalenhout'; ik vermoed sterk dat het azobé is (dacht eerst bankirai, maar dat ziet er toch heel anders uit). Spreekt mij wel aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3IX8WJE-D.jpg
Wie heeft ervaring met deze manier van afwerken? Als lid van de ik-haat-lakken-club wordt ik wel blij van zoiets :soinnocent:
Neem een wattenstaafje (een oorstokske) dop het in aceton en wrijf over een stukje lak dat verborgen zit onder een PU cover ofzo. Lost de lak drirect op heb je hoogstwaarschijnlijk met nitro te maken. De komende lagen nitro zullen mooi in de "oude" lak "insmelten" .
Net wat celluloselak ontvangen, naar ik heb gehoord vervelend spul om in te ademen of aan te raken.
Maar! Nu heb ik ook van iemand gehoord dat celluloselak tot een zeer intensieve zelfontbranding kan komen in aanraking met andere oplosmiddelen. Is dit ook van toepassing op grainfillers op terpentinebasis? (Rustin's in dit geval) Die vraag lijkt me iets te belangrijk om de zoekfunctie op los te laten.
Zeker. Gebruik ALTIJD Een koolstofmasker en een Bril!
Een bril lijkt overbodig, maar als de afzuiging niet optimaal is krijg je na enkele minuten erg last van je ogen. Ook het inademen is niet aan te bevelen, tenzij je na 1 minuut knetter stoned wilt zijn.
Ik overdrijf niet.