-
Sapele is vaak wat 'grijzer' dan Khaya of Sipo, iets zwaarder, iets stijver en inderdaad erg geschikt voor halzen. Ook bodies, maar je moet een beetje opletten dat het niet te zwaar wordt allemaal. Ik heb redelijk wat liggen, veel hals blanks m.n., ook enkele bodies en enkele balken om te resawen voor akoestische setjes.
-
Ik heb nu swietenia liggen voor halzen steelstring gitaar. Zijn volgens mij alleen goedkoop te krijgen bij Maderas, maar dan moet je steeds weer voor min. 200 euro bestellen. Ik vroeg me af of Khaya een alternatief is voor handgemaakte akoestische gitaren of dat het eigenlijk toch een beetje inferieur is (zeg maar slechter te verkopen). Khaya is wel veel gemakkelijker te krijgen. Wat is jullie mening?
Over sapele heb ik trouwens aardige berichten gehoord. Schijnt prima halshout te zijn, zelf heb ik het nog niet gebruikt. Ik vind het wel een beetje aan de zware kant (misschien beter voor electrisch?)
Ik heb ook nog een plank maple liggen waar ik iets van 6 halzen uit kan halen, maar ook daar twijfel ik over (voor electrische gitaren prima, maar voor akoestische?)
-
Er zijn genoeg custom builders die 'gewoon' Sapele voor halzen gebruiken - het is wellicht een geschiktere houtsoort als je dunnere halzen wil maken die mooi stijf zijn. Khaya varieert erg veel, maar als je mooie stukken hebt zou ik absoluut niet twijfelen en ze gewoon gebruiken. Qua verkoopbaarheid, tja, er zullen mensen zijn die er een beetje over vallen, maar dan is het aan jouw als bouwer om uit te leggen dat het om materiaalselectie gaat - er zijn genoeg 'goede' stukken afrikaans mahonie die kwalitatief betere halzen zullen leveren dan 'slechte' stukken swietenia. Steelstring gitaristen zullen denk ik eerder 'vallen' over een gelijmd hielstuk - bij klassieke/nylon is dat traditioneel, evenals een scarf joint, bij steelstring is in 'vintage' omgevingen een 1-piece neck nog standaard, bij modernere bouwers vaak een gelamineerde, maar geen stacked heel hals.
mbt Gewicht: alles hangt erg van de individuele stukken hout af. De 'normale' gewichtsrange voor zowel echte (swietenia) als afrikaanse (sipo, sapele, khaya) mahoniesoorten overlapt enorm, dus het blijft kwestie van per stuk beoordelen.
De prijzen van Maderas Barber zijn eigenlijk best goed, ook voor neck-through blanks - kosten zijn ongeveer 30 a 50% hoger dan kosten van ruw hout bij een nederlandse handel (bijv. Amsterdamsche, Arnhemse heeft mooi spul maar vind ik gewoonweg te duur voor bijna alles) waarbij je dus veel meer rekening moet houden met zaagverlies. Kan nog net wel lonen, maar dan moet je wel meer afnemen en grote winst zul je niet maken. Hooguit ongeveer gelijke kosten en meer 'restantjes' waar je misschien wat mee kan. Ik denk wel dat ik binnenkort weer eens bij de Amsterdamse langs ga om te kijken hoe hun 52mm en 80mm balken eruit zien. Uit een perfect flatsawn balk kun je immers heel wat halzen halen. Heb momenteel een aardige stock aan Sapele liggen, maar voor de honduras bodies wil ik bijpassende halzen ivm kleur matching. Maple halzen op akoestisch gebruik ik eigenlijk alleen maar voor maple of andere lichte houtkleuren. Voor steelstrings ook niet ongewoon (zie Gibson J200 bijv.).
-
Niet dat ik ze nu nog ga verkopen overigens, maar wie weet in de toekomst ;).
De halzen maak ik niet uit 1 stuk. Scarf joint, wel 1 blok voor de hiel, ik bouw 'm niet op, ook niet voor klassieke gitaren trouwens, gebruik ik ook een hielblok voor (persoonlijk vind ik dat mooier).
Ik ben net maar meteen een hals van (slab cut) maple gaan maken (met padoek gelamineerd), past denk ik wel goed bij m'n sinker honduras mahogany b/s set (beetje rood).
Ik zag trouwens niet heel veel liggen bij Amsterdam Fijnhout vorige week, maar ik heb er ook niet echt goed op gelet.
-
Bij de Amsterdamse moet je gewoon vragen en door de stapels achter de loods gaan kijken - gewoon balken waar je doorheen moet spitten. Ben wel in voor een tripje om samen wat te scoren, verdelen we meteen de buit als je wil ;)
Mijn halzen maak ik ook niet uit een stuk, wel steeds vaker gelamineerd uit twee delen, aangezien het mooie symmetrie geeft, en ik geen extra hiel hoef te lijmen. Tegenwordig is scarf joint standard (is sterker), die ik wel 'verstop' doormiddel van een backstrap/fineer op de achterkant, wat de kop nog stijver en steviger maakt:
http://mvalente.home.xs4all.nl/guita...ban/neck01.jpg
Ook mooi als het precies uitlijnt bij een body (dit is allemaal Khaya, trouwens, met een beetje Z-poxy grain fill is het gewoon prachtig mooi hout):
http://mvalente.home.xs4all.nl/guita...r/chamber7.jpg
'Voordeel' van deze techniek, al dan niet met contrasterend laminaat in het midden (nergens voor nodig, wel vaak mooi vind ik) is dat je makkelijk en voor relatief weinig aan kwalitatief goed hout kan komen - immers heb je 'gewoon' flatsawn hout nodig van 52mm, wat een hele gangbare maat is. Uit een grote plank sapele (2 meter bij 30 breed of zo) heb ik zo ongeveer 14 akoestische halzen (L-vormig, voor bolton butt-joints, geen tenons of zwaluwstaarten) en nog 5-6 elektrische hazen (geen kleinere hiel) met eigenlijk minimaal afvalhout kunnen halen. Nu ik een schaafbank heb wordt 't ook wat makkelijker om de delen te vlakken ;)
-
Ik was vorige week op de 'verboden zolder' maar kon toch niks vinden.
Lijkt me wel leuk om keertje bij AF af te spreken. Weet alleen niet hoe we elkaar gaan herkennen (roos in het knoopsgat ofzo?). Misschien dat je me nog ff op wat dingen kan wijzen die ik nou nog niet zie. Ik moet zowiezo nog ff kijken naar mooi hout voor binding en rozetten. Misschien ook nog wat fineer.
Laat me maar weten wanneer je wilt gaan. Ik heb niet zoveel verplichtingen dus de dag/tijd maakt me niet zoveel uit.
Prachtige hals trouwens, contrasteert goed met die tafel daaronder.......
-
Ik bedoel echt buiten, tussen de stapels hout in ;)
De 'verboden zolder' heeft een paar kleinigheidjes, maar de kleine stukken loods is echt alleen voor kleinere stukken. Ik koop tegenwoordig liefst gewoon meteen een hele balk (of twee, of drie), hooguit beetje op lengte zagen. Ik zal eens in de agenda kijken, krijg je nog een PM van me.
-
Wij hebben nog een grote plank merbau staan. Nu heeft het, heb ik gehoord, raakvlakken met mahonie. Het is een stuk zwaarder wel dan mahonie dus massief wordt hij misschien wat te zwaar dus wordt chambered in ieder geval.
Maar is het een beetje degelijk toonhout in vergelijking met mahonie?
-
Kan iemand mij vertellen wat of welke soort hout dit is?
http://i1254.photobucket.com/albums/...DSCF0020-1.jpg
-
Ik gok op sipo mahonie
Wim